לאחר החשיפה המצולמת של מרואן ברגותי שובר את שביתת הרעב עם אכילת עוגיות וחטיף טורטית, התראיין היום (שני) השר לביטחון פנים, גלעד ארדן ל-103FM ורמז "אני לא יכול להרחיב איך זה קרה, אבל מרגע שהחלה השביתה נקטנו אמצעים לבודד את מובילי השביתה ולהביא אותם למצבים שישנו את התנהגותם".



כשנשאל השר ארדן כיצד הגיעה הטורטית לתא המאסר של ברגותי ענה: "כשאני אפרוש אוכל לספר. אני לא יכול לפרט מי הכניס ומה, אבל אתם יכולים להניח איך זה קורה ולמה הוא חושב בצורה כזו או אחרת על הסיטואציה. אני חושב שבשורה התחתונה שירות בתי הסוהר והמודיעין זכו להישג יפה מאד לחשוף את השקר מאחורי השביתה. הנקודה המשמעותית זו המהות. מנהיג שביתת המחבלים הגדולה ביותר בשני העשורים האחרונים הוא בעצמו שבר שביתה ולא משתתף במשחק".



על האשמות שמדובר בתיעוד שקרי השיב השר: "התגובה של הפלסטינים היתה צפויה, אני מעיד באופן אישי שבמהלך כל סוף השבוע עסקתי בצפייה, ניתוח ושמיעת בכירי שב"ס איך הגענו לסיטואציה הזו ואני יודע באופן ודאי שהסרטון הוא אותנטי. אגב, יש בידינו סרטון נוסף משבוע לפני כן בו רואים את מרואן ברגותי אוכל שתי עוגיות, אך מכיוון שהסרטון הוא באיכות נמוכה יחסית חיכינו לפעם השנייה".



"הסרטון לא הוביל להפסקת שביתת הרעב, לא ציפינו שהוא מיד ישבור שוויון, מלבד שרוב האסירים עוד לא נחשפו אליו. הם מנותקים מהעולם החיצון למרות שברור לנו שזה ייחשף. אני מקווה שזה יעצים את התחושות של האסירים כלפי מנהיג השביתה ויגרום להשפעה. צריך לזכור שהפעולות שנעשו בבתי הסוהר עד כה הורידו את מספר השובתים מ-1300 ל-890. אלו מספרים עדיין גדולים, ואני חושב שזו תהיה טעות לבצע משא ומתן עם השובתים. גם כך יש טענות שהתנאים שלהם טובים מידי וחלק טוענים שהתנאים רעים. שירות בתי הסוהר עומד בסטנדרטיים הבינלאומיים. האסיר לא פגש עד כה אף אחד, לא בני משפחה ולא עורך דין".






לאחר מכן התייחס השר לסערת תקרית אום אל חיראן: "אין שום פאדיחה באום אל חיראן. אני לא אמרתי שהוא טרוריסט של דאעש. בתקשורת מתבססים על שמועות ומצטטים אותם כאילו הן המציאות. מאיפה אתה יודע שהמחבל לא ניסה לדרוס? על סמך מה אומר את זה? התפקיד של משטרת ישראל לקבוע מי מחבל ומי לא. אני אומר שנכון לרגע זה אין שום ממצא אובייקטיבי שמעיד שהוא לא מחבל. המשטרה לא קבעה שיצא מחבל, היא קבעה שהדריסה של אותו בוקר היא דריסה מכוונת.



"ארבעה חודשים עברו ואף אחד לא הצליח לפתור את קביעת המשטרה שהיא על בסיס ניתוח של עדויות ובוחני נהיגה. בגלל שעיתונאים אומרים לי שאני צריך להודות במשהו, זה לא אומר שאני צריך להודות. אני נושא באחריות מלאה באמירותי ואמרתי שאם יסתבר שהמשטרה טעתה בהבחנתה בוודאי שצריך להתנצל, בדיוק כמו שאם הפרקליטות מגישה כתב אישום ומישהו יושב בכלא עד תום ההליכים ובסוף יוצא זכאי, בוודאי שגם לו מגיעה התנצלות. המשטרה מקבלת אלפי החלטות כל יום".



מה עם חקירות ראש הממשלה והדלפות המשטרה?


"אני חושב שההודעות של ראש הממשלה כנגד המשטרה הן תגובות לפרסומים בתקשורת. אף אחד לא יודע מהיכן הם מגיעים וגם אני לא יודע. אני כשר לביטחון פנים לא מתקרב לשום חקירה שקשורה לאיש פוליטי. ראש הממשלה לא תוקף את השוטרים, אלא את הפרסומים הלא תקינים. העובדה שיש פרסומים שאף גורם לא מכחיש אותם, לא מהפרקליטות ולא מהמשטרה ואף גורם המעורב בחקירה זה גם לא תקין. שמודיעים לראש הממשלה דרך כלי התקשורת מה יהיו המסקנות של החקירות וההשלכות שלהם בעוד שהיא עדיין לא הסתיימה. הוא מגיב לכך באופן טבעי ומאמין בחפותו".



השר גלעד ארדן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
השר גלעד ארדן. צילום: הדס פרוש, פלאש 90




שמענו לאחרונה על נקודת משטרה חדשה בשועפאט


"אני חושב שזו לא רק שינוי מדיניות אלא תוכנית היסטורית. מאז שחרור העיר בשנת 67 ודיבור על אחדותה של ירושלים, היא לא באמת אוחדה. לא ניתנים שם שירותי ממשלה וחלק מתחושת חוסר השייכות של ערביי ישראל נובע מכך שהציבור הנורמטיבי לא חש שהוא מקבל שירותים אזרחיים של אכיפת חוק, עבירות תנועה וכדומה'.



כשר התקשורת לשעבר, מהן תחושותיך לגבי משבר הקמת התאגיד?


"חלק מהסיבה שנותרתי ולא הצטרפתי לממשלה היה עקב חילוקי הדעות עם ראש הממשלה שלי בנוגע לרפורמה. מצד אחד, אני עדיין מאמין שהמודל שבניתי בכנסת הוא המודל הנכון לעתיד השידור הציבורי, אבל מצד שני אני לא יכול להתווכח עם סמכותו של ראש הממשלה ושר התקשורת שבה יש רוב לשינוי המודל. אני לא מאושר מזה אבל לא אני חתמתי על ההסכם הקואליציוני".