בלעדי: השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, יתנצל בפני המגזר הבדואי ובפני משפחת אבו אל-קיעאן על אירועי אום אל-חיראן, במהלך חנוכת מרכזי שיטור קהילתי חדש בישוב הבדואי ערערה בנגב ביום חמישי הקרוב. ל"מעריב אונליין" נודע, כי ראש המועצה המקומית ערערה בנגב, נאיף אבו עראר, התנה את הגעתו של השר בהתנצלותו על ארועי אום אל-חיראן מה-18 בינואר השנה, במהלכם נהרגו המחנך יעקוב אבו אל-קיעאן והשוטר ארז לוי. השר אף הביע נכונות להגיע ליישוב ולהתנצל בפני התושבים. 

מהשר ארדן נמסר בתגובה: "לא היה ולא נברא, השר לא מתכוון להתנצל". אולם, המקור הבכיר במועצת ערערה בנגב, הדגיש כי השר היה מוכן להגיע לאום אל חיראן ולהתנצל בפני המשפחה אם יהיה תיאום לביקור.  אחד ממקורבי ראש המועצה סיפר: "ראש המועצה הדגיש מההתחלה, כי יאשר את הביקור מעורר המחלוקת בתנאי שהשר ארדן יתנצל, והוא אכן אישר זאת. רק לאחר מכן, אושר הביקור".

ראש מועצת ערערה. התנה את הגעתו של ארדן בכך שיתנצל. צילום: יאסר עוקבי
ראש מועצת ערערה. התנה את הגעתו של ארדן בכך שיתנצל. צילום: יאסר עוקבי

 
הוועד המקומי  של אום אל-חיראן פרסם הודעה, בה קרא לבטל את הביקור של השר בערערה בנגב, ולהחרים את הביקור בבאר שבע. זאת, על רקע העובדה שהשר ארדן "הוציא את דיבתו של המחנך יעקוב אבו אל-קיעאן מאז נהרג ביום רביעי השחור, והוא מונע ממח"ש להגיש את מסקנותיה". הוועד אף ציין, כי ראשי רשויות בדואים אישרו כי יחרימו את ביקורו של השר בערערה בנגב.
 
מנגד, אמר ראש המועצה אבו עראר בשיחה ל"מעריב אונליין" כי כל ראשי הרשויות אישרו את הגעתם ביום חמישי, בשיחה עמו. "ישנם חברי כנסת שמסיתים נגדי. עשיתי מה שלא יכלו לעשות במשך חודשים. הם לא עשו דבר למען אום אל-חיראן", אמר אבו עראר בזעם, שהיה בין ראשי הרשויות הבדואים שעזבו את האירוע של חשיפת אמצעי הלחימה בבאר שבע, עם הגעתו של השר ארדן למקום. "אני ראש מועצה נבחר, מטרתי לשרת את הישוב ואת תושביו, ושחברי הכנסת הערבים שמסיתים כעת נגדי, ידאגו לארדואן ולרשות הפלסטינית".
  
התנצלות הייתה תנאי. ארדן. צילום: מרק ישראל סלם
התנצלות הייתה תנאי. ארדן. צילום: מרק ישראל סלם


אבו עראר אישר, כי "היו לנו תנאים לאישור הביקור, והם יתממשו". הוא הדגיש, כי "לא יעלה על הדעת שאנחנו מאשימים את המשטרה בחוסר מעש בישובים הערביים, שסובלים מאלימות הולכת וגוברת, ולא נסכים לפתוח נקודת משטרה שתשרת את התושבים, ותשרה ביטחון אישי על התושבים שלנו.

כזכור, המשטרה ספגה ביקורת קשה סביב אירועי אום אל חירן. לפי דיווח של העיתונאי קלמן ליבסקינד, מחקירות מח"ש עולה כי אירוע הדריסה שהתרחש במהלך המבצע לפינוי אום אל חיראן לא היה פיגוע דריסה – בניגוד להודעות הראשונות של המשטרה ולהודעות שפרסם השר לביטחון פנים גלעד ארדן, שטענו כי מדובר באירוע טרור עם קשר אפשרי לדאעש. ביקורת רבה נמתחה על התנהלות דובר המשטרה סביב העניין. 

יעקב אבו אל קיעאן
יעקב אבו אל קיעאן



השר גלעדן ארדן אף פרסם פוסט בעמוד הפייסבוק שלו בו כתב: "אם המסקנות של מח"ש, יהיו אשר יהיו, נקבל ונפעל לפיהן ואם יתברר שלא היה מדובר


בפיגוע אז ודאי שצריך גם להתנצל בפני בני משפחתו", כשהוא מתייחס למשפחתו של יעקוב אבו אלקיעאן, שנהג ברכב ונהרג באירוע. 



לפני כחודשיים חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ביצעו שחזור של אירועי אום אל חיראן. כפי שפורסם ב"מעריב אונליין", חוקרי מח"ש קיבלו כבר לפני כשבועיים את ממצאי בדיקת המעבדה הבליסיטית וערכו  ניתוחים של תרחישי האירוע. 

לאחר שהבינו את תמונת המצב כפי שהיא עולה מתוך ממצאי המעבדה הבליסטית, יצאו החוקרים לבצע התאמה בין הממצאים שעולים מהבדיקה לבין הזירה שבה התרחש האירוע. גורם המעורה בפרטים מסר ל"מעריב אונליין" כי החקירה עדיין מתנהלת והחוקרים צריכים לבצע בדיקות כדי למצוא התאמה בין מה שעלה בבדיקת המעבדה לבין זירת האירוע.