נגידת בנק ישראל קרנית פלוג עודכנה ערב חג הפסח על תוכנית "נטו משפחה" של שר האוצר משה כחלון. פרטי התוכנית נמסרו בפגישה עם מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד, כך שהנגידה לא הופתעה מפרטיה. למרות זאת, ד"ר פלוג עדיין לא הביעה את התייחסותה המקצועית לפרטי התוכנית. היא שוהה בכנס הבינלאומי בארה"ב וייתכן שתמסור את תגובתה עם שובה.



על פי ההערכות, הנגידה תומכת בתמריצי עבודה שונים כמו מס הכנסה שלילי, נקודות זיכוי ממס להורים לילדים עד גיל 6 או לסבסוד צהרונים. עם זאת, היא מוטרדת מכך שמקור המימון ליישום התוכנית בהיקף של 4 מיליארד שקל אינו בטוח.



בבנק ישראל כבר ציינו יותר מפעם אחת כי גביית המס המוגדלת מוסברת ביבוא מוגבר של מכוניות. זאת ועוד, בבנק ישראל חלוקים עם האוצר לגבי תחזיות הצמיחה. כך או אחרת, בבנק ישראל חוששים שהוצאה נוספת של 4 מיליארד שקל ואלה שיבואו אחריה עלולות להביא לחריגה ממסגרת התקציב. שר האוצר יחתום כבר בשבוע הבא על הורדת מסי הקנייה למוצרי תינוקות. אתמול חתם השר על הורדת מסי הקנייה על יבוא מכשירי סלולר בשווי 450 מיליון שקל. בנושא הפחתת המכסים, כחלון אינו זקוק לאישור הממשלה או לשינוי חקיקה.



הצו להפחתת המכסים יסיר את עננת אי הוודאות השוררת כיום בחנויות האלקטרוניקה. הפחתת מס הקנייה, בסך של 15%, גרמה להאטה בקניות. צרכנים העדיפו לשבת על הגדר כדי לחסוך הפרשי מחיר בהיקף מאות שקלים עבור סמארטפון שמחירו 3,900 שקל.



השר כחלון. יחתום בשבוע הבא על הורדת מסי קנייה למוצרי תינוקות. צילום: פלאש 90
השר כחלון. יחתום בשבוע הבא על הורדת מסי קנייה למוצרי תינוקות. צילום: פלאש 90



בתוך כך ולמרות המתיחות הפוליטית בין חברי כנסת מהליכוד לשר האוצר, אישרה אתמול ועדת הכספים העברות תקציביות ועודפי תקציב מ־2016 בהיקף 11 מיליארד שקל. עם זאת, היא עיכבה העברת עודפים של 7 מיליארד שקל.



רכז הקואליציה בוועדה ח"כ מיקי זוהר (הליכוד), בתיאום עם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד), דרשו להעלות את קצבאות הנכים והקשישים ב־700 שקל לחודש כדי להוציאם ממעגל העוני.



יו"ר הוועדה משה גפני (יהדות התורה) לא הביע תמיכה או התנגדות לתוכנית כחלון, אך אמר ש"נדרש דיון בממשלה ובוועדת הכספים, להיכן להפנות את עודפי התקציב והגבייה הגדולים שנוצרו. ברור שאגף התקציבים היה מעדיף להשתמש בהם להפחתת חובות".



עופר קליין, האנליסט הראשי של הראל ביטוח ופיננסים, אמר אתמול כי "צעדי שר האוצר חיוביים לצריכה הפרטית, ובעיקר חיוביים בכך שהם מתמרצים השתתפות בשוק העבודה, אך פחות משמעותיים לגבי הציפיות לאינפלציה".



לדבריו, "המשמעות מבחינת הציפיות לאינפלציה היא מעורבת: מצד אחד, להפחתת המכסים על בגדי תינוקות, הנעלה וסלולר ולסבסוד הצהרונים יש השפעה ממתנת על האינפלציה, אך מצד שני, נתוני הרבעון הראשון לא מצביעים על עודפים משמעותיים בהכנסות ממסים. בעקבות הפחתת מסים זו, מהלכי מס משמעותיים יותר מבחינת הציפיות לאינפלציה (מע"מ למשל), ירדו מהפרק".



ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, התייצב לצד התוכנית ואמר שמדובר ב"צעד נכון ומדויק, שמעודד תעסוקה ומגדיל את ההכנסה הפנויה של מעמד הביניים. יש השלכות חיוביות על כלל המשק. שילוב הכלים הכלכליים והמיסויים מהווה בשורה למעמד הביניים".