בתי בת ה־33 סובלת מדימוי עצמי נמוך. היא הצליחה מאוד בצבא, סיימה תואר ראשון בפסיכולוגיה ועובדת בצורה מסודרת, ועדיין לא מאמינה שאוהבים אותה וסוחבת תחושת חוסר ערך עצמי שלא מקדמת אותה לשום מקום. ניסיתי להבין מאיפה זה נובע, וכשדיברתי איתה היא אמרה שהיא עדיין זוכרת שבגיל שש אביה אמר שהוא ‘מתחרט שהיא לא נולדה בן’. המשפט הזה מקנן בה עד היום. איך אני יכולה להעלות לה את הדימוי העצמי ולטפל בטראומה?


“חשוב לי לציין שלמרות שהיא עדיין זוכרת את המשפט הזה, הוא לא הגורם היחיד לתחושות שאת מתארת. כנראה שמלכתחילה היא נולדה עם חוסר ביטחון עצמי ורגישות. המשפט הזה זעזע את עולמה, וכנראה התאסף יחד עם עוד משפטים אחרים שהיא שמעה בכל מיני מקומות בחייה, והם אלו שחיזקו את תחושת חוסר הביטחון שלה בצורה כזאת וגרמו לה ליצור כל מיני חיבורים פנימיים שהתחברו לכדי חוויה אחת מאוד שלילית. הדרך המומלצת ביותר לסייע לבתך היא לעבוד עם בעל מקצוע, פסיכולוג או מאמן טוב, שיחזק את החוזקות שלה ובייחוד יעזור לה להבין שמשפטים כמו המשפט שאביה אמר לה בגיל שש לא באמת מעידים עליה שום דבר. אני מבין שאת רוצה לדבר איתה ולסייע, אבל זה לא באמת עוזר לה. אתם הבעיה במקרה הזה, ולא הפתרון, ונתתם לה להיות במשך שנים במקום לא בטוח. עכשיו זה הזמן שלך לסייע לה להתפתח. נושא חוסר הביטחון העצמי נחשב כתחום התנהגותי שבהחלט אפשר לעבוד איתו וליצור שינוי. אני מאמין שאיש מקצוע טוב יצליח לעזור לה. את יכולה לתת לה מפגש אחד במתנה ולהגיד לה שאת מבינה שזה לא התפקיד שלך לעזור לה, אבל את עדיין רוצה להעניק לה מתנה כזאת בשביל שהיא תוכל ליצור שינוי בחייה”.



אני אב לארבעה ילדים ומתמודד עם בעיות תקשורת מול בני הבכור בן ה־16. הוא מאוד אגוצנטרי ומצייר את עצמו כילד מסכן שלא מקבל כלום, למרות שאנחנו לא חוסכים ממנו שום דבר. כבר תקופה הוא לא מתקשר איתנו, אומר שהוא ברוגז ומסתגר בחדרו. אני אובד עצות. איך אפשר לשפר את היחסים שלנו איתו?


“עושה רושם שאתם מרצים את הילד כי זאת הדרך היחידה שבה אתם מרגישים מספיק טובים מולו. יש פה בעייתיות. ככל שאתה מרצה אותו יותר, אתה אומנם מקבל אישור שאתה הורה טוב, אבל הוא מקבל הוכחה שההתנהגות שלו כלפיכם היא מוצדקת. המילה ברוגז היא מילה לא ראויה, הילד שלך לא צריך להיות ברוגז איתך, ולכן אתה ואשתך צריכים לשבת איתו לשיחה ולצייר ‘כללי משחק’. הכללים האלה יגדירו, כמו בכדורגל, מה מותר או אסור לעשות בבית ומה קורה כשמפרים את הכללים. אתם תצטרכו להיות מאוד אמיצים ולהגיב בצורה חד־משמעית אם הוא לא מכבד את הכללים שקבעתם. מעבר לזה, כדי לשבור את הדפוס המרצה שלכם כהורים, וגם בשביל ליצור אצלו מינימום אנטגוניזם, אני ממליץ שהכללים יוחלו על כל ילדי הבית ולא רק עליו. תזמינו גם את האחים שלו לשיחה ותדגישו מולם שמי שלא יעמוד בכללים - ייאלץ להתמודד עם המחירים שתקבעו מראש. האסרטיביות והמחויבות שלכם הן שייצרו את השינוי בבית”.



אני בעל חברה כ־30 שנה, מחזיק 70% מהמניות, ואחי מחזיק 30%. עקב חוסר התאמה מקצועית וחילוקי דעות רבים, בחרתי לפטר אותו מתפקידו. הוא מאוד כועס על ההחלטה שלי, כרגע לא עובד ואינו יוצא מהבית. אני מעוניין לגרום לו למכור לי את חלקו בחברה, אבל לא יודע מה הדרך הטובה ביותר לעשות את זה. האם אתה ממליץ ללכת לכיוון של תביעה?
“לבחור בתביעה זה תהליך ארוך ומעייף, אשר לרוב יעלה לא מעט כסף לשניכם, ומעבר לזה עלול להוביל לפיצוץ משפחתי. אני מבין את הצורך שלך ללכת למקום הזה, אבל יחד עם זאת אני ממליץ בחום שתעשה בדק בית ותבין שמעבר לפן העסקי, מדובר פה באחיך והוא צריך לחוות ממך יותר אדיבות. הצד האנושי צריך להיות משמעותי בתקשורת שלכם. הרי הוא אח שלך לפני הכל. לדעתי, צריך למצוא אדם אמין על שניכם - אני לא מדבר דווקא על בעל מקצוע, אלא על מישהו מתוך החיים שלכם, אפילו קרוב משפחה - שתפקידו יהיה לעזור לכם להפוך את התקשורת לחיובית יותר ולסייע לכם להתקדם לשלב הבא - הערכה מחודשת של המצב גם ברמה הפיננסית. כשתעבדו לפי השלבים, תוכלו לפתור את המשבר על הצד הטוב ביותר”.