ארצות הברית שיגרה היום (שישי) לפנות בוקר לפחות 59 טילים לעבר בסיס חיל-האוויר של צבא אסד בסוריה, כך אישרו גורמים רשמיים בממשל טראמפ. הירי המסיבי מהווה תגובה למתקפה הכימית של אסד נגד אזרחים באזור אידליב, מוקדם יותר השבוע. מושל מחוז חומס טלאל בראזי גינה את הפעולה האמריקאית וטען כי כתוצאה ממנה ישם הרוגים בבסיס שהותקף.

המטרה של התקיפה הייתה הבסיס ממנו המריאו המטוסים הסוריים שביצעו את המתקפה הכימית באידליב. הבסיס ממוקם באזור שריעת שבמערב המדינה. הטילים, טילי שיוט מסוג "טומהוק", נורו משתי משחתות בים התיכון. כוחות סורים אמרו כי ישנם הרוגים במתקפה. גורמים בצבא ארה"ב טענו כי אינדיקציות מראות כי התקיפה פוגעת ביכולת של צבא אסד לבצע מתקפות כימיות. גורמים אמריקאיים אמרו לאחר התקיפה כי מדובר ב"אירוע חד-פעמי" שהושלם. 
תקיפה אמריקאית בסוריה

הנשיא טראמפ התייחס למתקפה ואמר: "ביום שלישי, הדיקטטור הסורי אסד שיגר מתקפה כימית נוראית על אזרחים תמימים. זה היה מוות נורא ואיטי, שגזל את חייהם של ילדים ותינוקות. אף ילד של אלוהים לא יכול לסבול כזה דבר. האינטרס של ארצות הברית הוא להרתיע מפני נשק כימי קטלני, זו החובה שלנו. ניסיונות קודמים לשנות את ההתנהגות של אסד כשלו. אני מבקש מכל העולם המתורבת לעזור לנו למנוע את הטבח ושפיכות הדמים בסוריה".
אנדריי קרסנוב, יושב ראש ועדת ההגנה בבית הנבחרים הרוסי, הגיב לתקיפה האמריקאית בסוריה אותה הגדיר כחסרת אחריות, והודיע כי רוסיה תפנה למועצת הביטחון של האו"ם כדי לדון בה. לטענת קרסנוב, התקיפה על בסיס חיל האוויר של משטרו של אסד הייתה "פעולה פזיזה וחסרת אחריות, שמעלה את הסיכויים לערער את המצב במזרח התיכון, להוביל להחרפת העימותים הצבאיים באזור ואף ליצור עימותים חדשים באזור".





לפי דיווח, ארה"ב הזהירה את ממשלו של ולדימיר פוטין לפני שפתחה במתקפה על הבסיס הסורי. כך לפי בכיר אמריקאי. בתקיפה לא נפגעו יעדים רוסיים.  כזכור, מוקדם יותר הזהיר שליח רוסיה באו"ם, ולדימיר ספרונקוב, כי לתקיפה אמריקאית יהיו "השלכות שליליות".

טראמפ אמר בימים האחרונים כי "מה שקורה בסוריה זו חרפה לאנושות. אי אפשר לדבר על זה", והודה כי הוא שוקל לשנות את מדיניותו כלפי אסד, נגדו כוחות ארה"ב לא מבצעות כיום תקיפות צבאיות ישירות. 
 
גורמים בממשל אמרו מוקדם יותר היום כי הנשיא שוקל אופציה של תקיפה צבאית בסוריה. מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון התייחס לנושא ואמר ישירות "ננקוט בצעדים במטרה להפיל את שלטון אסד". 

טראמפ נושא דברים לאחר ההפצצה. צילום: רויטרס