אתמול כונס הסנאט של ארה"ב לדיון נדיר ויצא דופן בבית הלבן, שם תודרכו הסנאטורים על המשבר בין ארה"ב לקוריאה הצפונית, משבר שנראה כי רק הולך ומחריף מיום ליום. ד"ר גיא פודולר, מרצה ללימודי קוריאה באוניברסיטת חיפה, התראיין הבוקר (חמישי) בתוכניתה של איילה חסון ברדיו 103fm והסביר על המתרחש בדיקטטורה המבודדת.



לדבריו, התנהגותו של מנהיג המדינה קים ג'ונג און היא דווקא רציונלית, בניגוד למה שניתן לחשוב: "בחמש שנים האחרונות מאז שהחליף את אביו, ההתנהלות שלו הייתה מאד עקבית. יש איזשהו דיסוננס עם האופן שבו הציגו אותו בתקשורת הבינלאומית, כמטורף לא צפוי ולא יציב. כל מה שהוא עשה זה להמשיך לפתח את תוכנית הגרעין באופן מאד שיטתי ומסודר".



 



לדבריו, "יש צד שני של הסיפור שהוא הפיתוח הכלכלי במדינה שהוא קצת יותר בעייתי, אבל לפחות בחמש שנים האחרונות המנהיג ממשיך בדרך שלו בצורה עקבית, מסודרת ורציונלית. הוא לא עשה עד עכשיו משהו לא צפוי או חריג. יש לו רצון לפתח את הטילים נושאי ראשי נפץ גרעיניים, הוא יכול לתקוף את קוריאה הדרומית בעיקר. הוא לא יכול לתקוף את אמריקה אם הוא רוצה. האמריקנים מנסים למנוע ממנו את היכולת והוא מנסה להשיג כוח". 

ד"ר פודולר סיפר גם כי לג'ונג און ישנם שיקולי פוליטיקה פנימית, בניגוד למה שאולי ניתן היה לדמיין. "יש לו יכולות לפגוע בדרום קוריאה ויש לו יכולות לפגוע ביפן. הוא יודע שהאמריקאים יודעים את זה וחוששים מזה וזה כרגע איזשהו בלם לפני עימות באזור. נכון, הוא כמו כל מנהיג רוצה לשמור על הכוח שלו והמנהיגות שלו. אני מניח שיש לו גם אתגרים מבית לאחר שהחליף את אביו, כי הוא היה צריך לבסס את כוחו מבפנים ועשה זאת בצורה מאד מעניינת. הוא משלב איזושהי הנהגה של דור מבוגר יותר ודור צעיר". 

"צריך לזכור שזו מדינה שמוכנה שאזרחיה יקפאו למוות בגלל שלא היה נפט או סולר לחמם את הבתים, עקב חרמות בינלאומיות, העיקר שהיא תוביל את המירוץ לנשק הגרעיני", סיכם המומחה. "זה לדעתי מסכם את מה שהמנהיגים חושבים על בני עמם שם. אחת המוטיבציות לתיירות שם, אגב, זה הדימוי שלהם בזירה הבינלאומית מחשש שאנשים יקומו להתמרד".