המתקפה ששיגר דונלד טראמפ על כוחותיו של בשאר אל-אסד בסוריה ממשיכה להכות גלים במערכת הבינלאומית. ראש ממשלת רוסיה, דמיטרי מדבדב, אמר הערב (שישי) כי שיגור הטילים לעבר בסיס חיל האוויר הסורי היה "צעד אחד מהתנגשות צבאית בינינו לארצות הברית". ראוי לציין כי לפני התקיפה הזהירו כוחות אמריקאיים את רוסיה על פרטי התקיפה, וזו פינתה מהבסיס את חייליה שהיו מוצבים בו. 



תקיפה אמריקאית בסוריה

פוטין כינה מוקדם יותר את התקיפה "פגיעה קשה" ביחסים בין שני הממשלים. לפי צילומי לווין, הבסיס שהותקף במערב המדינה שימש גם כוחות רוסיים רבים, חלקם מובחרים, הלוקחים חלק בסיוע הרוסי לכוחות אסד במאבקו בקבוצות המורדים השונות במדינה.



בתוך כך, סגן נשיא ארצות הברית מייק פנס התקשר הערב אל רה"מ נתניהו וביקש להודות בשמו של הנשיא טראמפ על התמיכה הישראלית בפעולה האמריקנית בסוריה. פנס גם עדכן את רה"מ נתניהו בפרטי התקיפה ותוצאותיה. רה"מ נתניהו חזר והדגיש את הצורך למנוע הפצה ושימוש של נשק כימי.


כזכור, הן נתניהו והן צה"ל הוציאו הודעות רשמיות של תמיכה בתקיפה.



מועצת הביטחון של האו"ם התכנסה הערב לדון בתקיפה האמריקאית. לפי מה שמתסמן כרגע, התקיפה תהווה אירוע בדיד בתגובה לתקיפה הכימית של אסד ולא חלק ממערכה נרחבת יותר. בסוריה עצמה ניסו למזער את הדיווחים על עוצמת התקיפה וטענו כי הפגיעה בכוחה הצבאי הייתה מוגבלת וכי הם לא מצפים להסלמה נוסת. "התקיפה האמריקאית הייתה מוגבלת בזמן ובמקום", אמר שר ההסברה הסורי, ראמז תורג'מן, והוסיף כי היא הייתה צפוייה. בנוסף לכך אמר תורג'מן כי הוא "לא מצפה שהתקיפות יובילו להתדרדרות נוספת".



(למרות התקיפה, ספק אם לטראמפ בעצמו יש כבר מדיניות מגובשת בנושא הסורי | אלון בן דוד)



כזכור, במהלך הלילה תקפו שתי משחתות אמריקאיות את בסיס חיל האוויר הסורי ממנו המריאו המטוסים שביצעו ביום רביעי את התקיפה הכימית באזור אידליב והשמידו אותו. במהלך התקיפה שוגרו 59 טילי שיוט מסוג "טומהוק" לעבר הבסיס והרסו בניינים וכ-40 מטוסים של חיל האוויר הסורי.  גורמים בצבא ארה"ב טענו כי אינדיקציות מראות כי התקיפה פוגעת ביכולת של צבא אסד לבצע מתקפות כימיות. גורמים אמריקאיים אמרו לאחר התקיפה כי מדובר ב"אירוע חד-פעמי" שהושלם.



הנשיא טראמפ התייחס למתקפה ואמר: "ביום שלישי, הדיקטטור הסורי אסד שיגר מתקפה כימית נוראית על אזרחים תמימים. זה היה מוות נורא ואיטי, שגזל את חייהם של ילדים ותינוקות. אף ילד של אלוהים לא יכול לסבול כזה דבר. האינטרס של ארצות הברית הוא להרתיע מפני נשק כימי קטלני, זו החובה שלנו. ניסיונות קודמים לשנות את ההתנהגות של אסד כשלו. אני מבקש מכל העולם המתורבת לעזור לנו למנוע את הטבח ושפיכות הדמים בסוריה".