מחלת הסרטן היא סיבת המוות המובילה בישראל מאז סוף שנות התשעים בקרב כלל האוכלוסייה.


כך עולה מדו"ח של משרד הבריאות מ-2015 הסוקר את התמותה בארץ בין השנים 2000-2012. כרבע מסך הפטירות בארץ אירעו כתוצאה ממחלת הסרטן. יותר ממחלות לב (כ-19%), יותר ממחלות כלי דם במוח (6%), יותר מסוכרת (6%).



מהדו"ח, שהוכן לפי נתוני הלמ"ס, עולה כי בקבוצת הגיל 1-74 (כלומר ללא גילאי 75 ומעלה) מגיע שיעור התמותה מסרטן לכ-40% מסך מקרי הפטירה ב-2012. והנתון שאולי הקשה מכל הוא ששיעור זה נוסק עם השנים: בשנת 2000 עמד שיעור התמותה מסרטן בקרב גילאי 0-74 על 28% בין הגברים ו-40% אצל נשים. 12 שנים מאוחר יותר כבר הגיע ל-33% בין הגברים ו-47% בקרב הנשים.



האם התמונה עומדת להשתנות?



למפות את הפרופיל הגנטי

בדיקה ייחודית המיועדת לחולי סרטן נותנת תקווה במאבק במחלה הקשה. הבדיקה, FoundationOne, מטעם חברת "רוש פרמצבטיקה", בודקת באופן מדויק ביותר, שינויים גנטיים שהתרחשו בתאי הסרטן במהלך המחלה, ולפי התוצאות יכולה להתאים את התרופה הספציפית לטיפול בסוג המחלה. בבדיקה זו סורקים את הדי.אנ.איי ומחפשים את השינויים הגנטיים שגורמים לתאי הסרטן לנוע ולהתפשט בגוף ולשלוח גרורות. בדיקת FoundationOne מעניקה לרופאים ולחוקרים מידע מדויק על הפרופיל הגנטי של תאי הסרטן ולמעשה ממפה את הגנים הסרטניים שגרמו להתפרצות המחלה.



"שינוי גנטי מתרחש בחומר התורשתי ויכול להיות מולד או נרכש. שינויים גנטיים ספציפיים עומדים בבסיס של מחלת הסרטן", מסביר ד"ר רונן ברנר, מנהל המכון לאונקולוגיה במרכז הרפואי וולפסון. "כיום ישנם טיפולים מתקדמים וחדשניים שמטרתם לעצור את התפשטות הגידול על ידי עצירת המנגנונים שבעצם השתבשו בשל אותם שינויים גנטיים".



בכדי לזהות שינויים גנטיים כאלו, פותחו בדיקות חדשניות שבהן נדגמים ונסרקים מאות גנים בגידול עצמו מדגימה שנלקחה בביופסיה, וכך מתקבלת אותה מפה גנטית של הגידול הסרטני. בכך גם מתברר מהם תוצרי הגנים המתפקדים כ"מנועים" ומאיצים את התקדמות המחלה בגוף.


הכיוון: תרופה ממוקדת מטרה


המיפוי הגנטי של תאי הסרטן משלים את קו הטיפול החדיש במחלת הסרטן, המכונה "תרופות ביולוגיות". ד"ר רונן ברנר מסביר כי תרופות על בסיס ביולוגי הפכו לחלק משמעותי ממערך הטיפול התרופתי בסוגי הסרטן השונים.



"השם המדויק הוא טיפולים ממוקדי מטרה או מוכווני מטרה, כשהמטרה היא המנגנונים המדויקים שמפעילים את תאי הסרטן. למשל, בתא הסרטני ישנם חלבונים שמניעים את הגידול להתפשט בגוף. כתוצאה מהמוטציה הגנטית, חלבונים אלו פועלים בקצב מואץ והמחלה מתפשטת במהירות. התרופות מוכוונות המטרה מתמקדות בעיכוב חלבונים אלו בלבד ובכך מונעות מהמחלה להתקדם".



בשונה מתרופות הכימותרפיה הוותיקות שאינן ממוקדות ומתאפיינות בתופעות לואי משמעותיות, הטיפולים הביולוגיים החדשים פוגעים באופן מדויק יותר בתאים הסרטניים ופחות ברקמות בריאות, יעילותן גדולה ולא פחות חשוב, הרעילות שלהן פחותה משמעותית.



להביט על הסרטן מזווית חדשה


ללכת קדימה עם המדע זה מרשים. כמה זה יעיל? מחקר אשר נערך בארץ בין השנים 2011-2015 ופורסם לאחרונה, נכנס לנישה זו ובחן את יעילות התאמת תרופות מוכוונות המטרה.



במחקר השתתפו 101 חולי סרטן הריאה, כולם במצב מחלה מתקדם. מ-82 חולים נלקחו דגימות ביופסיה ונשלחו למעבדות FoundationOne בבוסטון. בהתאם לפרופיל הגנטי שהורכב להם, הותאמו לחולים אלו תרופות ממוקדות. מיתר החולים נלקחה דגימת דם כבסיס להתאמת טיפול תרופתי.



לפי תוצאות המחקר, ל-43 חולים שונתה ההמלצה הרפואית ובהתאם לכך הטיפול התרופתי.


ללא הבדיקה, היו החולים נדונים להמשיך לקחת תרופות שהינן סביר להניח פחות יעילות עבורם. התוצאות הסופיות של המחקר הראו שיפור ניכר במצב החולים. שנתיים לאחר המחקר, רבים מהם עדיין חיים וחלקם אף חזרו לעבודתם.



אחת התוצאות של ההתמקדות בגנטיקה ולא רק במיקומה הפיזי של המחלה היא הסתכלות אחרת על מופעיה השונים של המחלה. הגדרות כמו "סרטן השד" או "סרטן בכבד" הופכות כוללניות מדי ואינן רלוונטיות לחידושים בתחום רפואת הסרטן. לא מן הנמנע שמוטציה מסוימת תתגלה בשני "סוגי" מחלה (למשל, בסרטן עור ובסרטן ריאות), ותרופה שנחשבה בלעדית לסוג מחלה אחד הופכת רלבנטית גם למופעים אחרים של סרטן.



בדיקת FoundationOne היא החלק המשלים של התרופות מוכוונות המטרה לטיפול בסרטן. המפה הגנטית שהיא מייצרת מרחיבה את טווח הטיפול ומגדילה את הסיכוי למצוא טיפולים חדשים למחלות מוכרות. בכך מעניקה בדיקת FoundationOne את התקווה שאולי בשנים הבאות תרד מחלת הסרטן ממעמדה המפוקפק כמחולל מוות ראשי.



הקליקו לפרטים נוספים על הבדיקה המובילה בעולם לזיהוי והתאמת טיפול ממוקד במחלת הסרטן