אין לזלזל בפגישה שהתקיימה אתמול בבית הלבן בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. אבל הפגישה הראשונה בין שני המנהיגים לא תניב תוצאה מעשית משמעותית בקידום חידוש תהליך השלום.



זאת המסקנה העולה משיחות עם דיפלומטים בכירים ופרשנים בוושינגטון. "עצם קיום הפגישה חשוב לשני הצדדים", אמר דיפלומט מערבי בכיר בשיחה עמו. "אבל לצפות לפריצת דרך או אפילו לתזוזה משמעותית שתקדם פתרון מדיני, זה מוגזם. הסיכוי לכך קלוש ביותר".



אבו מאזן לא זכה לקבלת הפנים הנלהבת ולמחוות הידידות שהורעפו על ראש הממשלה בנימין נתניהו בביקורו הרשמי בבית הלבן. אבל אבו מאזן יוצא מהשיחה עם טראמפ עם רווח אישי פוליטי משמעותי, שקיבל בלי שום השקעה מצדו.



מבחינת יו"ר הרשות, הפגישה היא הכרה של הבית הלבן במנהיגותו ובסמכותו, הכרה שאבו מאזן זקוק לה נואשות על רקע המאבקים הפנימיים וההתנכלויות למנהיגותו בקרב הצמרת הפלסטינית.



שורה של דרישות אמריקאיות


כחלק מאותו רווח פוליטי, דווקא טראמפ, הידיד והאוהד, הכתיר את אבו מאזן כשותף למו"מ ובכך החניק וביטל את הטיעון הרווח בקרב פוליטיקאים בישראל , שאין שותף למשא ומתן.



אין זה אומר שהשיחה עם טראמפ היתה נעימה לאבו מאזן. שיחות עם טראמפ אף פעם אינן כאלה, ויעידו על כך מנהיגי מעצמות שנפגשו עמו.



לדברי גורמים במרכז האו"ם ולפי דיווח של סוכנות הידיעות איי-פי, טראמפ הציג לאבו מאזן שורה של דרישות והצעות שלדעת הנשיא יכולות לקדם את המאמץ לחידוש שיחות שלום בין ישראל לפלסטינים. לפי הדיווח, טראמפ ידרוש הפסקת העברת תשלומים למשפחות המחבלים. זה יהיה מבחן מרכזי לאבו מאזן, שהוא לא יוכל לחמוק ממנו.



אבל בשיחה בבית הלבן, הנשיא טראמפ יחזור ויאשרר את עמדתו שבניית התנחלויות בשטחים מפריעה לקידום פתרון מדיני. כמו כן, הנשיא צפוי לבשר לאבו מאזן כי ארה"ב מחדשת את הסיוע הפיננסי לרשות.



מבחינת ישראל, ההתוועדות בין טראמפ לאבו מאזן כוללת מסר שאהדה והידידות שהנשיא רוחש לישראל לא בהכרח יהיו מניעים ושיקולים מרכזיים במאמציו להתניע מחדש את התהליך המדיני. גם ביקורו הצפוי של הנשיא טראמפ בישראל לא יחליש את נוכחות הצד הפלסטיני בכל מהלך אמריקאי.