"מי שלא מגיע לפה במטרה ללמוד לא ישרוד. זה ממש לעזוב את החבר'ה, לא להתעסק יותר בשטויות, רק ללמוד ולהקדיש הכל לבגרויות". כך אומר ישראל ואחנון, תלמיד ישיבת שערי רחמים בירושלים - בין היחידות בארץ שמציעה מסלול מואץ של לימודי קודש ולימודי בגרות.



ואחנון, בן 18 מנתיבות, בא מבית חרדי. "הייתי בישיבה חרדית, אבל זה לא הסתדר אז החלטתי שאני רוצה ללמוד לבגרויות ובאתי לפה. בכיתה י"ב אנחנו עושים את כל הבגרות הבסיסית - 21 יחידות לימוד". בין היתר הם לומדים אנגלית, לשון, היסטוריה, ספרות ואזרחות. "זו שנה אינטנסיבית מאוד", הוא מספר. "ההורים שלי תמכו במהלך הזה כי הם ראו שאני לא מסתדר בישיבה השחורה. כיום הם רואים שאני כבר לא יוצא עם חברים, אלא לומד ומקדם את עצמי", הוא מספר.



בשערי רחמים נעשה שיתוף פעולה עם מכון ברנקו וייס. מנכ"לית המכון, ניבה חסון, אומרת כי "הישיבה היא מופת למגזר החרדי בחדשנותה בתחום החינוך. היכולת לשלב בין לימודי הקודש ללימודי הליבה ייחודית, חדשנית ומהווה מודל שמוכיח את עצמו. מתוך הבנה זו החלטנו כי הקמת כיתה ייעודית לבגרות תוך שנה תהווה מקפצה לעתידם של תלמידי הישיבה".



השנה יסתיים המחזור השלישי של הפרויקט ומעריכים שלמעלה מ־70% מהתלמידים יעמדו ביעד ויסיימו עם 21 יחידות לימוד. מנהל הישיבה, חוני אזולאי, מסביר כי הישיבה נפתחה מההתחלה כדי לתת מענה לתלמידים יוצאי תורה שלא רוצים ללכת בדרך הרגילה אלא לשלב בגרויות. "הם מקבלים ישיבה ולימודי בגרות עיונית מלאה שתאפשר להם בחירה בסוף יב'".



לדבריו, הרעיון לתוכנית נולד לאחר שהבינו במשך השנים שיש תלמידים רבים שמחפשים מסלול אחר ולעתים עושים זאת בשלב מאוחר. "ראינו שהצורך גבר אז החלטנו לפתוח להם כיתה שתיתן מענה", אומר אזולאי. "מדובר בחבר'ה שיודעים מה הם רוצים ובאים למסגרת מהבוקר עד הערב. המון למידה עצמית, אבל הם עושים את זה בהצלחה כי הם חדורי מוטיבציה".



מסלול זה עדיין לא פופולרי בקרב בני האוכלוסייה החרדית, אבל לדברי אזולאי הוא רואה שינוי: "בשנים האחרונות יש הרבה מאוד פתיחות והחברה החרדית עוברת תהליך של תפנית רצינית ואנחנו רואים את זה אצל התלמידים וההורים. יש נהירה למסגרות שמשלבות לא רק לימודי קודש אלא מקצוע, שירות צבאי".