לאחר הסערה שהביא עמו מאמר הדעה שכתב בכיר פתח מרוואן ברגותי ב"ניו יורק טיימס", בו הסביר מדוע פתחו האסירים הפלסטיניים בשביתת רעב, פרסם היום (שלישי) העיתון הבהרה בה הוסבר כי לא ניתן הקשר ראוי לדבריו של האחרון: "מאמר זה הסביר על עונש המאסר שהוטל על הכותב (ברגותי), אך לא סיפק את ההקשר הנכון שבו נכתבו הדברים, תוך השמטת העבירות שבהן הורשע ברגותי הכוללות מעורבות בחמישה מעשי רצח וחברות בארגון טרור".



כפי הנראה, הגינויים האחרונים של אנשי ציבור בארץ ובעולם נוכח פרסום הטור בעיתון האמריקאי הם אלו שהביאו להוספת ההבהרה, שבה צוין גם כי "מר ברגותי סירב להכיר בבית המשפט הישראלי כסמכות לגיטימית ולא הסכים להיות מיוצג על ידי סנגור במשפטו". 



כאמור, המאמר עורר זעם בישראל, בשל תכניו והן בעקבות הבמה שניתנה לברגותי בעיתון המוערך. יו"ר מפלגת 'יש עתיד', יאיר לפיד, אמר כי "ברגותי הוא רוצח מורשע, הוא היה מעורב בעשרות ניסיונות לפיגועי טרור וגרם לכך שאנשים איבדו את משפחותיהם, שהוטלו בהם מומים, שחייהם נהרסו. את זה שכח הניו יורק טיימס לספר לקוראיו". לדברי לפיד, ה'ניו יורק טיימס' פרסם את דברי ברגותי בעמוד הדעות שלו אך "לא טרח להסביר לקוראיו שהקורא הוא רוצח מורשע מהסוג הגרוע ביותר. על כך ברגותי יושב בכלא. לא על עמדותיו, לא על רצונו במדינה פלסטינית, לא על זכותו לביטוי אישי. הוא יכול היה להיות כבר מזמן אזרח חופשי של מדינה פלסטינית עצמאית. הוא בחר במקום זה בדרך של טרור, רצח ואלימות. אלא שאת כל זה ה"ניו יורק טיימס" שכח לספר לקוראיו".



ח"כ לפיד. "ברגותי רוצח מורשע וכנראה בעיתון שכחו את זה". צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



כמו כן, גם במשרד החוץ התייחסו למאמר: "האסירים הפלסטינים אינם אסירים פוליטיים. הם רוצחים ומחבלים מורשעים שנשפטו כדין ומקבלים תנאים בהתאם לדין הבינלאומי".



כזכור, העיתון הניו-יורקי פרסם שלשום את את טור הדעה של ברגותי, שבו תיאר אחד ממובילי המאבק הפלסטיני את תנאי המאסר של האסירים הביטחוניים כ"התאכזרות פיזית" מצד ישראל. בטור, שעורר דיון גם בארצות הברית, נכתב גם כי "ישראל בנתה את בתי הכלא שלה בתוך תחומי המדינה ולא בשטח הכבוש. בכך שהיא בחרה במתווה הזה היא גזרה על האסירים הפלסטינים סבל רב בשל חוסר היכולת של המשפחות לבקרם. זה הפך את זכויותינו הבסיסיות שאנו זכאים להם לפי החוק הבינלאומי, לכאלו שניתנות לנו ונלקחות מאיתנו בהחלטה של מפקדי הכלא".



לדבריו, היחס לאסירים הביטחוניים כולל אף עינויים: "האסירים הפלסטינים סובלים מעינוי לא אנושי ומחסירים מאיתנו טיפול רפואי. חלק מהאסירים נהרגו במהלך שהותם בכלא. בסביבות 200 אסירים פלסטינים נהרגו מאז 67. בשביתה הזו אנו מבקשים לשים קץ להתעללות".