מי שלא מכיר את תעשיית האופנה על בוריה, עלול בטעות לחשוב שהאנשים שמשפיעים על הדרך שבה אנחנו מתלבשים, נראים וקונים הם אכן האנשים שנמצאים בפרונט. מה שנקרא, הכוכבים, אלו שלובשים ומדגמנים את הפריטים, אלו שמצטלמים איתם לרשתות החברתיות וגורפים סכומי עתק, כדי לשכנע אותנו שהדבר שיגרום לנו להרגיש כמו חלק מחבורת הג’ט־סט הלוהטת ביותר בעולם זה התיק החדש של בלנסיאגה. אבל ממש כמו במשל המערה של אפלטון, כך גם בתעשיית האופנה, הצללים הנוצצים שאנחנו רואים הם רק שיקוף של הדמויות רבות־העוצמה שעומדות מאחוריהם. כן, מאז ומתמיד האנשים שמסתתרים מאחורי הקלעים היו אלו שמשכו בחוטיה של תעשיית האופנה וקבעו את סדר היום האופנתי של כולנו.



מערכת היחסים בין אנשי הצללים לבין השיקופים המתוקשרים שלהם, או במילים אחרות, בין הסטייליסטים לכוכבים שלהם, הפכה לעניין מתוקשר למדי במהלך 20 השנים האחרונות. לא מעט לוקים שמזוהים עם השיק העכשווי נוצרו בצלמם של הסטייליסטים המובילים. אחת הדוגמאות הידועות (לשמצה) לכך היא הסטייליסטית, ועכשיו המעצבת, רייצ’ל זו.



במהלך העשור הקודם, הנ”ל הייתה ידועה כמי שילדה את מראה הבוהו שיק והלבישה אותו על אושיות מפתח דוגמת מישה ברטון, פריס הילטון וניקול ריצ’י. היא הייתה ידועה לשמצה, שכן היא הקפידה לצוות להמלצות הסטיילינג שלה דיאטה חמורה, שהפכה את הכוכבניות של העשור הקודם לרזות עד כדי רעב. את מרבית מערכות היחסים שלה עם המטופלות, סליחה, המתלבשות, היא סיימה בצורה של ריב מתוקשר.



הקונספט של להלביש בצלמך ובדמותך ולמעשה להפוך את המתלבשים שלך למעין שיבוטים של הסגנון האישי שלך או לפחות הטעם האישי שלך, הוא מוטיב שמזוהה עם סטייליסטים מז’אנר הסופרסטארס. עוד זכורה מערכת היחסים בין ליידי גאגא לבין הסטייליסט שלה ניקולה פורמיקטי. מערכת היחסים הצליחה לשדרג את מעמד השניים, ואפילו ליצור מצב ייחודי שבו מסטייליסט הפך פורמיקטי למנהל קריאייטיבי ומעצב מן המניין (עבור בתי האופנה מוגלר ודיזל). התופעה הנ”ל, של מעבר מסטייליסט למעצב, צצה גם בישראל, למשל במקרה של גדי אלימלך, עידן לרוס או תמר מרקוביץ’.



 רייצ'ל זו (משמאל) עם מישה ברטון. רב מערכות היחסים של הסטייליסטית הסתיימו בריבים מתוקשרים. צילום: Getti Images
רייצ'ל זו (משמאל) עם מישה ברטון. רב מערכות היחסים של הסטייליסטית הסתיימו בריבים מתוקשרים. צילום: Getti Images



השבוע נפל דבר. אשת הצללים של אחת המשפחות המתוקשרות ביותר בעולם, הסטייליסטית מוניקה רוז, עזבה את הספינה הכל כך יוקרתית. “משפחת קרדשיאן נפרדת מהסטייליסטית שליוותה אותה בעשור האחרון”, זעקו הכותרות, שלא ניסו אפילו במעט לטשטש את ההקבלה בין הפרידה מסטייליסט כל כך צמוד לפרידה מבן זוג אינטימי.



הסטייליסטית מוניקה רוז היא האחראית הישירה למראות האיקוניים של משפחות קרדשיאן, ג’נר וכן של ג’יג’י ובלה חדיד והדוגמנית כריסי טיגן. הסטייליסטית, שהחלה לעבוד עם קים קרדשיאן ב־2007, הפכה במהרה ליד ימינן של בנות המשפחה ולמעצבת הוויזואלית של התדמית הנוכחית שלהן. על פי הדיווחים, החברות ארוכת השנים הזאת הגיעה לסיומה כעת, תוך שבנות המשפחה מביעות רצון להתקדם ולעבוד עם הסטייליסטים אחרים. במהלך השבוע החולף הן אף הפסיקו לעקוב אחריה באינסטגרם, וזה בימינו כבר משול למסמך גירושים רשמי.



בניגוד לרייצ’ל זו, שהפכה לדמות ידועה, רוז הייתה אומנם אושיית אופנה מוערכת וקרובה, אבל מעולם לא לכדה את אור הזרקורים באופן מופגן. בכנות, כולנו בכלל חשבנו שקניה ווסט הוא הסטייליסט שלהן, לא? בכל אופן, מה שכן לכד את אור הזרקורים זה האופן שבו ידי האמן שלה יצרו מראות שהפכו למקבילים לתקופה. החל מהצ’וקרים, דרך שמלות ה־slip ועד חלוקי המשי - כל הלוקים המדוברים של התקופה הנוכחית שייכים לגברת רוז. כן, כל אותם דברים שכולנו לובשים כרגע.



אז אולי נדמה לכם שהמהלכים הקרייריסטיים של מוניקה רוז לא נוגעים לחייכם, אבל אתם טועים. הרי אותם סטייליסטים לא באמת מלבישים רק את הכוכבים - הם מלבישים אותנו. מאחר שהסטייל של הכוכבים הבולטים לאותה התקופה מתורגם מהר מאוד ללוקים שכולנו רוצים להעתיק, אפשר לומר שהסטייליסטים האלמוניים יחסית (ודאי יחסית לכוכב או למעצבי אופנה מובילים) משפיעים על הצורה שבה אנחנו נראים ומתנהלים כמעט באופן אבסולוטי. ואנחנו אפילו לא ידענו שאנחנו כאלה. היי שלום הגברת רוז, ותודה על הצ’וקרים.