נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, התייחס הבוקר (שישי) לתקיפה האמריקאית בבסיס חיל האוויר הסורי סמוך לחומס, בה הושמד הבסיס, ונהרגו קצין ושלושה חיילי צבא סוריה. "זוהי הפרה של החוק הבינלאומי", מסר דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב והגדיר את התקיפה כ"תוקפנות נגד מדינה ריבונית בנסיבות מומצאות שמטרתה להסיט את עיני העולם ממותם של אזרחים בעיראק".



תקיפה אמריקאית בסוריה

בנוסף לכך, אמר פסקוב כי המהלך שביצעה וושינגטון "יפגע באורח משמעותי בקשרי ארה"ב-רוסיה". אנדריי קרסנוב, יושב ראש ועדת ההגנה בבית הנבחרים הרוסי, הגיב לתקיפה האמריקאית בסוריה אותה הגדיר כחסרת אחריות, והודיע כי רוסיה תפנה למועצת הביטחון של האו"ם כדי לדון בה. לטענת קרסנוב, התקיפה על בסיס חיל האוויר של משטרו של אסד הייתה "פעולה פזיזה וחסרת אחריות, שמעלה את הסיכויים לערער את המצב במזרח התיכון, להוביל להחרפת העימותים הצבאיים באזור ואף ליצור עימותים חדשים באזור".



גם שותפתה של רוסיה ללחימה לצד משטרו של נשיא סוריה בשאר אל אסד - איראן, גינתה את הפעולה. "איראן מגנה כל תקיפה חד צדדית, פעולות אלו יחזקו את הטרוריסטים בסוריה ויסבכו את המצב באזור.



בסוריה עצמה ניסו למזער את הדיווחים על עוצמת התקיפה וטענו כי הפגיעה בכוחה הצבאי הייתה מוגבלת וכי הם לא מצפים להסלמה נוסת. "התקיפה האמריקאית הייתה מוגבלת בזמן ובמקום" אמר שר ההסברה הסורי, ראמז תורג'מן, והוסיף כי היא הייתה צפוייה. בנוסף לכך אמר תורג'מן כי הוא "לא מצפה שהתקיפות יובילו להתדרדרות נוספת".



לעומת זאת, בערב הסעודית, שנחשבת לאויבת של ממשל אסד מאז החלו המחאות נגדו עוד בשנת 2011 ברכה על התקיפה ואמרה כי היא עומדת באופן מלה מאחורה התקיפה, אותה הגדירה כ|פעולה אמיצה", מצידו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. מקור במשרד החוץ הביע את "תמיכתה המלאה של הממלכה הסעודית בפעולה הצבאית האמריקאית בסוריה, שבאה בתגובה לשימוש הממשל הסורי בנשק כימי נגד אזרחים תמימים".



59 טילי שיוט - 40 מטוסים הושמדו




כזכור, במהלך הלילה תקפו שתי משחתות אמריקאיות את בסיס חיל האוויר הסורי ממנו המריאו המטוסים שביצעו ביום רביעי את התקיפה הכימית באזור אידליב והשמידו אותו. במהלך התקיפה שוגרו 59 טילי שיוט מסוג "טומהוק" לעבר הבסיס והרסו בניינים וכ-40 מטוסים של חיל האוויר הסורי.  גורמים בצבא ארה"ב טענו כי אינדיקציות מראות כי התקיפה פוגעת ביכולת של צבא אסד לבצע מתקפות כימיות. גורמים אמריקאיים אמרו לאחר התקיפה כי מדובר ב"אירוע חד-פעמי" שהושלם.



הנשיא טראמפ התייחס למתקפה ואמר: "ביום שלישי, הדיקטטור הסורי אסד שיגר מתקפה כימית נוראית על אזרחים תמימים. זה היה מוות נורא ואיטי, שגזל את חייהם של ילדים ותינוקות. אף ילד של אלוהים לא יכול לסבול כזה דבר. האינטרס של ארצות הברית הוא להרתיע מפני נשק כימי קטלני, זו החובה שלנו. ניסיונות קודמים לשנות את ההתנהגות של אסד כשלו. אני מבקש מכל העולם המתורבת לעזור לנו למנוע את הטבח ושפיכות הדמים בסוריה".