"הקהילה החרדית 'לב טהור' היא כת פוגענית, שבה יש פגיעה קשה מאוד, הגובלת עד כדי התעללות, בפרטים שבה בכלל ובקטינים שבה בפרט", כך קבע היום בית המשפט לענייני משפחה בפתח תקווה. השופטת קבעה כי המדינה תכריז על ילדים להורים המעוניינים להצטרף לקהילה כקטינים נזקקים ותפעל להוצאתם מחזקת הוריהם. עוד נקבע כי המדינה תפעיל את מלוא המשאבים כדי להשיב לארץ את כל ילדי קהילת "לב טהור", הממוקמת בימים אלה במעמקי הג'ונגלים של גואטמלה.



פסק הדין החריג הזה התקבל בתביעה שהגישו בני משפחותיהם של שני זוגות, אשר ביקשו לעזוב את ישראל ולהצטרף לקהילה הסגורה בחו"ל. לתביעה הצטרף היועץ המשפטי לממשלה, אשר באמצעות בא כוחו ביקש מבית המשפט להכריז על ילדיהם של מי שמבקש לחבור לקהילת לב טהור כ"קטינים נזקקים". שתי המשפחות המדוברות נמלטו מהארץ עם ילדיהן והצטרפו לקהילה עוד לפני תום ההליכים המשפטיים, אולם פסק הדין שניתן היום נועד ל"אזהרת הציבור בדבר אופייה של קהילת לב טהור, שהינה כת פוגענית, הפוגעת גם בחבריה וגם בילדי הקהילה".



בפני השופטת רבקה מקייס הובאו עדויות רבות לאלימות פיזית כלפי ילדי הקהילה, כ"דרכי ענישה". אחת העדות סיפרה כי הוריה הכו אותה "בידיים, עם חגורה, עם קולב". עד נוסף סיפר כי "אם ילד מספר שקר אז שמים פלפל חזק בפה שלו וסוגרים את הפה שלו שלא יכול לפתוח". במהלך המשפט נשמעו גם עדויות לכך שילדים הוצאו מרשות הוריהם והועברו למשפחות אחרות, כאמצעי ענישה נגד ההורים.



עוד נשמעו עדויות על נישואי קטינים, לעיתים עם מי שמבוגרים מהם ביותר מ-20 שנה, כפי שנכתב בפרוטוקול:


"שאלה: ובאיזה גיל נהוג להתחתן? מתי את התחתנת?


תשובה: בגיל 15


שאלה: ואת מכירה עוד ילדות שהתחתנו בגיל 15


תשובה: כן.


שאלה: ויותר צעירות מזה ?


תשובה: כן.


שאלה: גם בנים?


תשובה: גם בנים"



השופטת דחתה את הטענה, כי "לב טהור" היא ככל קהילה חרדית קיצונית אחרת וקבעה כי מתקיימים בה קריטריונים להיותה כת פוגענית. "העונשים הכבדים והסנקציות הקשות שהינם מנת חלקם של חברי הקהילה ובאים לידי ביטוי במכות הפיסיות, בהתעללות הנפשית, באיומים וההפחדות, נישואי קטינים, לקיחת קטינים מהוריהם והעברתם למשפחה אחרת, הניתוק הכפוי מבני משפחתם שאינם חלק מחברי הקהילה ועוד, אינם יכולים "להיטהר" בטענה כי מדובר בקהילה חרדית קיצונית".



עוד כתבה השופטת: "ישנה הצדקה מלאה להתערבות המדינה באוטונומיה המשפחתית של כל משפחה שבכוונתה להצטרף לקהילת לב טהור ולמנוע את נסיעתם של ילדי המשפחה באמצעות צו נזקקות. על הגורמים הרלוונטיים (משרד הרווחה ומשרד החוץ, מ"ש) למנוע בכל דרך הצטרפות של פרטים נוספים לקהילה זו".



"לב טהור" מונה כיום, להערכת המדינה, בין 50 ל-60 משפחות ובין 150 ל-200 ילדים. מדובר בקהילה חרדית קיצונית, אנטי-ציונית, שבראשה עומד שלמה העלבראנץ, אזרח ישראלי שנולד בירושלים כחילוני בשם ארז אלברנס. הוא התמקם עם חברי קהילתו בקנדה ולאחר שהקבוצה החליפה מספר מקומות בשל טענות של השלטונות במדינה על הזנחה והתעללות בילדים, התמקמו חברי הקהילה, כאמור, באזור מבודד בגואטמלה.