כבר עשרות שנים תחרות האירוויזיון ממגנטת למסך הטלוויזיה מיליוני צופים מכל רחבי העולם. אז במיוחד בשביל מעריצי התחרות, ליקט אלון אמיר, שלקח חלק במספר רב של תחרויות אירוויזיון כדובר של מספר משלחות וכשופט בינלאומי בקדמי אירוויזיון, את הרגעים הכי מרגשים של המשלחות הישראליות בתולדות תחרות הזמר החשובה ביותר ביותר באירופה.


אמיר. ספרו "שלוש דקות של נצח" נכתב בעקבות חוויותיו באירוויזיון.


התחרות מגיעה לירושלים

אכן, 1979 הייתה שנה היסטורית, ולא רק בגלל השלום עם מצרים. לשמוע את דניאל פאר וירדנה ארזי מברכים את הקהל לשלום מירושלים זה לא פחות מרגע היסטורי בתולדות התרבות הישראלית, במיוחד לאור הפופולריות העצומה של התחרות בשנות השבעים. בפעם הראשונה התחרות יצאה מגבולות אירופה, והטלוויזיה הישראלית הוכיחה שהסטנדרטים שלה לא פחות טובים מאלו של האירופאים. מעריצי האירוויזיון יגדירו את 1979 כאחת השנים הטובות ביותר בתולדות התחרות עם במה יפהפייה, תזמורת מעולה ורמת שירים גבוהה מאוד, מלבד האוסטרית החנפנית ששרה על ירושלים. הייתי כותב משהו גם על התחרות שנערכה בירושלים בשנת 1999, אבל אמא אמרה לי שכשאין משהו טוב לומר עדיף לשתוק.



Israel Douze Point

אנחנו חיים בשביל אותן שלוש מילים נפלאות שצלילן ערב יותר מאשר שמלתה של שירי מימון. לרגע אחד קטן, האישור הזה מאירופה שאנחנו דווקא בסדר ואנחנו יודעים מה אנחנו עושים, הוא לא דבר מובן מאליו. אנחנו רגילים לשמוע ביקורת אירופאית כשזה מגיע לישראל, ודווקא תחרות האירוויזיון מעניקה לנו כמה רגעי חסד מדי פעם. קיבלנו הרבה Douze Point לאורך השנים, אבל לא יותר מדי לאחרונה. האמת? מתגעגעים.

אורנה ומשה דץ שרים את 'כאן' אחרי מלחמת המפרץ

לאחר שהופגזנו באדיבותו של סדאם חוסיין, אמרו שלא משנה איזה שיר נשלח לאירוויזיון נקבל נקודות, אבל אני ממש בספק אם היינו צריכים את הרחמים של אירופה. אין גאווה גדולה יותר מלשלוח לאירופה את השיר הכי פטריוטי עם המסר הכי ציוני שקיים. למזלנו הם קנו את זה וכוכבים חדשים נצנצו בשמי מדינת ישראל. אה, כן, וגם השיר היה מעולה.

 

אילנית מייצגת את ישראל בפעם הראשונה

האשמים בכל הטררם הזה שנקרא אירוויזיון ושאליו נקלעה ישראל הם בכלל שלמה צח, המפיק האגדי, ואילנית, זמרת השנה. הם אלו שפנו לרשות השידור בשנת 1972 והעלו את נושא השתתפותה של ישראל בתחרות. בשנת 1973 עלתה אילנית על הבמה בלוקסמבורג עם הבלונד, השמלה של משכית ועם נורית הירש, אחת המנצחות הראשונות על התזמורת הענקית. לונג סטורי שורט - אילנית הביאה ארצה את המקום הרביעי והמכובד. כן אפוד מגן, לא אפוד מגן, הדבר החשוב הוא שספורט לאומי חדש נוסד בישראל ושמו האירוויזיון.

 

כל זוכי ישראל לדורותיהם

טוב נו, הרשימה לא כזאת ארוכה. שלוש פעמים הוכחנו לאירופה שאנחנו אכן העם הנבחר. לא ליד ולא כמעט. המנצחים. גם הציניים ביותר כלפי התחרות לא יסתירו את העובדה שכשמסתמנת זכייה ישראלית גם הם יעבירו לערוץ הראשון לראות לפחות את הדקות האחרונות של השידור, כי אחרי הכול, זה אנחנו, ואנחנו מנצחים. לא תמיד זה הגיע בקלות. הללויה, למשל, כמעט והפסיד לספרדים, אבל בטוויסט מעניין הם אלו שהעניקו לישראל את הניצחון בבית, ודנה כמעט והפסידה לזמרת שמנמנה ממלטה שאף אחד לא ספר לפני כן, וגורל הערב הוכרע על ידי מקדוניה. פרס למי שיודע להצביע איפה מקדוניה נמצאת על המפה.



עפרה חזה שרה "חי" על אדמת גרמניה

זכתה או לא זכתה, זה בכלל לא משנה. הרגע בו עפרה חזה עולה על במת האירוויזיון שנערך באותה השנה בגרמניה ושרה "עם ישראל חי" הוא בעיני הרגע המרגש ביותר בהיסטוריה של ישראל בתחרות האירוויזיון, ואולי הרגע המרגש בכלל. אי אפשר להישאר אדישים לשיר ולביצוע האדירים ולבגדים הצהובים הסמליים של המלווים. האירוויזיון הוא אמנם תחרות שירים, אבל גם שיר יכול לשאת בקרבו מסר חזק וברור יותר מכל נאום של פוליטיקאים.




ואם בא לכם לשמוע סט מיוחד עמוס בשירי אירוויזיון מכל הזמנים, בעריכתו של אלון אמיר, כל מה שתאם צריכים לעשות זה רק ללחוץ פליי.