ניסוי בשיגור טיל בליסטי שביצעה הלילה (ראשון) קוריאה הצפונית נכשל, כך דיווחו גורמים בצבא קוריאה הדרומית. בהודעת משרד החוץ נכתב כי ניסיון השיגור מאיים על העולם כולו. בנוסף, בהודעה הם הזהירו מפני נקיטת פעולות ענישה כלפי קוריאה הצפונית, במידה וזו תבצע פרובוקציות נוספות, כמו ניסויים גרעיניים או שיגור טילים לטווח ארוך.



נציגים מצבא ארצות הברית הוסיפו כי הטיל אשר הצפון קוריאנים ניסו לשגר מחופה המזרחי של המדינה, התפוצץ כמעט במקום ולא המריא לגובה. גורם אמריקאי נוסף, אשר התבקש להישאר בעילום שם, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי הם מעריכים שהטיל הכושל ככל הנראה לא היה טיל בליסטי בין יבשתי. 



בהצהרה מטעם הצבא נכתב כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, וצוותו מודעים לעניין השיגור הכושל. בנוסף, גם סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, אשר נמצא בדרכו לסיאול שבדרום קוריאה מודע לעניין. ביקורו של פנס תוכנן לפני התגברות המתיחות באזור, והוא כולל סיור במספר מדינות באסיה.



כזכור, הניסוי שלא צלח התרחש יממה לאחר שבמדינה ציינו את "יום השמש", יום הולדתו ה-105 של מייסד המדינה קים איל סונג, במצעד צבאי ענק בו הציגו לראשונה טילים בין יבשתיים מתקדמים ומערכות שיגור חדשות. מנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און, נראה מחוייך במהלך המצעד ומדי פעם מחא כפיים תוך שהוא מביט בעשרות אלפי החיילים, הטנקים וכלי הנשק הרבים שעברו ברחובות פיונגיאנג.



הפוליטיקאי השני בחשיבותו בצפון קוריאה, צ'ו ריונג היי, ניצל את המצעד על מנת להפנות איום ישיר כלפי ארה"ב בעקבות המתיחות בין שתי המדינות. "אנו מוכנים לנקוט את הפעולה הצבאית הקשה ביותר, אלא אם כן ארה"ב תסיים את ההיסטריה הצבאית שלה. אנו נגיב למלחמה כוללת במלחמה כוללת, ובעזרת מלחמה גרעינית עם הסגנון שלנו להתקפה גרעינית" אמר ריונג היי במהלך המצעד, בעוד חיילי צפון קוריאה קוראים לעברו של המנהיג "אנו נמות עבורך!".



טילים שהוצגו במצעד הצבאי בצפון קוריאה. צילום: AFP



שר החוץ הסיני: "מלחמה עלולה לפרוץ בכל רגע, ולא יהיו בה מנצחים"



לנוכח המתיחות המתגברת בין ארה"ב לקוריאה הצפונית, הזהיר שר החוץ של סין וואנג יי מפני מלחמה שעלולה לפרוץ בכל רגע. "כל הגורמים הרלוונטיים צריכים להיות עירניים מאוד לגבי המצב", אמר. "אנו קוראים לכל הצדדים להימנע מהתגרות ומאיומים, במילים או במעשים, ולא לאפשר למצב להגיע לשלב בלתי הפיך ובלתי נשלט. במלחמה כזו לא יהיו מנצחים".
 
סין היא המדינה היחידה המנהלת קשרי מסחר וידידות עם קוריאה הצפונית ושלטונות בייג'ינג חוששים שהתלקחות צבאית תביא לקריסת המשטר שם ולכאוס בגבול עם סין. בימים האחרונים העבירה סין לגבול 150 אלף חיילים כדי למנוע הידרדרות אפשרית.
 
טראמפ המשיך גם בסוף השבוע באיומים על קוריאה הצפונית, לאחר ששלטונות פיונגיאנג הכריזו על "אירוע גדול וחשוב שיתקיים בימים הקרובים". בציוץ בטוויטר שלו כתב: "יש לי ביטחון רב שסין תתמודד כראוי עם קוריאה הצפונית. אם הם לא יעשו זאת, ארה"ב עם בנות בריתה יעשו זאת!". בארה"ב חוששים כי קוריאה הצפונית תצליח לפתח בקרוב נשק גרעיני שיגיע עד אליה.