מזכיר העיתונות של הבית הלבן הוציא הלילה(רביעי) הודעה לפיה ראש ה-FBI ג'יימס קומי פוטר מתפקידו. הפיטורין נעשו בעקבות המלצת התובע הכללי ג'ף סשנס. "ה-FBI הוא אחד הארגוני המוערכים ביותר במדינה וזה מסמן התחלה חדשה ביחסים בין הארגון לבית הלבן", אמר טראמפ. בהודעה נכתב כי החיפושים אחר מחליף לקומי החלו במיידי וכי הפיטורין נכנסים לתוקף כעת.




במכתב הפיטורין טראמפ כתב על קומי, שהיה מינוי של אובמה בשנת 2013, כי הוא "לא יכול להוביל את הבולשת הפדרלית בצורה טובה". על פי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", קומי פוטר לאחר שנחשף כי מסר לקונגרס נתונים שגויים בנושא פרשת המיילים של קלינטון, אשר על פי ההערכות הובילה להפסדה בבחירות.



בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי סוכנויות המודיעין בארצות הברית לא קיבלו התראה מראש על הפיטורין הצפויים של ראש הסוכנות הפדרלית. גורמים רבים בסנאט תהו מה יעלה בגורל החקירה של הקשרים של ממשל טראמפ עם גורמים רוסים שקומי הוביל עד פיטוריו.



טראמפ צייץ על הפיטורין בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי מנהיג הדמוקרטים צ'אק שומר יצא נגד קומי לאחרונה ואמר כי אין לו אמון בקומי. "מדוע עכשיו הוא כל כך זועם על הפיטורין?", תהה בציוץ.




ההכרזה המפתיעה יצאה לאחר שה-FBI תיקן משפט בעדות שמסר בשבועה קומי בקונגרס ובה אמר כי "העוזרת הראשית של הילארי קלינטון שלחה 'מאות אלפי' מיילים למחשב הנייד של בעלה, בהן הודעות שהכילו הודעה מידע מסווג". ביום שלישי כתב ראש ה-FBI לשעבר במכתב בן שני עמודים לוועדה של הסנאט כי רק "מספר קטן" מאלפי הודעות המייל של קלינטון שנמצאו במחשב הנייד נשלחו ממנו בפועל.



מכתב הפיטורין של ג''יימס קומי ראש ה-FBI. צילום: AFP



בשבוע שעבר טען הנשיא כי "קומי הוא הדבר הטוב ביותר שקרה לקלינטון", בנוסף לכך כתב טראמפ כי "קומי נתן לה יד חופשיה לעשות דברים רעים רבים", כי "עלילת טראמפ/רוסיה המזוייפת היא תירוץ בידי הדמוקרטים להפסד בבחירות", ותהה כשהוא מתייחס לעצמו בגוף שלישי, "אולי טראמפ ניהל קמפיין מדהים?".



כזכור, שבוע לפני קיום הבחירות, בעוד קלינטון מובילה בבטחה בסקרים וטראמפ לא מצליח להתאושש מחשיפת הסרטון בו הוא אומר כי בגלל מעמדו ככוכב הוא יכול לשלוח ידיו אל עבר נשים ללא השלכות, פרסם ראש ה-FBI כי נפתחה חקירה בנוגע לפרשת האי מיילים של קלינטון לאחר שנמצאו מיילים שלה במחשבו של סנטור לשעבר מטעם המפלגה הדמוקרטית אנתוני וינר במסגרת חקירה נפרדת העוסקת בחשד שהסנטור שלח תמונות בעלות אופי מיני לקטינות.



אמנם ימים ספורים לאחר מכן הודיע קומי כי הוא סוגר את החקירה נגד קלינטון וכי לא היו ממצאים נגדה, אך ההשפעה בסקרים ניכרה. קומי ניצב תחת ביקורת קשה ואף לגלוג כאשר מאוחר יותר, כאשר נשאל בנוגע לקשרי טראמפ ורוסיה טען כי אינו מתייחס לחקירות פתוחות.