נשיא המדינה ראובן ריבלין ורעייתו מארחים הבוקר (שלישי) בבית הנשיא בירושלים את חגיגת יום העצמאות המרכזית והמסורתית, שתתקיים זו השנה השלישית, תחת הכותרת "כל ישראל מירושלים" - אירוע שירה והצדעה לרוח הישראלית, בסימן 50 שנה לאיחוד ירושלים. החגיגות יימשכו בטקס החיילים המצטיינים המסורתי שיחתום את האירוע, בהשתתפות הצמרת המדינית-ביטחונית בישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט ואלופי המטה הכללי בעבר ובהווה.



רשימת מצטייני הנשיא של צה"ל תמנה השנה 121 חיילים, במקום 120, זאת בשל טעות אנוש בספירה. ראש אגף כוח אדם, האלוף מוטי אלמוז, אישר את החריגה התקדימית, במטרה למנוע מבוכה מאחד החיילים ומקרוביו. 12 מהחיילים שיזכו בתעודת ההצטיינות מנשיא המדינה, הם בני ובנות קיבוצים וחיילים בודדים המאומצים בקיבוצים. זה הוא נתון זהה לנתון של המצטיינים הקיבוצניקים בשנה שעברה.


הנשיא ראובן ריבלין והרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט בטקס מצטייני הנשיא. צילום: מרק ישראל סלם


הנשיא החל את נאומו בברכת חג עצמאות שמח לירושלים. "כאשר אני רואה פה את כל המופקדים על ביטחון ישראל לדורותיהם אני יודע שהיום בעולם רואים את ישראל כמעצמה אזורית", אמר, "אך עדיין יש מדינות בעולם שלא מוכנות להכיר בקיומה של ישראל, ובתוכנו הקוטביות יכולה להיות מסוכנת". הוא הוסיף: "לכן אני חושב שלמרות עוצמתנו, עלינו לשים לב לכך, ויש לנו על מי לסמוך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הסביר כי "בירושלים הייתה חומה - לא החומה ההיא, אלא חומה בקינג ג'ורג', זאת כדי למנוע מצלפים לפגוע בהולכי רגל, אבל יום אחד החומה נפלה ירושלים וכולנו נהרנו לכותל. ירושלים זה גם ישיבות ומובילאיי, מציון תצא תורה ומציון תצא תוכנה".

שר הביטחון אביגדור ליברמן סיפר על זכרונותיו מירושלים ועל מה העיר מהווה בשבילו. "זו תקווה, משהו שהתעוררתי איתו כל בוקר", אמר, "ההורים שלי היו מאזינים לקול ישראל מירושלים ברוסית. לא הבנתי מה זה, אבל ידעתי שזה אמת. וכל החיים, כל עוד היינו שם מעבר למסך הברזל, זה עזר לכל היהודים לגבש את התודעה ואת הזהות הלאומית".

הרמטכ"ל, שר הביטחון, הנשיא וראש הממשלה בטקס מצטייני הנשיא. צילום: מרק ישראל סלם


לאחר מכן, הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט סיפר גם הוא מהי ירושלים בשבילו: "זו ההיסטוריה של מדינת ישראל, היסטוריה שאנו צועדים בה כשאנחנו מטיילים בעיר דוד או מבנהרות הכותל, והיא גם העתיד של צה"ל ולכן אנחנו מעבירים לשם את המכללות של צה"ל". הוא סיים בנימה הומוריסטית: "אני רוצה להודות לנשיא שחסך ממני את שיר הסולו המסורתית".

לדברי הנשיא, ירושלים היא בשבילו הכל. "לא רק מסע שורשים אישי או משפחתי, אלא מסע יהודי ומסע של העם בישראל. ירושלים היא המיקרוקוסמוס היא המבחן שלנו, האם אנחנו יכולים לחיות יחד או שלנצח נאבק אחד בשני", הסביר בטקס, "ירושלים היא המקום שבו אנחנו נבחנים ומבינים שבלי ריבונות אחת לא נוכל לחיות בשלום בארץ הזאת, ירושלים היא בשבילנו הכל ואני ירושלמי דור שביעי והיו אומרים לי אתה ירושלמי אבל סימפטי, והייתי עונה להם אני סימפטי כי אני ירושלמי".

מתי הרגשת בפעם הראשונה שאתה ישראלי?

שר הביטחון סיפר על מנת הפלאפל שאכל ביומו השלישי לעבודה כסבל. "עליתי ארצה בקיץ 78' ולמחרת התחלתי לעבוד כסבל. ביום השלישי החבר'ה הזמינו אותי לאכול פלאפל ושמו לי מנה כפולה של חריף, התחלתי לאכול ולהזיע, שאלו אם היה טעים, אמרתי כן", שיתף ליברמן, "אז הם הזמינו לי עוד מנה עם עוד חריף ואמרו: 'עכשיו אתה משלנו'".

הרמטכ"ל איזנקוט חזר למסע הכומתה שעבר בסוף הטירונות. "כולנו גדלים עם הישראליות, אבל אני יכול לציין כרגע מכונן את מסע הכומתה בסוף הטירונות, שהסתיים בטקס בגמלא, בו מקבלים את ספר התורה ונשבעים אמונים למדינה", הסביר.

ריבלין ציין כי נולד תשע שנים לפני הקמת המדינה. "כמובן שמהרגע הראשון כאן בירושלים הרגשתי את פעמי הגאולה, עיר ברוב יהודי שאנשים מדברים בה עברית. אנחנו היינו בירושלים שבה הרגשנו את פעמי הגאולה, אך עדיין היו הכוחות הבריטים והיו את אלו שנלחמו בהם", ציין, "היו את כנופיות המופתי, היה פחד, אבל מאז אני יכול לומר, מהרגע שעמדתי על דעתי אני ידעתי שמדינת ישראל קום תקום ואין שאלה". הוא הוסיף: "נולדתי ישראלי תשע שנים לפני קום המדינה".

לדברי נתניהו, הוא בקע מהביצה לתוך המדינה. "אבל אם אני צריך להגדיר את הרגע המובהק של הישראליות, אני אומר את זה כשאני מסתכל על החיילים שכאן, עולים וותיקים", אמר, "בטירונות הצנחנים היה לנו רס"פ והוא אמר לנו שאנחנו צריכים להיות על הגבעה תוך דקה וחצי וכולנו רצנו. זה היה רגע הישראלי המכונן שלי".

הרמטכ"ל, שר הביטחון, הנשיא וראש הממשלה בטקס מצטייני הנשיא. צילום: מרק ישראל סלם

מה הייתם רוצים לומר להורי החיילים המצטיינים?
 
איזנקוט אמר "אני רוצה להביע הערכה ולהגיד שאתם שותפים מלאים להצטיינות שילדכם מקבלים. גדל פה דור נפלא שאנו פוגשים אותו. נעשה מאמצים לבצע את כל המשימות שיוטלו עלינו ונעשה מאמצים מאוד גדולים להחזיר אותם בשלום".
 
ריבלין ציין "הורים יקרים אתם זוכרים, זה לא היה לפני הרבה זמן, כשאתם הייתם צעירים שאלו עליכם, 'מה יהיה איתם'? כשאני הייתי ילד, אנשי ההגנה והפלמ"ח שאלו 'מה יהיה עם הדור הבא' ואנחנו כבר אמרנו מה יהיה עם דור האספרסו". לדברי הנשיא, כל דור יותר טוב מקודמו ואתם יקיריי מצטיינים ומעולים. "אבל תמיד נזכור שהחינוך מתחיל בבית, וילדים מצטיינים הם ילדים להורים מצויינים, תודה רבה לכם", הוסיף, "יש לנו ארץ נהדרת".
 
ראש הממשלה פנה להורי המצטיינים ואמר: "כל הכבוד. מה שחינכתם אותם זה מה שהביא אותם לפה". שר הביטחון ציין: "מה שמלווה אותנו מאז קום המדינה זה כור ההיתוך, וכור ההיתוך החשוב ביותר הוא הבית". לדבריו, כל אחד ואת מהחיילים שהגיעו לפה לא נמצאים כאן במקרה - זה מהבית וצריך להעניק גם פרט להורים מצטיינים". 

ריבלין: "האימפריה שלנו אולי קטנה במימדים, אבל היא מצטיינת באנשים"

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בנאומו כי "כשהאזנו להכרזת המדינה לפני 69 שנים, ביום שישי ה' באייר, ההרגשות הייתה בשיאה והשמחה בלתי נתפסת, אבל בירושלים ריקודים לא היו ודאי לא כאן. קרבות עזים התחוללו בעיר העתיקה ובהר הצופים וכאן בגבעת שמואל וקטמון העיר הייתה במצור ובמלחמה על חייה". 
 
הנשיא הסביר כי "את התקווה שהפכה למציאות חגגנו רק שנה אחר כך, ביום העצמאות הראשון חגגנו תקווה שהפכה למציאות. עבורי ועבור הדור שלי, חייל עברי השייך לעם היהודי לעולם לא יהיה דבר מובן מאליו". לדבריו, האנשים שחלמו לראות טייס ישראלי זוכים לראות לווינים ישראלים חגים מעל שמי הארץ המדינה הקטנה, שהפכה לבית חממה ומעצמה טכנולוגית לבית לחדשונות ומצויינות. 
 
ריבלין הוסיף כי "האימפריה שלנו אולי קצת קטנה במימדים ודלה במשאבי טבע, אבל היא מצטיינת באנשים. ראו את החיילות והחיילים שלנו, הם הפנים של המצויינות הישראלית, שבאה לידי ביטוי בכישרון ובערכים שהם כל כך חשובים". הוא סיכם: "עכשיו אנו נכנסים לשנת ה-70 למדינת ישראל, ואני מתרגש לחשוב אילו עוד הישגים מצפים לנו".

הרמטכ"ל פנה לחיילים המצטיינים ואמר כי "ההצטיינות שלכם היא דוגמא ומופת, ההצטיינות המבוססת על שליחות יוזמה דוגמא אישית ומילוי איכותי ומיקוד במשימה. הצטיינות הנבנית על יסודיות ועל הנכונות להעניק מעצמכם למילוי משימתנו המשותפת".