שמים לזה סוף: "הילד יושב בבית בלי שנותנים לו את הטיפולים שהוא זקוק להם. זה אבסורד, אומרים שהוא זכאי ומגיע לו טיפולים אבל אין מקום במעון יום שיקומי", כך מספרת ל"מעריב אונליין", אורית מגבעתיים, אם חד הורית בהורות משותפת לתינוק בן שנה, שכבר שלושה חודשים, מרגע שאובחן על הספקטרום עם עיכוב תקשורתי ומוטורי, יושב בבית ומחכה למסגרת שיקומית. כעת, היא הגישה יחד עם 13 משפחות נוספות, עתירה נגד משרדי הרווחה והבריאות בעניין.



"כבר שנה אני לא עובדת ויושבת בבית, זאת מכיוון שאני מחכה שימצאו לו מסגרת", מספרת אורית. "בהתחלה עוד חיפשתי מטפלת, אבל כולן הבינו שצריך לעשות לו תרגולי ראייה ותקשורת, ואף אחת לא הסכימה. לא רק שאני בלי משכורת, גם לא נותנים לי את הטיפולים שהילד זכאי להם ורוצים שאשלם מכיסי את כל הטיפולים האלה, אין לי כסף. הוא צריך קלינאי תקשורת, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, הוא זכאי לקבל את זה מהמדינה אז למה לגמור אותנו כלכלית ונפשית?".



בנוסף לכך שבנה אובחן עם אוטיזם ועיכוב התפתחותי משמעותי, הוא נולד עם עיכוב במערכת הראייה, כך שהוא סובל מלקות ראייה. "הלכתי עם זה לרווחה ואמרו לי שאני זכאית אבל עד היום לא עשו כלום, משאירים אותו בבית בלי אף מסגרת ולא נותנים לו את הטיפולים שצריך כי אומרים לי שאין מקום. הזמן הוא קריטי עם ילדים כאלה וחייבים לטפל בהקדם בזה האפשרי", מסבירה אורית.



"זה מקומם כי זו לא שנה ראשונה שאין מקום, זו שנה אחרי שנה שרואים שאין מקום לילדים ושהרבה נשארים בבית אז למה לא עשו כלום עד עכשיו? איך הם לא ערוכים לזה?", אורי שואלת, ומוסיפה כי אמרו לה שעליה לחכות לתחילת השנה הבאה, כי רק אז יהיה מקום לבנה: "10 חודשים הילד יישב בבית בלי מענה כשבאוטיזם זה קריטי. כל יום שעובר לא חוזר, לא אכפת מהעתיד של הילדים האלה".



רה"מ ושר הבריאות. מודעים למשבר במעונות היום השיקומיים? צילום: הדס פרוש, פלאש 90
רה"מ ושר הבריאות. מודעים למשבר במעונות היום השיקומיים? צילום: הדס פרוש, פלאש 90



עו"ד אמיר ברק, שהגיש את העתירה עם ד"ר ענת אסייג, ומייצג את העתירה של 14 ההורים, אמר כי "משרדי הרווחה והבריאות אחראים על הפעלת המעונות האלו ובשנים האחרונות, בכל שנה יש מחסור במקומות. למיטב ידיעתי היום ממתינים כ-80 ילדים זכאים בלי שיש להם מקום. הגשנו את העתירה כשאנחנו מבקשים למצוא לילדים באופן מיידי מקום לפחות לתקופת ביניים, עד שיכניסו אותם למעון שיש בו שירותים מינימליים כדי למנוע התדרדרות, זאת בשביל שההורים יוכלו לצאת לעבוד ולא לאבד את כל התקופה הזו. כמו כן, ביקשנו טיפולים בריאותיים מקדמים בהיקף שהילדים היו מקבלים אם היו נכנסים למעון".



עוד אמר עו"ד ברק כי "לחלק מההורים הוצע להכניס את ילדיהם למעונות מפוקחים עם 80 שעות סיוע, אבל זה בערך שלוש שעות ביום והרבה ילדים כאלה זקוקים לסייעת לכל היום, בנוסף מדובר במעונות מאוד גדולים ולכן לחלק זה לא רלוונטי".



משרד הרווחה: "מציעים חלופה"


תגובת משרד הרווחה: "עתירתם של עו״ד ברק וד"ר אסייג טרם הגיעה אלינו ולכן לא נוכל להתייחס לפרטים בפנייה המדוברת, עם זאת, אנו מודעים כי ישנם פעוטות שזכאים להשמה במעונות יום שיקומיים, אך לצערנו טרם שובצו, וזאת לאור מצוקה במקומות פנויים במעונות אלו. ובכל זאת, על מנת לתת מענה מיידי לפעוטות אנו מציעים חלופה הכוללת מימון של עד 80 שעות סייעת אישית במעון המפוקח על ידי גורם ממשלתי. כמו כן, ההורים זכאים לממש טיפולים פרא רפואיים במסגרת קופת החולים אליה משתייך הפעוט. מלבד זאת, ההורים לפעוטות דורשים, בין היתר, בפניות שהופנו למשרד לקבל טיפול בריאותי מקדם המגיע לפעוטות אוטיסטים במעונות. הנושא הזה מטופל על ידי משרד הבריאות ויש לפנות אליהם לשם כך".



תגובת משרד הבריאות: "העתירה טרם התקבלה במשרד הבריאות, לכשתתקבל נגיב בבית המשפט כמקובל".