ארדואן לא עוצר: ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה נפגש אתמול עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באיסטנבול, כדי "לדון בדרכים לתמוך בירושלים", כך לפי הצהרה שמסר משרדו של ראש הממשלה הפלסטיני.  לפי ההצהרה עליה דווח בסוכנות הידיעות הפלסטינית מען, חמדאללה יידע את ארדואן במצב הפוליטי באזור, ועל "ההפרות של ישראל". בנוסף, דיווח חמדאללה לארדואן על שביתת הרעב בה פתחו 1,600 אסירים פלסטינים בכלא בישראל. 
שני המנהיגים דנו גם באפשרות לקיים ועדה משותפת לשתי המדינות, וכן באפשרות של הקמת בית ספר עבור הקהילה הפלסטינית בטורקיה. 
ארדואן "אישר את הצורך בהפעלת מאמצים להגן על ירושלים מניסיונות של ייהוד", כך נכתב בהצהרה. בנוסף, הנשיא הטורקי אף קרא למוסלמים לבקר יותר במסגד אל אקצא "במזרח ירושלים הכבושה בידי הכוחות הצבאיים הישראליים והמתנחלים". 

ארדואן בעצרת בחירות. צילום: רויטרס
ארדואן בעצרת בחירות. צילום: רויטרס


"קשה להשיג שלום באזור מבלי שמוצאים פתרון הוגן עבור המטרה הפלסטינית", אמר ארדואן לחמדאללה. "אסור לאפשר לאף מדינה לפעול נגד החוק", הוסיף הנשיא הטורקי בהתייחסו לישראל. "הפתרון היחיד הוא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 1967 ולשם כך צריך להפעיל עוד לחץ על ישראל".

אתמול איים ארדואן כי ארצו לא תעבור בשתיקה על "השתקת המואזין בירושלים". "תהיה לנו תשובה מספקת לכל מי שחושב למנוע את קול המואזין באל-אקצה ובירושלים", אמר ארדואן. הנשיא קרא לכל המוסלמים בעולם לבקר בירושלים ובמקומות הקדושים. "26 אלף טורקים מבקרים בירושלים בכל שנה", טען הנשיא הטורקי בנאום שנשא במפגש הבינלאומי להקדש ירושלים שנערך באיסטנבול.

"אנקרה עושה את כל המאמצים כדי להשיג שלום וכדי שירושלים תחזור להיות מארחת של כל הדתות המונותאיסטיות. מסגד אל-אקצה הוא המסגד השלישי בקדושתו בדת האסלאם, וירושלים צריכה להיות בלב של כל מוסלמי", הדגיש הנשיא הטורקי. 


במשרד החוץ מיהרו להגיב לדברים.  בתגובה הרשמית נכתב: "מי שמפר זכויות אדם באופן שיטתי בארצו, שלא יטיף מוסר לדמוקרטיה האמיתית היחידה במרחב. ישראל שומרת באדיקות על חופש פולחן מלא ליהודים, מוסלמים ונוצרים - ותמשיך לעשות זאת חרף השמצות חסרות שחר".