יותר מ־10,000 בני נוער מרחבי העולם ישתתפו במצעד החיים שיתקיים ביום השואה על המסילה מבירקנאו לאושוויץ. ישתתפו במצעד, שהפך למסורת שנתית קבועה, נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור, שר החינוך נפתלי בנט, הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט ומשלחת כבוד של 75 ניצולי שואה מרחבי העולם, שהמבוגר בהם הוא בן 103.



במסגרת האירועים שרי חינוך מ־12 מדינות באירופה ייוועדו לראשונה בכנס מיוחד, שיתקיים בעיר קרקוב בערב יום השואה, במסגרת אירועי מצעד החיים ה־29. המפגש יתמקד בשאלה כיצד ממשיכים להנחיל את זיכרון השואה ולקחיה גם לאחר שכבר לא יהיו ניצולי שואה חיים. את הדיון המיוחד יזמו מארגני מצעד החיים ושרת החינוך האוסטרית סוניה האמרשמיד.



"לכל מדינה וחברה יש פרקים אפלים בהיסטוריה, בין אם של אלימות גדולה, קולוניאליזם ועוד", אמרה האמרשמיד. "אוסטריה ומערכת החינוך האוסטרית צריכות להתמודד עם היסטוריה ארוכה של אנטישמיות, כולל לפני עליית הנאצים, ובמיוחד עם השתתפותם של אוסטרים רבים בזוועות מלחמת העולם השנייה". אלפי בני הנוער מרחבי העולם שישתתפו במצעד החיים יגיעו בהמשך מסעם גם לישראל.



מצעד החיים באושוויץ. צילום: רויטרס
מצעד החיים באושוויץ. צילום: רויטרס




בין המשתתפים הבולטים השנה במצעד החיים יהיה אלישע ויזל, בנו של ניצול השואה וחתן פרס נובל לשלום אלי ויזל ז"ל, שמשתתף במצעד לראשונה בחייו וידליק לפיד זיכרון לאביו.



איזנקוט יעמוד בראש משלחת "עדים במדים" של צה"ל, שבה לוקחים חלק כ־200 חיילים, מפקדים, קצינים ומשפחות שכולות. כמדי שנה, גם הפעם בראש המצעד יעמוד הרב ישראל מאיר לאו, רבה של תל אביב וניצול שואה בעצמו. 



בנט ציין כי מותם של הניצולים האחרונים מחייב חשיבה מחודשת בכל הקשור להוראת והנצחת השואה. "בכל דור ודור חייב אדם לראות עצמו כאילו הוא עבר את השואה. לא נוכל יותר להצביע על ניצולים ולומר 'השואה שלהם'.נצטרך לקחת בעלות על הסיפור הנוראי שעבר על עמנו ולצרוב אותו על לב הדורות הבאים".