שנה לאחר מינויו לתפקיד מנכ"ל הרשות לפיתוח והתיישבות הבדואים בנגב, יאיר מעיין עומד בעין הסערה נוכח ציטוטים שלו במגזין גרמני בהם כינה את הבדואים "גנבים". בקלטת שהגיעה לידי "מעריב אונליין", נשמע מעיין כשהוא מתייחס לתושבי ביר הדאג', כפר שהוכר על ידי המדינה, אותם הוא מכנה גנבי קרקעות המדינה. "כל האדמה הזאת היא אדמת מדינה. הם גנבו אותה מהממשלה. אז אנחנו צריכים להכריח אותם", אומר מעיין לכתב הגרמני ומוסיף כי "במקום להכניס אותם לכלא, אנו נותנים להם חלקת אדמה".

ב-24 במרס התפרסם תחקיר על הבדואים, של הכתב מיכאל אוברט, בעיתון הגרמני Süddentsche Zeitung Magazine. הכתבה התפרסה על פני 16 עמודים. בכתבה מצוטט מעיין, שמונה לתפקיד על ידי שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי), כשהוא מאשים את הבדואים בגניבת קרקעות (דקות 5:30, 14:55). על פי הציטוט במגזין הגרמני, אמר מעיין כי "הבדואים הם גנבים, הם גנבו את הקרקעות מהמדינה", ומוסיף כי "הכפרים הלא מוכרים ייעקרו, אך יוקמו 10-8 עיירות חדשות בחמש השנים הקרובות אליהם יועברו 25,000 משפחות".

עוד אמר מעיין, על פי המגזין הגרמני, כי "הסכמי רכישת קרקע מסורתיים הם חסרי ערך", וכי "במקום להכניס את הגנבים האלה לכלא אנו נותנים להם חלקת אדמה במתנה, זו עסקה טובה ואם הבדואים יסרבו המשטרה תכריח אותם" (דקה 7:15).

יש לציין כי בראיון נשמע הכתב שואל את מעיין האם הוא מתכוון רק לתושבי ביר הדאג', והוא מדגיש כי הוא מתייחס רק ליישוב  המסוים הזה. 

סערה במגזר הבדואי

כאמור, הדברים הללו גרמו לסערה במגזר הבדואי, כאשר הכתבה המדוברת הופצה ברשתות החברתיות, תוך קריאה להחרים את רשות הבדואים, ואף לפטר את מעיין.

חיה נח, מפורום דו קיום בנגב, שליוותה את הכתב בביקורו שנערך בדצמבר שעבר, אמרה בתגובה: "מביש שיש מנגנון נפרד כמו הרשות לפיתוח הישובים הבדואים בנגב המטפל באוכלוסיה הבדואית בנגב, אוכלוסיה אזרחית שאינה אמורה להיות שונה מכל אוכלוסיה אחרת בישראל ואינה נדרשת למנגנון שליטה כזה או אחר. אם כבר יש מנגנון שכזה היינו מצפים לדמות אמפתית שתעמוד בראשו של המנגנון הזה שאחראי לכל תחומי החיים של האוכלוסייה הבדואית בנגב".


ביר הדאג'. צילום: idobi, ויקיפדיה
ביר הדאג'. צילום: idobi, ויקיפדיה


לדבריה, "מעיין מתגלה, ולא בפעם הראשונה, כדמות כוחנית ואלימה שביטוייו כלפי האוכלוסייה עליה הוא ממונה קשים ובמידה רבה מופקרים. אין לתת אמון במי שמתבטא כך כלפי האוכלוסייה אותה הוא אמור לשרת ובמידה רבה לקבוע את חייה. אין להבנתנו סיבה לאפשר למעיין להמשיך בתפקידו כיוון שיצר חוסר אמון בינו לבין הקהילה הבדואית בנגב ועליו לעזוב מיד את תפקידו. לרשות דרוש אדם אמיץ וסובלני אשר יוכל לדבר בדרכי נועם ויעסיק ממילא רבים מבני הקהילה".

ח"כ טלב אבו עראר (הרשימה המשותפת) דרש מהשר אריאל לפטר את מעיין. "ממילותיו ניתן להפיק את ריח השנאה והגזענות המתגלמות להן בעניין ההתיישבות הבדואית בנגב, שלכאורה כבודו עמל קשות ונחרצות להסדירה בדרכים שונות ומשונות", כתב אבו עראר ודרש התנצלות של מעיין שמפליל ציבור שלם ומטיף "דברי שנאה שנשמעו לאחרונה בשנות ה-40 של המאה הקודמת", כלשונו.

חבר הכנסת הבדואי ציין, כי יפנה לכל ראשי הרשויות בחברה הבדואית שלא לשתף פעולה עם מעיין, ה"מייצג את עמותת רגבים שהאג'נדה שלה הינה נישול הקרקעות".

"שקר וכזב"

מהרשות להתיישבות הבדואים נמסר בתגובה, כי "שקר וכזב, מעיין מעולם לא דיבר כך. נגיש תביעת דיבה נגד הכתב!".