בדיון שהתקיים בבג"ץ בערב חג שני של פסח נודע כי הכביש שסללה עיריית תקוע הערבית ללא היתר, לאורך כמה קילומטרים לכיוון מדבר יהודה, עלול להתחבר באופן פיראטי לכביש 90, הוא כביש הבקעה. עוד עלה בדיון כי הכביש ממומן בחלקו על ידי האיחוד האירופי על אף שאינו חוקי.



עו"ד יונתן ברמן השיב בשם שר הביטחון, המינהל האזרחי ומפקד פיקוד מרכז כי הפעולה האחרונה נגד סלילת הכביש ננקטה בסוף 2015, ומאז לא מומשו הצווים שהוצאו להריסתו. הכביש כיום מאפשר נסיעת רכבים פרטיים בחלקו, וסביבו נבנים מבנים רבים, שטחים בשני צדדיו הוכשרו לחקלאות, הוקצה שטח לבית קברות מוסלמי בלתי חוקי, ונחפרו בורות מים כל זאת תוך השתלטות על אדמות באופן לא חוקי. עו"ד ברמן מודה כי העבודות אינן חוקיות, אך אינו מוכן להתחייב בשם המינהל האזרחי מתי ייאכפו הצווים שהוצאו.




"עלול לגרום למטרד חמור"



"כביש 90 הוא כביש הבקעה. להיכנס אליו עם כביש לא חוקי, זה עלול לגרום למטרד חמור", אמר המשנה לנשיאה, השופט אליקים רובינשטיין. השופט התפלא במיוחד על מעורבות האיחוד האירופי בסלילת הכביש המדובר: "האיחוד האירופי מממן דברים שלא על פי דין?!".



למדינה ניתנו 90 יום להגיב על החשש שעלה בדיון מפני חיבור הדרך לכביש הבקעה. עובד ארד, רכז איזור יהודה ושומרון בתנועת רגבים, אמר כי "מצער מאוד שהמינהל האזרחי עצר את העבודות בשטח רק לאחר שעתרנו לבג"ץ על אף שחשפנו בפני המינהל את התוכניות המוצהרות לסלילת הכביש עוד לפני תחילת העבודות".



מהיחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים נמסר כי "נגד ההרחבה הבלתי חוקית של הדרך ממזרח לתקוע נמסרו צווי אכיפה והחל הליך פיקוח. הנושא נידון בבג"ץ ועמדת המדינה תימסר במסגרת הדיונים".