אני חווה קשיים רבים מול בתי בת ה־14 המבלה יותר מתשע שעות ביום מול מסך הטלוויזיה. היא לא עוזבת את מכשיר הטלפון הסלולרי שלה, ממעיטה להיפגש עם חברות ופשוט מכורה לרשתות חברתיות. אני מאוד מתקשה לשים לה גבולות. כיצד לדעתך אפשר להגביל את זמן השהייה שלה מול מסכים?
“ילדים שלא נמצאים בחוג או מעורבים בתחביב ייחודי הגוזל מהם שעות רבות, בדרך כלל נמצאים מול מסכים בין שבע לתשע שעות כל יום. אנחנו נחשבים כמהגרים דיגיטליים ולא תמיד מבינים את הדור הזה, אבל הוא נחשב כדור של ממשק; הם ממושקים למסכים ולרשתות החברתיות, ואלו הם למעשה החיים האמיתיים שלהם. אני מציע שתנסי להיות יצירתית ותמצאי אלטרנטיביות שיצליחו לנתב אותה אל מחוץ למסך. הפתרון של הגבלת שעות השהייה מול המסך לא עובד ולא מייצר את התוצאות שאנחנו רוצים. נסי לגרום לבתך לצאת אל העולם שלנו מתוך הנושאים שמעניינים אותה. אם היא מגלה עניין בתחום המשחק, למשל, תציעי לה להירשם לקבוצת תיאטרון או תשלחי אותה למפגשים עם שחקנים. השינוי שאת מחכה לו לא יקרה ביום, אבל תתחילי לעבוד בזה ותראי שבסופו של דבר זה יצליח”.



אנחנו משפחה של חמישה אחים. כולנו הצלחנו כלכלית, חוץ מאח אחד, בן 50, שהסתבך עם נושים והגיע למצבים קשים. לפני כמה שנים החלטנו לתת לו לגור בבית ההורים שלנו עד שהוא ומשפחתו יוכלו להסתדר. לפני כשנתיים נפטר אבי, אנחנו שוקלים למכור את הבית, אבל חוששים לזרוק אותו לרחוב וחשים דילמה מוסרית. מה אתה ממליץ לנו לעשות?
“אני מציע לך לקבוע פגישה עם שאר האחים שלך ולבדוק ביחד כיצד אתם יכולים לסייע לאח הזקוק לעזרתכם. הרי בסוף, כשאתה שם את הראש על הכרית בלילה, אתה צריך להרגיש טוב עם עצמך. אתם צריכים להיות נאמנים לעצמכם ולבדוק את האפשרויות להתמודד עם המצב הזה. אם תחליטו למכור את הדירה של הוריכם, תוכלו להפריש לאחיכם סכום של כסף בכל חודש כדי שיוכל להשכיר דירה קטנה לו ולמשפחתו. אפשרות נוספת שאתם צריכים לבחון היא להשאיר אותו ואת בני משפחתו בבית ולנסח הסכם שבו כתוב שהבית יישאר רשום על האחים. תדגישו שכאשר הוא ואשתו ילכו לעולמם, בשיבה טובה, כל הנכדים של הסבא יקבלו את החלק שלהם מהבית. בעיניי מה שהכי חשוב הוא שתעמדו מאחורי ההחלטה שלכם, אל תשחקו בלא נעים לי. אם תעשו כן אתם לא תרגישו טוב וכך גם הוא. בהצלחה”.



אני ובן זוגי עומדים לפני חתונה ומתלבטים מה לעשות עם 400 אלף שקלים שחסכנו - האם לשכור דירה ולחכות שבועת הנדל”ן תתפוצץ או לרכוש כבר עכשיו דירה? מה הדבר הכי נכון לעשות?
“את שואלת את עצמך מתי יהיה הרגע הנכון לקנות דירת מגורים כאילו דירת המגורים שתגורי בה היא חזות הכל והמטרה שלשמה הגעת לעולם. השאלה שאת באמת צריכה לשאול היא איך להשתמש ב־400 אלף השקלים בצורה הטובה ביותר על מנת ליצור עבורך נוחות כלכלית ובסיס נכון. יש משפט שאני אומר המתאים במיוחד לזוגות צעירים: ‘כדי לשרוד היום אנחנו צריכים שתי משכורות, אבל כדי לשגשג צריך שלוש משכורות’. המשכורת השלישית היא הכנסה חודשית פסיבית שאינה מגיעה כתוצאה מעבודתכם. כרגע, הדבר הטוב ביותר שאת יכולה לעשות למען עתידכם הוא לשכור דירה באותה הרמה שאתם רוצים לרכוש, ומנגד לקנות דירה להשקעה ב־400 אלף שקל, להשכיר אותה ולחסוך את הכסף שמגיע אליכם מתשלום השכירות. בתוך כמה שנים תוכלו לרכוש דירה להשקעה גדולה ויקרה יותר ולחסוך כל חודש כסף. רק ככה בונים חומה”.



אני אם יחידנית לשלושה ילדים. אני מנהלת חשבונות במקצועי ואוהבת את העבודה שלי מאוד, אבל אני מרגישה תשוקה עזה לעבוד בתחום הקונדיטוריה. האם עליי לבצע את השינוי המקצועי או להמתין?
"בדת ההינדית ישנן שלוש תקופות חיים: תקופת הילדות, תקופת ההתבססות והקמת המשפחה, והתקופה האחרונה, תקופת ההכנה ל'מוקשה', היציאה מהגוף. בתקופת ה'מוקשה' ההינדים מעבירים את הרכוש לילדים ויוצאים למסע אישי להגשמת החלומות שלהם. במעשה זה יש הקבלה מסוימת לחיים האישיים שלנו. באיזשהו שלב אנחנו מבינים שעד היום חיינו בשביל כולם, אבל עכשיו אנחנו חיים בשביל עצמנו. את נמצאת כרגע בתקופת התפר. מצד אחד את מרגישה את הצורך הזה להגשים את עצמך, את התשוקה, אבל מצד שני יש עדיין ילדים הסמוכים תחת שולחנך, על כל המשתמע מכך. אין ספק שאת צריכה להתחיל במלאכת האפייה. תמשיכי בעבודתך ובו בזמן תמצאי דרך ליצור פרויקטים בתחום שאת מעוניינת בו. מאחל לך שזה יצליח ויהיה לך ריח של אפייה באף". 



מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM


עריכת תוכן 103FM: עדן בן ארי