ארגון זכויות האדם Human Rights Watch הודיע אתמול כי החזקת שני הישראלים בעלי ההפרעות הנפשיות בידי חמאס היא "אכזרית ולא ניתן להצדיקה", ומהווה העלמה כפויה על פי המשפט הבינלאומי. מדובר באברה מנגיסטו והישאם א־סייד, שנכנסו לרצועת עזה ב־2014 ו־2015. לפי תחקיר שערך ארגון זכויות האדם, לשניהם היסטוריה של שוטטות ברגל למרחקים ארוכים. 



שרה לאה ויטסון, מנהלת חטיבת המזרח התיכון בארגון, אמרה כי "שום טרוניה או מטרה אינם יכולים להצדיק את החזקתם של אנשים ללא קשר עם העולם החיצון, ותוך סחר־מכר בנוגע לגורלם". הארגון קיים ראיונות רבים עם משפחותיהם וחבריהם של שני הנעדרים ועם גורמים רשמיים ישראלים ופלסטינים, ביקר בבתיהם ובשכונותיהם ובחן מסמכים רפואיים וצבאיים רשמיים.



הארגון מסר כי על רשויות חמאס לשחרר את השניים, אלא אם כן הן יכולות לספק בסיס משפטי מהימן להמשך החזקתם. עוד נאמר כי "עד שישוחררו, על חמאס להתייחס אליהם באופן אנושי ולאפשר להם לעמוד בקשר עם משפחותיהם".



מנגיסטו, בן 30 מאשקלון, נכנס לרצועת עזה ב־7 בספטמבר 2014, והדבר תועד במצלמות. ציוד טכנולוגי סיפק גם הוכחה לכך שא־סייד, בן 29, תושב העיירה הבדואית חורה בנגב, חצה ברגל את הגבול לעזה מכיוון מזרח ב־20 באפריל 2015. בני משפחה וחברים של שני הנעדרים אמרו בראיונות כי בשנים שקדמו להיעלמותם הידרדר מצב בריאותם. ממסמכי משרד הבריאות עולה כי מנגיסטו שהה 19 יום באשפוז פסיכיאטרי בינואר 2013.



תגובת משפחת מנגיסטו על החלטת ארגון זכויות האדם Human Rights watch, נגד חמאס: "קרוב לשלוש שנים שהממשלה לא השמיעה את קולו וזעקתו של אברה לזכותו ההומניטארית בזירה הבנינלאומית ומול ארגוני זכויות האדם"
המשפחה הוסיפה: "אנו דורשים שלאור הדו"ח החשוב שהתפרסם הבוקר, ממשלת ישראל תתקן את העוול הנורא הזה, ותקח אחריות מחובתה המוסרית והערכית להשיב את אברה לארצנו ולביתו, שתפעל בכל הזירות המדיניות והבינלאומיות, ולא תחדל עד שישוב אלינו".