השר לביטחון פנים גלעד ארדן, יבחן מול היועץ המשפטי לממשלה אפשרות לייבא רופאים מחו"ל במקרה שבו אסירים ביטחוניים השובתים רעב, יסרבו לקבל תזונה וטיפול רפואי מרופאים ישראליים. כך עלה היום (חמישי) במסגרת דיון פנימי שהתקיים בכנסת. השר ארדן, כך נודע, התייחס לנושא במסגרת היערכות של גורמי הביטחון והרפואה לכל תרחיש בקרב האסירים שובתי הרעב.



כבר מראשית השביתה נערכו בשב"ס, בהנחיית השר לביטחון פנים, לטפל באסירים שובתי הרעב בעת הצורך ועתה, לאחר שהשביתה נמשכת, החליט משרד הבריאות להגדיל את הסיוע עבור שירותי מד"א בעיקר בעת חירום. לצורך כך אישר המשרד העברת ציוד רפואי מצה"ל ומגורמים נוספים לרבות מד"א והם הוצבו באותם בתי הסוהר. משום שמרבית האסירים שוהים במתקנים בדרום הארץ, הוצבו בהתאם לכך כמויות ציוד רפואי מטפלי באותם מתקני כליאה.


 


עוד עולה, כי בשב"ס יעשו הכל כדי להימנע מהובלת אסירים שובתי רעב לבתי החולים האזרחיים וזאת על מנת שלא להוסיף על העומסים בבתי החולים מחד ולא להכביד על כוחות שב"ס שהיו אמורים ללוות את אותם אסירים, מאידך. רק במקרים חריגים יובלו האסירים מסורבי התזונה לבתי החולים.



בוחן את האפשרות. השר ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
בוחן את האפשרות. השר ארדן. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



בהסתדרות הרפואית (הר"י) הביעו תדהמה וזעזוע מהרעיון לייבא רופאים מחו"ל על מנת להזין בכפייה אסירים ביטחוניים. יו"ר ההסתדרות, פרופ' ליאוניד אידלמן, אמר למעריב כי "מדובר ברעיון הזוי ולא ישים. אנחנו נפעל לטרפד מהלך כזה בכל דרך שעומדת לרשותנו ויש לנו ארגז כלים גדול מאוד לפעול נגד זה".



לדברי אידלמן, זהו בזיון לנסות לעשות את הדבר הזה מבחינת האתיקה הרפואית, שהיא חד משמעית. "חובה על כל רופא להתנגד למהלך כזה ולעשות מאמץ כדי למנוע את הכיוון הזה ולא להשתתף בזה. אם אמנם יגיעו רופאים שיביאו לישראל ממדינות אחרות ללא רישיון לעסוק ברפואה במדינת ישראל, הם יתחילו להפעיל אמצעים שעלולים לגרום נזק גדול ואפילו למוות של המטופלים".



עוד אמר יו"ר הר"י כי בהסתדרות הרפואית לא תיתן שזה יתרחש במדינת ישראל של המאה ה-21. המדינה, שהיא בת כמעט 70 שנה, צריכה לסמוך על הרופאים שלה ולא לאיים ברעיונות הזויים. אני שב ומדגיש שזה רעיון הזוי שלא היה צריך בכלל לעלות ומי שהעלה את הרעיון הזה צריך להתבייש בכך".



מוקדם יותר היום ביקר השר ארדן, עם נציבת שב"ס רב גונדר עופרה קלינגר, ביחידת "מצדה" של שב"ס, יחידת ההשתלטות שמתמחה בתרחישי קיצון העלולים להתפתח בתוך בתי הסוהר ובאגפים. מדובר ביחידה שבזמן אמת אמורה לבצע חילוצים של חטופים ובני ערובה , החזרת אסירים בבריחה ותגבור הסוהרים במצבי חירום.