מדינת ישראל מתייחדת היום (שני) גם עם 3,117 נרצחי פעולות האיבה מאז קום המדינה. בהר הרצל התקיים היום טקס האזכרה הממלכתי לנפגעי הטרור, בו יישאו דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה, בנימין נתניהו והרמטכ"ל גדי איזנקוט. גם יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין ונשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, ומשפחות שכולות ישתתפו בטקס. 



בשנה האחרונה נוספו לרשימה ההולכת ומתארכת של נפגעי פעולות האיבה עוד 11 בני אדם, שנרצחו בשנה האחרונה בפיגועי טרור בישראל ומחוצה לה. האחרונה שבהם היא חנה בלדון, סטודנטית מאנגליה שנדקרה למוות ברכבת הקלה בירושלים בחג הפסח. 



חנה בלדון, שנרצחה בפיגוע ברכבת הקלה בירושלים. צילום: תיעוד מבצעי מד"א
חנה בלדון, שנרצחה בפיגוע ברכבת הקלה בירושלים. צילום: תיעוד מבצעי מד"א



שניים מ-11 הנרצחים השנה הם דליה אליקים שנרצחה בפיגוע הדריסה בברלין בדצמבר 2016 וליאן נאסר שנרצחה בפיגוע באיסטנבול בינואר השנה. משרד הביטחון הכיר בהן ובפצועי פיגועים אלה ואחרים כנפגעי טרור. 



ראש הממשלה בנימין נתניהו פתח את דבריו באזכור לטקס שנערך אתמול בבית יד לבנים.  "תוך כדי הטקס והדברים המרגשים עד אין קץ שנאמרו על הנופלים, אמרה לפתע השופטת ענת ברון שישבה לצדי, שהיא מבינה לרוחם, כי גם היא איבדה את בנה בפיגוע טרור. בנה רן, בן 24, פסנתרן מוכשר, נרצח בפיגוע בבר מייקס פלייס בתל אביב, בדיוק אתמול לפני 14 שנה. כל חייו לפניו. ואני התרגשתי מאוד וגם עכשיו אני מתרגש מאוד, כי זה ביטוי מובהק לגודל הכאב וגודל השותפות בינינו". 
"לכן כשאתם חוגגים ביום העצמאות ובכל ימי השנה, תסתכלו סביבכם, כי בין המוזיקאים שמנגנים ובין הקופאים בסופר והמתדלקים והמרצים והשופטים בבתי המשפט נמצאים אחינו ואחיותינו בני משפחת השכול", אמר ראש הממשלה. 

"הטרור לא מבחין"
נתניהו הוסיף ואמר כי לחללי פעולות האיבה שמור מקום בלבנו הדואב וזכרם לא ישכח. "משפחות שכולות, אני שותף לכאבכן העמוק ומרכין ראש לזכרם של הנופלים. כל דור קבר את מתיו וגילה גבורה פנימית ויצא למלאכתו כשהוא משיב מלחמה לתוקפיו. זאת הסיבה שאנו לא נכנעים לטרור שלא יכול לנו זה מאה שנים. הטרור לא מבחין בין ישראלים לישראלים, או אפילו בין ישראלים ללא ישראלים, כמו טיילור פורס או חנה בלדון, שכל פשעם הוא שהם  היו פה". 

 
ראש הממשלה נתניהו בטקס האזכרה לנפגעי פעולות האיבה. צילום: קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה נתניהו בטקס האזכרה לנפגעי פעולות האיבה. צילום: קובי גדעון, לע"מ
"יד הגורל נטעה אותנו בלב אזור שחלקים נרחבים ממנו עדיין, וביתר שאת, מאדירים את תרבות המוות, ומול האיומים שלה אנו עומדים דרוכים ונחושים. כנגד תרבות המוות אנו דבקים בתרבות החיים, החופש והיצירה ולעולם איננו מאבדים צלם אנוש. המהלומה שניחתה עליכם כואבת ומייסרת אבל עם כולו ניצב לצדכם. יחד נבטיח את הניצחון של הטוב על הרע". 
ראש הממשלה התייחס גם לסוגיית המשכורות שמשלמת הרשות הפלסטינית למחבלים. "הנשיא עבאס, איך אתה יכול לדבר על שלום עם ישראל ובד בבד לממן רוצחים? רוצה לעשות צעד רציני לעבר השלום? בטל את התשלומים למחבלים. ממן שלום ולא רצח". הוא גם תהה כיצד יכול להיות שהם נחשבים כגיבורים בחרה הפלסטינית: "איזה גיבור יכול להיות אדם שלוקח סכין ודוקר ילדים בשנתם, כמו את הלל אריאל ז"ל? האם יש גבורה במעשה הרצח שגדע באכזריות את חייה של לבנה מליחי עובדת הכנסת, אם מסורה? יש גבורה במעשהו של יוסי קירמה, השוטר שחתר למגע והקריב את חייו כדי למנוע עוד קורבנות". 

אירועי יום הזיכרון יינעלו הערב בשעה 20:00, אז יחלו חגיגיות יום העצמאות ה-69 למדינת ישראל, עם טקס הדלקת המשואות בהר הרצל. מחר ייערכו טקס מצטייני הנשיא, חידון התנ"ך העולמי לנוער וטקס הענקת פרסי ישראל.