יום מעשים טובים 2017: בימים אלה שוהים בפזורה הכפרית הנידחת בהרי ההימלאיה שבנפאל 13 זוגות של מתנדבים ישראלים. הם טיילו ויטיילו במדינת הנופים הפנורמיים המדהימה הזאת, ובתווך מקדישים מזמנם מעבר לים בסיוע לכפריים.



13 הזוגות נותנים כתף במסגרת תוכנית עמיתי תבל של עמותת תבל בצדק. התוכנית מביאה מתנדבים ישראלים לשבעה חודשי התנדבות בכפרים מרוחקים בנפאל, שבה תחומי החינוך, החקלאות והפיתוח נחשבים לנחשלים – בטח בהשוואה לישראל. כמו כן, הם מדריכים בני נוער מקומיים, והבנות עוסקות בהעצמת נשים. כל עמית ישראלי מצוות לעמית נפאלי ויחד הם מפעילים מגוון פרויקטים.



פרויקט שני שמפעילה העמותה מכונה "מתנדבים על הדרך", והוא מציע למטיילים הצעירים מישראל במזרח הרחוק עוד אפשרות לגיוון מסעם בתרומה לקהילות המקומיות. בכל שנה קרוב למאה ישראלים בוחרים להפסיק לחודש אחד את הטיול ובאים להתנדב בכפרים. הם מתארחים אצל משפחות מקומיות ומסייעים לצוות העמותה במגוון פרויקטים. כרגע משתתפים בפרויקט 18 צעירים ישראלים.



המתנדבים הישראלים בנפאל. צילום: ארגון תבל בצדק
המתנדבים הישראלים בנפאל. צילום: ארגון תבל בצדק



"כשמסתכלים בגובה העיניים זה אפשרי"


אילנה קמינקא, סמנכ"לית העמותה, מודה שאין די בהתנדבות לבדה במסגרת שני המיזמים. "עם הזמן הבנו שההתנדבות לבדה לא מספיקה ואז הקמנו עמותה מקבילה בנפאל, שמעסיקה כ־60 מקומיים. הם אלה שקולטים את המתנדבים הישראלים לתוכניות שיש להן גם המשכיות בפרויקטים, ש־25 אלף כפריים בנפאל מושפעים מהם. הרבה מאוד מתנדבים שלנו מגיעים מרקע של הדרכה בתנועות נוער או בצה"ל".



שניים מהצעירים הישראלים שעברו בשתי התוכניות של העמותה חוו על בשרם את רעש האדמה ההרסני שפקד את נפאל ב־25 באפריל 2015 ואת התקופה הקשה שבאה בעקבותיו.



יפתח עשהאל, כיום סטודנט לכלכלה, פילוסופיה ומדעי המדינה בן 25, התנדב באותם ימים בתוכנית "מתנדבים על הדרך". בעיצומה של ההתנדבות תפס את יפתח רעש האדמה, שהותיר ברחבי המדינה כעשרת אלפים הרוגים, רבבות פצועים והרס רב. "אפשר לגשר על כל פער של שפה ותרבות כי זה תלוי בגישה והמתנדבים לא באים ללמד את המקומיים, אלא לפתח איתם ביחד דרכים יצירתיות לשפר את חייהם. ברעש האדמה זה מאוד התעצם כי ההתנדבות הפכה מפיתוח קהילתי ועבודה עם נוער להישרדות ביחד איתם, וכשאנשים מסתכלים אחד על השני בגובה העיניים זה אפשרי", הוא מסביר.



אלינור ריימונד, בת 31, התנדבה בתוכנית "עמיתי תבל" ב־2014־2015. את תבל בצדק הכירה בזמן לימודיה לתואר שני. "הבנתי שמהאקדמיה אני לא אשנה את העולם והחלטתי לצאת למסע הזה שעד היום הוא אחת מהחוויות המעצבות ביותר שהיו לי. בזמן רעש האדמה והשיקום מצאנו את עצמנו עם אנשים שעולמם נחרב ואז ראינו במלוא עוצמתו את החיבור בינינו לבינם. מלימוד של היגיינה וסניטציה כדי למנוע מחלות ומגפות ועד לדאוג לאספקת מחסות, תרופות ומזון ותעסוקה לילדים".



מיליון וחצי איש מציינים היום ברחבי הארץ את יום המעשים הטובים. זהו יום שיא של התנדבות שנתית שמובילה עמותת 'רוח טובה'.