האם שב"ס נוקם באסיר הביטחוני מספר אחת? שירות בתי הסוהר מונע ממרואן ברגותי מפגש עם עורך דינו מאז פרסום המאמר פרי עטו ב"ניו יורק טיימס" והפתיחה בשביתת הרעב בה הוא נוקט מאז אתמול. לטענת עורכי הדין, משפנו לארגון בבקשה לתאם מפגש, נענו על ידי מתאמת הביקורים כי "אינה מכירה אסיר בשם ברגותי". בפנייה לפרקליטות המדינה הם מאיימים כי אם לא יתאפשר להם להיפגש עם בכיר הפת"ח בהקדם – יפנו לבג"ץ.



אתמול, לאחר שמאות אסירים ביטחוניים הכריזו על שביתת רעב, שברגותי נחשב למנהיגה, הוא הועבר לבידוד בבית המעצר קישון. בעקבות זאת, פנה עורך הדין של ברגותי, אליאס סבאג, הנוהג להיפגש עמו אחת לשבוע במשך שנים רבות, למתאמת הביקורים בכלא קישון, בבקשה לבקר את האסיר וכן אסיר ביטחוני נוסף. לטענתו, מאז החלו שם להתחמק מתאום המפגש, באמתלות שונות, ביניהן, כאמור, כי אינה מכירה את ברגותי וכן כי "אם אין לו דיונים (משפטיים, מ"ש) אז למה לבקר אותו". בשלב מסוים, נטען, הפסיקה לענות לשיחותיו.



בעקבות זאת, פנתה באת כוחו, עורכת הדין עביר בכר, לפרקליטות המדינה ולשב"ס. "מניעת מפגש של עורך דין עם אסיר בגין היותו של האחרון שובת רעב הנה לכל הדעות בלתי חוקית", כתבה בפנייה. "שביתת הרעב שהכריז עליה האסיר הנה לכל היותר עבירה משמעתית. מניעת מפגש עם עורך דין אינה נמנית על העונשים שניתן להשית על אסיר שביצע עבירה משמעתית". עוד נכתב כי מניעת המפגש על ידי שב"ס "מעלה חשש כבד של ניסיון לשבור את רוחו של האסיר באמצעות בידודו מהעולם החיצוני לחלוטין".



"מדובר במהלך נקמני ולא חוקי", אמרה עורכת הדין בכר למעריב. "בשב"ס מושכים את הזמן כדי למנוע מברגותי לקבל מידע מה קורה בשטח". "גם לאסיר שנמצא בבידוד קיימת זכות הייסוד החוקתית להיפגש עם ערך דינו", מציינת עורכת הדין שני אילוז, המתמחה בייצוג אסירים. "לשב"ס אין סמכות לשלול את הזכות הזאת, למעט במקרים חריגים, שבהם קיים חשש להעברת מסרים אסורים, או שתוצאות המפגש פוגעות בביטחון המדינה, אבל גם אז האפשרות הזאת מצומצמת מאד. בכל מקרה, זה לא המקרה".



משב"ס נמסר בתגובה כי הם לא מתייחסים לנושא. 



כזכור, העיתון הניו-יורקי פרסם ביום ראשון את את טור הדעה של ברגותי, שבו תיאר אחד ממובילי המאבק הפלסטיני את תנאי המאסר של האסירים הביטחוניים כ"התאכזרות פיזית" מצד ישראל. בטור, שעורר דיון גם בארצות הברית, נכתב גם כי "ישראל בנתה את בתי הכלא שלה בתוך תחומי המדינה ולא בשטח הכבוש. בכך שהיא בחרה במתווה הזה היא גזרה על האסירים הפלסטינים סבל רב בשל חוסר היכולת של המשפחות לבקרם. זה הפך את זכויותינו הבסיסיות שאנו זכאים להם לפי החוק הבינלאומי, לכאלו שניתנות לנו ונלקחות מאיתנו בהחלטה של מפקדי הכלא".



בתיאורו של ברגותי, כתבו בעיתון כי הוא "חבר פרלמנט ומרצה מאסר בכלא הישראלי, אולם לא פירטו את המעשים בגינם הוא מרצה מאסר - רצח ישראלים ועמידה בראש ארגון טרור. היום תיקן "הניו יורק טיימס" את הדברים והוסיף כי הוא מרצה חמישה מאסרי עולם על רצח ישראלים.