ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי מסרה היום (שלישי) הצהרה מיוחדת לתקשורת, מחוץ לביתה ברחוב דאונינג 10 בלונדון. בהצהרה היא אמרה כי היא "מעוניינת בהקדמת הבחירות לראשות הממשלה" היא הוסיפה: "כשנכנסתי לתפקיד אמרתי שלא יתקיימו בחירות במדינה עד שנת 2020 ועכשיו הגעתי למסקנה שהמדינה צריכה בחירות כעת, והן יתקיימו ב-8 ביוני". 



מנהיגת הממלכה המאוחדת אמרה:  "בקיץ שעבר, לאחר שהמדינה החליטה לעזוב את האיחוד האירופאי, היינו זקוקים למנהיגות חדשה.  מאז הפכתי לראשת ממשלה ובריטניה עוזבת את האיחוד ואין דרך חזרה. בעוד אנו מסתכלים לעתיד, לממשלה יש את התכנית התאימה לכך - הכוונה היא שנשיג שליטה בכסף, בחוקים ובגבולות שלנו".

לדבריה זו הגישה הנכונה וזה האינטרס הלאומי. "בפרלמנט צריכה להיות אחידות ובמקום זאת יש מחלוקות רבות", הוסיפה, "גורמי האופוזיציה לא מעריכים את הנחישות שלנו לעשות את העבודה כהלכתה והם מסכנים את ההכנות שלנו לברקזיט. אם לא נערוך את הבחירות כעת, המחלוקת בווסטמינסטר ימנעו מאיתנו מלהצליח במהלך".

מיי הכריזה כי ישיבה בנושא תתקיים מחר בפרלמנט, וכי הם יאשרו את עצם קיום הבחירות. בשביל לאשר זאת, היא זקוקה לתמיכה של שני שליש מחברי הפרלמנט בשביל לאשר את המהלך, שכן החלטה על בחירות לא נמצאת בסמכותה כראש ממשלה. בחירות בזק הן פרקטיקה מקובלת בבריטניה שראשי ממשלות רבים השתמשו בה כדי לחזק את כוחם, לקבל מנדט מחודש ולנצל פילוג באופוזיציה. 

תרזה מיי. צילום: רויטרס

ההצהרה של מיי גרמה לזינוק בשער הפאונד -  הוא עלה לרמתו הגבוהה ביותר מזה כעשרה שבועות, זאת אחרי שצנח בשעות שלפני ההצהרה. בנוסף,היו תגובות רבות בממלכה: על פי ציוץ של העורכת הפוליטית של ה-BBC, שר האוצר סיימון קירבי אמר כי נודע לו על ההחלטה של ראשת הממשלה "רק היום בבוקר". יושב ראש מפלגת השמרנים ג'רמי קורבין אמרי כי יתמוך במהלך של מיי להקדמת הבחירות. קודמה של מיי בתפקיד, דיוויד קמרון, אמר כי "מדובר בהחלטה אמיצה".



כזכור, בסוף החודש שעבר, מיי חתמה על מכתב, שיוגש לנשיא האיחוד האירופי דונלד טוסק, ובו היא מודיעה באופן רשמי על יציאתה של בריטניה מהאיחוד. זאת לאחר שביוני האחרון אזרחי בריטניה הכריעו במשאל עם כי הם תומכים ביציאה מהאיחוד האירופי. לאחר ספירה של מרבית הקולות עולה כי 51.8 אחוזים תומכים ביציאה מהאיחוד האירופי בעוד ש-48.2 אחוזים הצביעו בעד ההישארות בגוש. בתוך כך ערכו של המטבע הבריטי, הלירה שטרלינג, צנח בצורה הקיצונית ביותר בתולדותיו, התרסקות של לא פחות מתשעה אחוזים מערכו, לאחר שהסקרים שניבאו ניצחון למחנה ההישארות באיחוד התבררו כשגויים.



מיי מכריזה על תחילת הברקזיט. צילום: רויטרס



כחודש לאחר מכן, מיי נכנסה לתפקידה כראשת ממשלת בריטניה. היא הומלצה לתפקיד על ידי דיוויד קמרון, זומנה למפגש עם המלכה, ומינויה אושר בלחיצת יד בין השתיים. מיי היא האישה השנייה אשר מכהנת בהיסטוריה של המדינה בתפקיד זה, כשהראשונה הייתה מרגרט תאצ'ר.



משם נסעה ראשת הממשלה החדשה למעונה הרשמי בדאונינג 10, לאחר שקמרון ובני משפחתו נפרדו מהבית בו התגוררו בשש השנים האחרונות. לפני כניסתה למשכנה החדש התייחסה מיי למשאל העם שהכריע על עזיבת מדינתה את האיחוד האירופי והוביל להתפטרות קמרון ואמרה: "אנו עומדים בפני תקופה של שינויים לאומיים גדולים". בנאומה הראשון כראשת ממשלה אמרה מיי, שהתנגדה לברקזיט: "בעודנו נפרדים לשלום מהאיחוד, נוכל להרים את הכפפה וליצור לעצמנו תפקיד חיובי חדש".