על רקע האיומים הדדיים מצד נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ומנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און סיפר העיתונאי ליאור דיין, שביקר בעבר בצפון קוריאה, על זיכרונותיו מהטיול במדינה לניסים משעל ודרור רפאל ב-103FM והזהיר מפני ההצהרות המיליטריסטיות של מנהיגה: "טראמפ צריך לקחת אותו ברצינות. כשהוא מאיים במלחמה הוא מתכוון לזה". דיין אף הזכיר כי "בשנת 2014 קבע האו"ם שהזוועות בצפון קוריאה משתוות לאלו של המשטר הנאצי ועדיין אף אחד לא מתעסק איתם כי יש להם כוח צבאי עצום".



"זו מדינה שמוציאה הכי הרבה באחוזים מהתקציב השנתי על צורכי ביטחון", הסביר דיין, והוסיף: "המלחמה בין צפון קוריאה לשכנתה מדרום עדיין לא נגמרה. יש 40 אלף כוונות שמכוונות לעבר דרום קוריאה. חשבתי שישראל היא המדינה הכי מיליטריסטית בעולם עד שהגעתי לשם".



טראמפ. דיין ממליץ להתייחס ברצינות להצהרותיו של און. צילום: רויטרס
טראמפ. דיין ממליץ להתייחס ברצינות להצהרותיו של און. צילום: רויטרס



לדבריו, "כמי שהיה שם אני יודע בדיוק כמו כולם שמדובר במדינה הכי לא צפויה בעולם, וזה מה שמפחיד בה. כשמדברים על קוריאה הצפונית יש להבין שחסרים הרבה פרטים לגביה. למשל, אף אחד לא יודע בדיוק מתי קים ג'ונג און עלה לשלטון. למעשה, המדינה הזאת כה סודית שאי אפשר לדעת למה לצפות".



סרטי תעמולה בטלוויזיה ועוני מחריד


בדבריו שיתף העיתונאי בחוויותיו מהביקור במדינה המבודדת ביותר בעולם: "הם לוקחים אותך למקומות מסוימים שהם בוחרים מראש כמו עיר הבירה פיונגיאנג שבה גרים בעיקר אנשים עמידים. עם זאת, כשאתה יוצא משם אתה מגלה ילדים קטנים שעובדים במטעי אורז ונתקל בעוני רב. בסיורים שהם מעבירים הם מסבירים שהם יפוצצו את העולם במלחמה גרעינית אם יאיימו עליהם".




"התושבים יודעים מה קורה בחוץ אבל יש שם ערוץ טלוויזיה אחד שמשדר רב הזמן סרטי פרופגנדה. כשהייתי שם אני זוכר אפילו שהודיעו בטלוויזיה שצפון נבחרת קוריאה ניצחה 0:78 את נבחרת גרמניה בכדורגל", הוסיף דיין.

בעל הטור ב"מעריב" חתם את דבריו באומרו כי "מדובר במקום הכי מפחיד ומבהיל בעולם. אנשים שם כל כך צייתנים, מפוחדים ומבוהלים. הכל שם זה שטיפת מוח אחת גדולה שקשורה לצורך להגן על המולדת ועל המנהיג".