שופט בית המשפט השלום בבאר שבע, איתי ברסלר גונן, אישר היום (ראשון) את הסדר הטיעון שהושג בין המדינה לחבר הכנסת לשעבר באסל גטאס, לפיו היה אמור לרצות שנתיים מאסר בגין החדרת מכשירים סלולריים לאסירים ביטחוניים. גטאס ייכנס לכלא ב-2 ביולי. 



השופט מתח ביקורת חריפה על הסדר הטיעון, כשאמר כי ״מדובר בפוטנציאל ביטחוני בנסיבות מחמירות״, אמר השופט ברסלר גונן. ״האמון שהופר הוא כלפי כלל הציבור, ולא רק כלפי ציבור בוחריו של הנאשם", אולם החליט להותיר את ההסדר על כנו ודן את גטאס לשנתיים מאסר וקנס של 120 אלף שקל.



״מדובר בפוטנציאל ביטחוני בנסיבות מחמירות״, אמר השופט ברסלר גונן. ״האמון שהופר הוא כלפי כלל הציבור, ולא רק כלפי ציבןר בוחריו של הנאשם״. לדבריו, ״יש נזק משני של פגיעה באמון הציבור בחברי כנסת אחרים״, הוסיף השופט. ״הנאשם היה יכול להחדיר אמל"ח או משהו אחר. הפרת אמון של הנאשם היא יותר מאשר סוהר, שהתעוור לראות את הציבור. המתחם הוא יותר מ-24 חודשי מאסר״.



טרם ההחלטה הקשה השופט על התביעה וטען כי היא לא הסבירה באופן מספק את ההסדר עם גטאס והעלה שאלות לגבי העונש שנקבע בהסדר ותהה האם המקרה של גטאס חמור או קל יותר ממקרה של סוהר שעשה עבירה דומה תמורת שוחד. בתגובה ענה התובע, עו"ד יואב קישון, כי "לא ניתן לדרג לפי סרגל. לא בכדי שהפרת אמונים היא עבירה פחותה מאשר עבירת השוחד". לדבריו, הנאשם לא עשה את המעשים תמורת בצע כסף, בניגוד לסוהר שהורשע. הוא ביצע באופן חד-פעמי בניגוד לאותו סוהר. "לכן, אני סבור שבהסתכלות הכוללת יש מקרים יותר חמורים במקרה של הסוהר, מאשר חבר כנסת שמתפטר מיד ויש לזה משמעות. חסכנו את כל הקושי בניהול הליך בהיותו חבר כנסת", הוסיף.



מוקדם יותר הודיע השופט כי "בית המשפט מודיע שהוא טרם שוכנע שיש לכבד את הסדר הטיעון. בית המשפט מודע שההסדר נערך על ידי בכירי מערכת אכיפת החוק במדינה, אולם אחריות בסופו של דבר לגזירת הדין מוטלת על בית המשפט.



בית המשפט סבור כי ייתכן והצדדים ניסו שמלאכתן של בית המשפט תהיה קלה לאשר את ההסדר ועל כן לא הרחיבו את טיעוניהם. קודם שהגיע למסקנה סופית, אאפשר לצדדים להעמיק בטיעוניהם. מתבקש כי יובהרו גם הקשיים הראייתים המצדיקים, בשים לב לכתב האישום שהוגש לשלום, המצדיקים הקלה משמעותית לנאשם".



השופט המשיך ותהה מדוע התביעה טוענת כי עונש של שנתיים מאסר ראוי במקרה הזה: "מה שמפריע לי שבסופו של דבר, שהנאשם עמד ואמר שהמניע לא אידאולוגי אלא הומניטרי. זה מצלצל לי זכויות אדם, דברים יפים. מפריע לי שאישה הכניסה שלושה סימים לבעלה ונדונה ל-15 חודשי מאסר. בבית המשפט כאן. מה תגיד עכשיו?"



"ההסדר כבר יצא לדרך"


גם סנגורו של גטאס, עו"ד אביגדור פלדמן, אמר ביקש לאשר את הסדר הטיעון ורמז כי אם לאו, הוא יגיש ערעור. לדבריו, "הנאשם הודה בעבירה שיש בה אלמנט של עבירה ביטחונית, למרות שבתחילת המשא ומתן על ההסדר אמר שזה ייהרג ובל יעבור. הנאשם ב-60 השנים האחרונות הקדיש את חייו לפתרון הסכסוך בדרכים מדיניות. לעולם לא הוא ולא מפלגתו תמכו בטרור. הנאשם ויתר על הזכות החשובה ביותר של נאשם להוכיח את חפותו. הסדר הטיעון כבר יצא לדרך, שכן הנאשם התפטר מהכנסת שכן הוא יכול להשפיע על דרכה של הכנסת. הוא התפטר, וויתר על תפקיד זה".

"שני הצדדים ויתרו". עו"ד אביגדור פלדמן, עם לקוחו, באסל גטאס. צילום: יאסר עוקבי
"שני הצדדים ויתרו". עו"ד אביגדור פלדמן, עם לקוחו, באסל גטאס. צילום: יאסר עוקבי


"אני ניהלתי עם פרקליט המחוז שיחות גם בשעות הקטנות של הלילה, ושני הצדדים ויתרו", הסביר פלדמן את עמדתו. "דחיית הסדר הטיעון תהיה פגיעה אנושה בהסדרי הטיעון, ובלעדיה בת המשפט לא יפעלו בשל העומס הרב עליה. בית המשפט צריך לכבד את הסדר הטיעון, אלא אם החריגה צורבת את העין ודוקרת את הלב כדי שבית המשפט יתערב. איש לא יקל בדאגתם של אוכפי החוק לאינטרס הציבורי או לדאגה לציבור".

כשהגיע תורו של גטאס לדבר, הוא אמר כי "אני לקחתי אחריות ולוקח אחריות. לא תיארתי לעצמי שאחתום על הסדר שבו פגיעה בביטחון המדינה. זהו מעשה אישי שעשיתי כאדם ולא כמפלגה או איש ציבור. לא היה שום פגיעה בביטחון המדינה או תמיכה בארגוני טרור. עשיתי את זה מטעמים מצפוניים. לא היה רווח אישי או מניע אידאולוגי. טיפלתי בעניין הטלפונים במשך ארבע שנים של היכרות של דאקה, מול השר לביטחון פנים, לתת להם גישה לטלפון ציבורי, כאשר כל אסיר ביטחוני יתן טלפון אחד והשיחות יהיו תחת פיקוח. האו״ם קבע שאסור להפלות בין קבוצות אסירים״.
 
״צר לי לקטוע אותך", אמר השופט. "זה לא המקום. המקום הוא בבית המחוקקים. אדוני נמצא כאן בגלל שהוא לקח את החוק לידיים. מה האנשים צריכים לחשוב? אולי ההזדמנות שלך לומר עכשיו 'טעיתי', תוביל דעה".

בין תומכיו של גטאס ביון היו חבריו למפלגת בל"ד, חברי הכנסת ג'מאל זחאלקה, וחנין זועבי.