עולם האופנה הישראלי געש בשבוע שעבר כאשר הדוגמנית אשלי גרהאם, אחת מתוך 30 הצעירים המצליחים מתחת לגיל 30 של המגזין "פורבס", הגיעה אלינו. גרהאם, למי שהשם לא מוכר לו, היא דוגמנית־על למידות גדולות, בת 29 שכיכבה על שער המגזין "ספורטס אילוסטרייטד" בבגד ים, אף שמידותיה אינן דומות לאלו שהופיעו לפניה, וכך גם על שער מגזין האופנה היוקרתי "ווג".



בהרצאתה במסגרת כנס "פורבס" אמרה: "היה רגע שחשבתי שאני יכולה לתת למשקל שלי לשלוט בי, או שאני יכולה לשלוט במשקל שלי. באותו רגע גם הבנתי שהתייחסתי לא יפה לעצמי. מדי יום אני קמה ואומרת לעצמי מול המראה: 'אני יפה ואמיצה'". היא מנסה, ונראה שמצליחה, לשנות את אידיאל היופי, לא רק בהרצאות ובהובלת קמפיינים לבגדי ים ולהלבשה תחתונה, אלא גם בהשקה של מותג בגדי ים ובקרוב ספר.



גרהאם כבר חזרה לארה"ב, והותירה אותנו עם קמפיינים ופרסומות לדיאטות השונות. עבור רבים, הימים שאחרי פסח הם ימי דיאטה, ויש שיגידו ימי המעבר מחירות לעבדות, אחרי ארוחות החג הגדולות ואכילת המצות. ואכן, בקרוב ניחשף לפרסומות ומבצעים של מכוני הדיאטה, כמוסות לירידה במשקל, תרופות פלא כאלו ואחרות ורעיונות לתפריטים דלים בקלוריות. במקביל יחל החיפוש אחר הטרנד האחרון שיסייע להשיל את הקילוגרמים העודפים שהצטברו.



נמצאים בעיצומם של ימי המעבר מעבדות לחרות, אחרי ארוחות החג ואכילת המצות. צילום: ISTOCKPHOTO
נמצאים בעיצומם של ימי המעבר מעבדות לחרות, אחרי ארוחות החג ואכילת המצות. צילום: ISTOCKPHOTO



הבחירה בסוג הדיאטה היא אכן חופשית, אך למעשה חופש הבחירה לגבי השאלה אם בכלל יש צורך בירידה במשקל אינו קיים. אידיאל היופי נקבע כבר בגיל צעיר. ילדות בגילי הגן בארץ ובעולם, מתרבויות שונות, ודאי יעידו על אידיאל יופי דומה הכולל גובה, משקל, מבנה גוף, עיצוב שיער וצבע עיניים. אידיאל היופי נוכח בכל מקום: בפרסומות, בסרטים (גם המצוירים), בתוכניות טלוויזיה (גם לילדים) ואפילו אצל מגישות החדשות. ואם בעבר הדברים התייחסו כמעט רק לנשים, בשנים האחרונות גם הגברים מתחילים להיכנס לתבנית.



האידיאל האישי שילדים רואים בביתם גם הוא לא תמיד נכון. אמהות שאינן מרוצות ממבנה גופן, מקטרות מול המראה, נלחמות במשקל, אוכלות או נמנעות ממאכלים מסוימים שמא יוסיפו למשקלן, מנתחות, מוסיפות, מורידות, מזריקות - וכל זאת כדי להגיע אל אידיאל היופי. רזה, צעיר ורענן.



עבדים היינו


הרצון להידמות ככל הניתן לאידיאל היופי, לתבנית שנקבעה עבורנו מגיל צעיר, גורם לרבים להיות במרוץ תמידי להשגת היעד. מרוץ שגובה מחיר. מרוץ שהופך אותנו לעבדים ולא לחופשיים.



עבדים לתפריטים קפדניים עם תרומה קלורית נמוכה כדי להגיע ליעד הרצוי ומהר. תפריטים שאינם כוללים מאכלים אהובים ומוכרים, שקשה עד בלתי אפשרי להתמיד בהם.



עבדים לטרנדים של דיאטות ולאלילי הדיאטה. לא לאכול חלבון עם פחמימה, לא לאכול בשר ומוצריו, לאכול רק בשר ומוצריו, להימנע ממוצרי חלב, להרבות במוצרי חלב, לאכול רק מזון טרי, לאכול רק אורגני. עבדים להרגלים ספרטניים ומשונים. לסיים לאכול בשש בערב, לנקות את מערכת העיכול בצומות, בחוקנים או בשתיית מיצים.



כדי שאכן תתקיים בחירה חופשית, כדאי שכולנו - הורים, בני זוג, מטפלים, מחנכים ופרסומאים - נהיה רגישים לנושא ונבין את ההשפעה שלנו. חשוב שנבין שהגנטיקה כן קובעת, וחלק מאיתנו לעולם לא יצליח להגיע לאידיאל היופי. מראה נשי יכול להיות שדוף וגם עגול. כדאי להשלים עם מבנה הגוף, גם עם קילוגרמים אחדים עודפים. טווח המשקל הבריא רחב.



ושלא נטעה אתכם: אנחנו מאמינות בצורך לשמור על תזונה נכונה וגם על משקל גוף תקין, אבל בתנאי שהשינוי נעשה באופן מאוזן ושפוי, ממקום של כבוד ואהבה לעצמנו ולגופנו; לשלול מראש דיאטות קיצוניות המטלטלות את גופנו ולעתים אף פוגעות בתפקוד התקין; לבחור יעדים ריאליים, ולא כאלה שיגרמו לנו להיות מתוסכלים כשלא נצליח לעמוד בהם; וגם להיות פחות ביקורתיים ויותר רגישים לאלה שסביבנו - לפרגן על בגד יפה ומחמיא גם לאישה מלאה ולא רק לאישה גבעולית.



לא להתעלם מממדי הגוף הנוכחיים, בדיקות הדם, אורח החיים והמציאות היומיומית, העדפות הטעם האישיות והמשפחתיות, המאכלים המסורתיים האהובים ובכלל מהתרבות ומההעדפות הקולינריות.



השונות בינינו מחייבת התייחסות אינדיבידואלית במתן ההנחיות והמזונות המתאימים. לכן אנו ממליצות לא ללכת אחרי דיאטות "מוצלחות" של חברים ובני משפחה. התפריט שהומלץ לחבר לא בהכרח מתאים לשכנה.



עם זאת, כן חשוב להקשיב לגוף ולנסות לזהות אילו מזונות מיטיבים איתכם ואילו פחות. לאמץ הרגלי אכילה טובים עבורכם שמסייעים לשמור על שובע לאורך היום, והכי חשוב - שטעימים לכם.



נוסף על הפרסום של הדוגמנית אשלי גרהאם, חברות כמו Dove ואמריקן איגל השכילו, עוד קודם, להבחין בתסכול של הצרכניות ולהשיק קמפיין הנותן מענה: נשים במגוון רחב של צבעים וממדים, שאוהבות את גופן. אידיאל שנשים יכולות להתחבר ולשאוף אליו.



בקמפיין של אמריקן איגל אנחנו פוגשים דוגמניות, גם לבגדי ים, ללא פוטושופ, במידות הגיוניות ואפילו גדולות. המודל השיווקי אגב הוכיח את עצמו והרווחים של החברה עלו.



לייעוץ בנושאי תזונה נכונה: אבוקדוס - קידום בריאות [email protected]