מספר ימים לאחר שהושגה הפשרה בנושא תאגיד השידור הציבורי, תקף  היום (ראשון) בחריפות ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, את התנהלותו של רה"מ, בנימין נתניהו, בנושא. בתכנית "מה בוער" אמר ברק לרזי ברקאי וברוכי קרא כי "נתניהו יצא במתקפה על הלב של הדמוקרטיה", והוסיף: "אחד הדברים המסוכנים הוא ניצני הפשיזם שלו ושל ממשלתו. אם הוא היה מחליט למנות את כלבתו קאיה או את בנו יאיר גם אז היו מקבלים את זה? מה נהיינו צפון קוריאה?"



יו"ר מפלגת העבודה לשעבר הסביר: "התאגיד הוקם על פי חוק. מאות אנשים שגויסו עזבו מקומות עבודה ועכשיו מתכוונים לסרס את התאגיד הזה על ידי הוצאת החדשות ממנו. הרי קמו לבטל את רשות השידור מתוך  משום השפעת היתר של פוליטיקאים עליה, וכולנו קיבלנו את הטענה הזו. אבל זה לא ימין ושמאל כאן, זה ביבי וטרפת בלפור. סתם חרדה פרטית של בן אדם שנתפס על הלך רוח שאין לו קשר לתפקידו כראש ממשלה. תחשבו רגע באמת, מה יש פה? תפנו את מסכי העשן של התעמולה. קובלנץ ועומר, שאני לא מכיר אותם אפילו, נראים לו כמו גדון סער. זו פרנויה פוליטית. לא הגיוני שייבחר רק שדרן ספורט או עיתונאי שחביב על נתניהו. זה הזוי". 



נתניהו. "אחד הדברים המסוכנים הוא ניצני הפשיזם שלו ושל ממשלתו". צילום: פלאש 90
נתניהו. "אחד הדברים המסוכנים הוא ניצני הפשיזם שלו ושל ממשלתו". צילום: פלאש 90



רשימת האשמים: האופוזיציה, ראשי מערכת אכיפת החוק וההסכם הקואליציוני 


ראש הממשלה לשעבר סימן שלושה אשמים במשבר: "החטא הקדמון הוא ההסכם הקואליציוני שבו כולם חתמו על כך שכל גחמה תגובה על ידי פוליטיקאים. זה לגיטימי, אך גם להסכמים פוליטיים יש גבולות.  לצערי מתגשם דבר דבר לנגד עינינו כי אנחנו לוקים בעיוורון ומסרבים לקרוא לדברים בשמם. למה הוא עושה את כל זה? לסרס את התקשורת כדי שלא תתקוף אותו ואולי גם את היועץ המשפטי. מישהו מעלה על דעתו שזה לא ניגוד עניינים?". 



"החטא השני", הוסיף ברק, "הוא שיתוף הפעולה של ראשי מערכת אכיפת החוק. תפקידם להבהיר מה לא חוקתי ולא להשתתף במו"מ ולגבש את הפתרונות הללו. אני מתכוון ליועץ המשפטי ולמשנים שלו. הוא נושא באחריות. מישהו יכול לדמיין את דורית בייניש או אהרון ברק משתפים פעולה עם דבר כזה?" 



"החטא השלישי בפרשת התאגיד הוא שראשי האופוזיציה לא מזעזעים את את מוסדות הערך. אין גבול למה שהם יכולים לעשות. הם יכולים למשל להחתים את שרי המשפטים לשעבר ועוד חמישים ח"כים ולפנות עם המסמך לבג"ץ או לארגן הפגנת ענק בשביל לשכנע את הציבור. למה הם שותקים? לא ברור לי למה הם שותקים. במקום אירועי אהבה לישראל בסקנדינביה צריך לפנות לראשי הארגוניים היהודים ולהסביר להם שהפרנויה של ביבי מזעזעת את יסוד הדמוקרטיה בישראל", אמר רה"מ לשעבר. 



ברק שב ותקף את רה"מ על רקע החקירות נגדו: "אני מקווה כמו כולם שהוא יצא זכאי. כשאתה מסתכל על כל הפרשיות האלה אתה שואל את עצמך מה הפירוש של מה שהיה. אם יקבלו את ההסברים שלו ייווצר מצב שבו כל ראש רשות שירצה יוכל לקבל מתנות או לנהל שיח מושחת עם הבעלים של המקומון בעירו כדי להשיג כיסוי אוהד. אנחנו מוכנים לזה או לא?"



רה"מ לשעבר אף עקץ את יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ואמר: "הוא היה בעצמו עיתונאי ובסוף במאבק הזה הוא לא לוקח חלק. חלק מהתפקיד של האופוזיציה זה להעיר את הציבור לגבי הדברים שקורים מסביבו".



לפיד. "תפקיד האופוזיציה הוא להעיר את הציבור". צילום: מרק ישראל סלם
לפיד. "תפקיד האופוזיציה הוא להעיר את הציבור". צילום: מרק ישראל סלם



"זו הכהונה האחרונה של נתניהו"


בדבריו, התייחס ברק גם לזהות ראש הממשלה הבא: "אני חושב שזו הכהונה האחרונה של נתניהו. לא מאמין שהוא יחזור לבלפור. אין לי שום ספק שיש אלטרנטיבה. יש יותר מבן אדם אחד שיכול להוביל. צריך לשנות את הפרדיגמה שבה עובדת האופוזיציה. בדיעבד הסתבר שבוז'י, שבאו אליו בהאשמות, פעל באחריות. היום אנחנו יודעים שבפסגת עקבה היה ניסיון רציני של בוז'י לתת הזדמנות להסכם אזורי להתרומם. 



ראש הממשלה לשעבר אף התייחס להמשך הקיום של גל"צאני חושב שכרגע כל גוף שמגלה יכולת עמידה, תסיסה פנימית ויכולת מאבק הוא חשוב כרגע. יש התקפה כרגע על הלב של הדמוקרטיה וזה לא הזמן לעשות את השיקולים האלה".



על החלטת נתניהו לרסן את הבנייה בהתנחלויות ולהקים ישוב חלופי למפוני עמונה  "זו לא החלטה חד צדדית של רה"מ לרסן את הפעילות בהתנחלויות. הוא עושה את זה כי אין לו ברירה. אם אובמה היה מציג מתווה כזה או שהרצוג היה מציג מתווה כזה היו פה הפגנות מצד אותם אנשים ששותקים עכשיו".



"היום ראיין אותי מראיין חשוב בעולם על בנושא חמישים שנה מלחמת ששת הימים והוא ראיין גם את נתניהו. הוא סיפר לי שנתניהו אמר לו שהוא יותר שמאל מרבין אם שופטים לפי ההתפשרויות שהיה מוכן לבצע במו"מ עם הפלסטינים. האיש שעמד בראש ההסתה שיצרה את הנסיבות שגרמו לרצח רבין אומר שהוא שמאלני יותר מרבין. אז ראוי לשאול - למה רבין נרצח אם אחרי 20 שנה ביבי גילה את האור"?, תקף ברק לסיום. 



תגובת הליכוד: "כמו כל דבר שברק עושה, הקמפיין הזה נועד לשרת אותו. ראש הממשלה הכושל בהיסטוריה כנראה שכח שעמד על הרגליים האחוריות ורצה לסגור את גל"צ".