חבר הפרלמנט מטעם חמאס מרוואן אבו ראס גינה את החלטת הרשות הפלסטינית שהועברה היום (חמישי) למתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי, להפסיק את מימון החשמל לרצועת עזה. בהצהרה שנשא אבו ראס ליד בית החולים שיפא אמר: "אם אבו מאזן לא רוצה את עזה אז הוא לא לוקח ממנה שעל אחד. אבו מאזן הגיע לדרגת בוגדנות גבוהה ואני קורא להוציאו להורג במרכז עזה בתלייה".



כזכור, הרשות כי תפסיק לשלם בגין צריכת החשמל שישראל מספקת לעזה באופן מיידי. ישראל מספקת לרצועת עזה חשמל באמצעות עשרה קווי חשמל המייצרים 125 מגה וואט, כ 30% מאספקת החשמל הנדרשת בעזה. עלות צריכת החשמל בעזה נאמדת בכ 40 מיליון שקלים לחודש, אותם מקזזת ישראל ממיסי הרשות הפלסטינית.



פלסטינים בצפון רצועת עזה
פלסטינים בצפון רצועת עזה



בהיעדרה של הרשות הפלסטינית, תשלום בגין צריכת חשמל בעזה יוכל להתבצע באמצעות הקהילה הבינלאומית או גורמים פרטיים. עלות הדלקים שרוכשת הרשות הפלסטינית לצורך תפעול תחנת הכח נאמדת בכ 25 מיליון שקלים לפני מס וכ-50 מיליון שקלים לאחר מס לחודש. כאשר קווי החשמל מישראל ועזה תקינים, שעות אספקת החשמל עומדות על כשש שעות לעומת 12 שעות הפסקה. תצרוכת מלאה של חשמל למשך 24 שעות ביממה כרוכה בייצור של 400 מגה וואט.



נוכח המשבר הפנימי בין חמאס לרשות הפלסטינית, בהיעדר דלקים, תחנת הכח לא מייצרת חשמל. ככלל, לתחנת הכח בעזה יכולת לספק 120 מגה וואט, יחד עם זאת, כמות הדלקים שרוכשת הרשות הפלסטינית, לרוב, מאפשרת ייצור של 60 מגה וואט (כ -15%). מצרים מספקת לעזה 25 מגה וואט (6.25%).