אדם אחוז טירוף, או אקט אנטישמי מחריד? הקהילה היהודית בצרפת סוערת מאז יום רביעי האחרון, בעקבות הרצח של שרה חלימי ז"ל, אשר נרצחה על ידי אזרח מוסלמי, אשר היכה אותה בצורה קשה מאוד ולאחר מכן השליך אותה דרך החלון. בעוד שהרשויות בצרפת טוענות כי לא מדובר באירוע אנטישמי, אלא ככזה שנבע מטירוף, היהודים במדינה ממש לא מסכימים לכך, ואף החלו במחאות.



היום (ראשון) התקיימה הפגנה סוערת של הקהילה היהודית בפריז, שאף הגיע לעימות עם המשטרה המקומית, שניסתה לחצוץ בין המפגינים לבין תושבי האזור, שקראו קריאות גנאי נגדם. כ-2000 איש הפגינו ליד ביתה של חלימי ז"ל, רופאה יהודיה חרדית, שנרצחה ביום שלישי לפנות בוקר כשהושלכה מן הקומה השלישית של ביתה על ידי שכן מוסלמי שהיה, לפי הנטען, תחת השפעת סמים.



ההפגנה, בהשתתפות ראשי הקהילה היהודית נועדה להיות שקטה, והצועדים נשאו איתם פרחים לבנים, אבל עד מהרה הרוחות התלהטו, השכנים בבניין שבו התגוררה המנוחה השמיעו קריאות מעליבות כלפי קבוצת צעירים יהודים שהגיעו למקום עוד לפני, והצעירים, חברי הליגה היהודית, ניסו לפרוץ לבניין, השליכו חפצים על החלונות, ואחר כך פתחו בהתכתשות עם מוסלמים אחרים שקראו לעברם קריאות גנאי ברחוב. ברובע בלוויל בעיר מתגוררות קהילות יהודיות ומוסלמיות.



חלק מהמפגינים טענו כי מדובר בהפגנה שהתנהלה באופן מרוסן מדי. "תנו לנו נשק ונגיב כמו שצריך". העניקו בסופו של דבר זרי פרחים על הבית עצמו, שבו אירע הרצח ולא רחוק יותר, כפי שתכנן מלכתחילה, הרב אמר קדיש והמפגינים הניפו את דגל ישראל ושרו את התקווה ואת ההימנון הצרפתי. 



התובע הכללי מסר לראשי הקהילה כי עד כה אין הוכחות שמדובר בפשע על רקע אנטישמי, וכי האיש פרץ תחילה לדירה של משפחה ממאלי, שהתבצרה מאחורי הדלתות, ואז עבר למרפסת של האישה היהודיה. על פי העדויות, הרוצח ומשפחתו נהגו להעליב את הנרצחת ולכנות אותה יהודיה מסריחה. השכנים שמעו שהוא קרא אללה אכבר" כאשר שביצע את הרצח. אגב, באותה השעה נכחה למרגלות הבניין חוליית משטרה שהוזעקה על ידי משפחתו של הרוצח, אך זאת חששה להתערב והזעיקה משטרה לפיזור מהומות, ואז ביצע את הרצח. 



מאיר חביב, חבר הפרלמנט הצרפתי אמר בריאיון לרשת ב': "האווירה כאן טעונה וקשה. זה משהו מטורף, הייתי במטה של פרנסואה פיון, המועמד לנשיאות, ואף אחד לא ידע בכלל שזה קרה. אישה נזרקה מהחלון, ואף אחד לא יודע. אומרים שהוא לקה בנפשו, אבל אפשר להגיד את זה על כל בנאדם שזרק אישה. אם היא היתה ממאלי, הוא היה זורק אותה? לא. הוא הרג אותה בגלל שהיא היתה יהודיה, בגלל שהיא חרדית. הם אמרו שנים שכל פעם שהיו עוברים לידה היו קוראים לה 'יהודיה מסריחה'. הרבה מאוד אמירות. בסופו של דבר זה מה שקרה".






"שכן מפוחד פנה אליי, ואמר לי שהשומר בבניין סיפר: "כל אלה הם אנשים עם רמה שכלית מאוד נמוכה, וטוענים שצריכים להרוג יהודים. היה את המקרה בהיפר-כשר, היה הפיגוע בבטקלאן, צרפת צריכה להתעורר. שנים הציקו לה על כך שהיא יהודייה. ב-2017 זורקים אנשים מהחלון. אני הולך לדבר עם פיון, לפתוח עיניים - הורגים יהודים בצרפת. זה מה שקרה בפועל. בארבע בבוקר פשוט זרקו אותה מהחלון".



כמה המצב חמור בצרפת?


"הבעיה היא לא האנטישמיות, אלא האסלאם הקיצוני, הרגו יהודים בהיפר, שחטו כומר בכנסיה, מקור הבעיה היא האסלאם הקיצוני, והעולם שותק. רואים מה קורה בסוריה, ושואלים אם צריך בכלל להתערב בסוריה".



בין המתמודדים לבחירות בצרפת, יש מישהו שיראה את הדברים אחרת?
"רוב העם הצרפתי רוצים שהיהודים יחיו פה, בגלל שאם היהודים לא יצליחו לחיות כאן, אף אחד לא יצליח לחיות כאן. מדינת ישראל היא תעודת הביטוח של העם היהודי, וכחבר פרלמנט צרפתי אני דורש מהדרג הפוליטי, הממשל והנשיא, לטפל בשורש הבעיה היא שמנסים, אבל לא מצליחים".