יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מאיים בשביתה כללית בכל המגזר הציבורי ביום שלישי הקרוב בעקבות התמשכות המשבר ברשות השידור, כך דווח הבוקר (שלישי) בחדשות 10. על פי הדיווח, ניסנקורן מסר בהודעתו: "פתרון הולם או שביתה. בשבועות האחרונים התנהל משחק ציני על גבם של העובדים. יש לשים סוף לסוגיה כואבת".



כזכור, לפני כשבועיים הוכרז סכסוך עבודה כולל במגזר הציבורי במשק בעקבות משבר התאגיד. במרכז הסכסוך ניצבת רפורמה כוללת בשידור הציבורי, תוך הקמת גוף נוסף, ויצירת השלכות בעניינים מובהקים הנוגעים לתחום יחסי העבודה, לרבות ביטחון תעסוקתי. בהסתדרות מדגישים כי על אף שהשינויים המתוכננים הינם מרחיקי לכת ונושאים השלכות כבדות משקל על מערכת יחסי העבודה וזכויות העובדים, ההחלטות על השינויים האמורים התקבלו תוך התעלמות מוחלטת מנציגות העובדים.



אולפני התאגיד. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



כמו כן, ההסתדרות מלינה במסגרת הסכסוך על התעללות בציבור עובדי רשות השידור והתאגיד, תוך שיסוי קבוצות עובדים אלו באלו. ההסתדרות דורשת להגן על תעסוקת העובדים, גם ובפרט, נוכח ריבוי הרפורמות והותרת ציבור העובדים בחוסר וודאות תמידי. במסגרת עילה נוספת לסכסוך, ההסתדרות דורשת להפסיק את תופעת ההעסקה של עובדי הקבלן ולהימנע מהרחבת ההעסקה במתכונת פוגענית זו. בסכסוך צוין כי המשבר נעוץ בהתנהלות שאינה מקובלת ביחסי עבודה קיבוציים בכלל, וביחסי עבודה קיבוציים בשירות הציבורי בפרט.



לפני כשבועיים שר האוצר משה כחלון ומנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, כינסו הערב מסיבת עיתונאים להצגת מתווה התאגיד. ח"כ רועי פולקמן - יו"ר סיכת כולנו, השתתף גם הוא במסיבת העיתונאים. במקביל, עשרות מעובדי התאגיד שהפגינו מול קרית הממשלה בתל אביב, ניסו לחסום את צומת עזריאלי ונהדפו על ידי המשטרה.



כחלון במסיבת בעיתונאים להצגת מתווה התאגיד. צילום: אבשלום ששוני



בין השלטים שהונפו בהפגנה: "בלי עיתונות חופשית אין דמוקרטיה - עד כאן", "הציבור דורש עיתונות חופשית", "גם לנו יש משפחות" ו"כחלון מציג מחיר למשתפן". המפגינים משמיעים קריאות מחאה נגד כחלון וצועקים: "השידור לציבור" ו"כן לחופש הדיבור". שוטרים רבים אבטחו את ההפגנה, ועמדו בסמוך לכביש בצומת בגין-קפלן מחשש לחסימת הצומת.



הפגנה נגד ביטול התאגיד. צילום: תמר ניוברג, פלאש 90


על פי המתווה שנחתם בין הצדדים, התאגיד יעלה לשידור באיחור של שבועות ספורים מהמועמד שנקבע - ה-30 באפריל, אך לא יאוחר מסוף חודש מאי. למעשה, במסגרת הפשרה, השידור הציבורי ייצא לדרך חדשה באמצעות התחלת שידורי תאגיד השידור הציבורי והקמת תאגיד לחדשות ואקטואליה. לצורך כך יוקם תאגיד נפרד לחדשות ואקטואליה, במתכונת חברות החדשות בערוצים המסחריים. הסדרי בחירת הנהלתו והמועצה שתפקח עליו יהיו במתכונת זהה להסדרים שקבועים היום בחוק בנוגע לתאגיד "כאן". 
עוד נקבע בפשרה, שגיבשו מנכ״ל משרד האוצר, שי באב״ד, ומנכ״ל משרד התקשורת, מומו פילבר, בליווי השרים יריב לוין וצחי הנגבי, כי תאגיד החדשות החדש יפעל במבנה, בתקנים ובשכר של חטיבת החדשות של התאגיד. משרד האוצר יגבש הסדרי פרישה לעובדי רשות השידור שלא ימשיכו בתאגיד החדשות ולעובדי התאגיד שלא ישולבו בו. במסגרת פשרה זו ישמרו מסגרות התקציב. עוד נקבע כי חוק הפיקוח על התקשורת יוקפא ולא יקודם בשלב זה.