המכרזים הראשונים להקמת "הקו הירוק" ו"הקו הסגול" של הרכבת הקלה בגוש דן פורסמו היום (שלישי) על ידי חברת נת"ע, שעומדת מאחורי פרויקט הסעת ההמונים בגוש דן. המכרזים שיצאו הם לניהול הפרויקט של כל אחד מהקווים, ביניהם מכרז לתכנון עבודות אינפרא 1 (הנדסה אזרחית), אשר ינוהל ע"י חברות ישראליות בשיתוף יועצים בינלאומיים. בשבועות הקרובים יצאו מכרזים גם לתכנון עבודות אינפרא 2 הכוללות את מערכות הרכבת לניהול ביצוע עבודות ההנדסה האזרחית.



מתווה הקו הסגול. צילום: נת"ע

על פי תכנית העבודה, שקיבלה את אישור משרד התחבורה, בנת"ע מתכוננים להתחיל בהנחת תשתית הקווים כבר בשנת 2018, כך שבשנת 2024 תפעל במטרופולין תל אביב רשת בת שלושה קווי רכבת קלה שתשרת כ-600 אלף נוסעים ביום.



לפי התכנית, הקו הירוק יקשר בין חולון וראשון לציון לבין מרכז ת"א, אוניברסיטת ת"א, אזור התעשייה והעסקים במערב הרצליה ואזור העסקים בקריית עתידים. הוא יחצה את ת"א מדרום לצפון ויעבור, בין היתר, במנהרה תת קרקעית לאורך רחוב אבן גבירול.



הקו הסגול יקשר בין קרית אונו ויהוד למרכז ת"א דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים "שיבא", דרך אלוף שדה ברמת גן וגבעתיים, ושוק הכרמל. שני הקווים אמורים להביא להורדת דרמטית בעומסי התנועה הכבדים.



בתוך כך, נמשך גם פרויקט ביצוע הקו האדום של "הרכבת הקלה", שמתחיל בפתח תקווה ונמשך דרך רחוב ז'בוטינסקי בבני ברק ורמת גן, עובר את מרכז ת"א וממשיך דרך יפו לבת ים.



על פי הנחיית מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און, פעילות ההסברה לקראת הנחת הקווים תחל כבר ברבעון הראשון של 2018 ותכלול תחנות מידע, כנסים, מפגשי הסברה לתושבים ולבעלי עסקים.



סמנכ"ל תכנון בחברת נת"ע, ניר קוגל, הוסיף כי "הוצאת מכרזי התכנון המפורט לביצוע הקו הירוק והקו הסגול מהווה אבן דרך משמעותית בדרך לתחילת העבודות על שני הקווים החשובים. בתוך שנים ספורות תתחולל בגוש דן מהפכה של ממש בתחבורה הציבורית. המכרזים מכוונים בעיקר לשוק הישראלי".



עם זאת, עדיין קיימות התנגדויות לגבי מקטעים מסוימים בקו הסגול, כאשר עיריית רמת גן אף עתרה לבג"צ בבקשה לשינוי ויצירת קו תת קרקעי על גשר בצומת הסואן אלוף-שדה הירדן.