בידור או הגזמה? קמפיין רשתי חדש החל לצבור תאוצה נגד הפקת המקור החדשה של חברת הכבלים הוט, ג'ודה, שנכתבה ובכיכוב ציון ברוך בטענה שהיא מעודדת קרבות כלבים. הסדרה, שמציגה את ברוך כ"עבריין צעצוע", שהפך לערפד יהודי מציגה בפרק הראשון קטע בו מוצג קרב כלבים כאשר דמותו של ברוך צופה בקרב ואף מהמרת על תוצאות הקרב.



בתגובה לתמונות הקשות, בפוסט שפורסם אתמול ברשת פייסבוק ועד היום (שישי) שותף מעל לאלף פעמים, נטען נגד הסדרה כי היא מאדירה קרבות כלבים "בגלוי, ללא בושה, ללא גינוי, אלא להיפך, כמשהו שצריך להמר עליו". כותבת הפוסט, נופר כחלון, שאלה את חברת הוט: "איפה הלב? איפה הנשמה שלכם? זה מה שמראים בתכנית טלוויזיה בה צופים ילדים? דור העתיד?", וקראה למנויי הרשת להחרים את הסדרה.



חוטף אש ברשת. ציון ברוך בסדרה ג'ודה, צילום מסך
חוטף אש ברשת. ציון ברוך בסדרה ג'ודה, צילום מסך



"הייתי מצפה מציון ברוך להילחם בתופעה ולא לעודד אותה"


בראיון שהעניקה כחלון, שמנהלת את עמותת "יובל מנדלוביץ'" למען כלבים שמוגדרים בחוק כמסוכנים, ועוסקת בחילוץ כלבי קרבות וכלבים שעברו התעללות, ל"מעריב-אונליין", היא סיפרה על התחושות הקשות שחוותה כשראתה את הפרק בסדרה ועל ההשפעות האפשריות שלה. "לא נתקלתי בקטע בעצמי, צופי הסדרה פנו אליי וכמי שראתה כלבים כאלה במציאות, הזדעזעתי מהתמונות הריאליסטיות והקשות. אני מבינה שלא היה פה קרב קרבות אמיתי, אבל לא יכולתי לשתוק מול המסר שמועבר בשידור סצינה שכזאת, שאפשר להרוויח כסף מהימורים על קרבות, והלגיטימציה לתופעה", אמרה נופר.



"צריך להבין, קרב בין כלבים לא נגמר עד שאחד הכלבים מסיים את חייו, כמו שנרמז בסדרה. הכלבים שאנו מחלצים מגיעים מצולקים ופצועים פיזית ולא פחות מכך נפשית, וצפוי להם תהליך שיקום ארוך". כחלון פנתה גם ליוצר הסדרה והביעה את אכזבתה מהבחירה להכליל סצינה שכזו. "הייתי שמחה אם אדם מוכר כמו ציון ברוך, שמעיד על עצמו כאדם שאוהב בעלי חיים, היה מנצל את הבמה שברשותו כיד להוקיע ולגנות את התופעה ולא להאדיר אותה".



כחלון גם התייחסה לשעת השידור המאוחרת של הסדרה, והבהירה שמבחינתה, חברת הוט לא יכולה להתחבא מאחורי תירוץ זה, מכיוון שילדים ובני נוער יוכלו להיחשף לתכנים דרך שירותי הווי או די והאינטרנט. "זה לא סוד שהנוער שלנו מושפע מאוד ממה שהוא רואה בטלוויזיה ומחקה דמויות שהוא רואה בהן כמקור להערצה, יובל ואני עוסקים הרבה בהרצאות עם בני נוער, בבתי ספר ובמוסדות בנוגע לתופעה, במטרה לצמצם אותה ולהרחיק אותם ממנה, אבל שידור של קטע כזה יכול לסכן את כל ההישגים שלנו", אמרה כחלון באכזבה. 



הוט: "הסצנה אינה אמיתית, הכלבים שיחקו ביניהם"

מחברת הוט נמסר בתגובה כי "ג׳ודה היא סדרת פנטזיה דמיונית וכל ההתרחשויות בה אינן מציאותיות כנהוג בסדרות מהז׳אנר הזה. סצנת הכלבים, גם היא אינה אמיתית והיא צולמה כולה כשהכלבים שיחקו ביניהם והתווספו אחרי הצילום אפקטים של סאונד ותמונה. כמובן שאף בעל חיים לא נפגע במהלך הצילומים. חשוב גם לציין כי כל הנישא טופל בסדרה באופן ביקורתי ולא באופן המעודד קרבות"