דובר צה"ל אלוף מוטי אלמוז, תקף היום (רביעי) בפוסט חריף את ארגון השמאל בצלם "אתם תמשיכו לעשות סרטים כאילו בשם חופש הביטוי למרות שהביטוי מנותק מהמציאות ואנחנו נמשיך להגן על תושבי מדינה ישראל ולהבטיח את שלום אזרחיה בלי להכניס את צה"ל לוויכוחים פוליטיים".



את הדברים כתב דובר צה"ל בעקבות סרטון שהפיץ בו נראים שני צעירים פלסטינים מהכפר מדמא שבשומרון הולכים סמוך להתנחלות יצהר. באירוע שתועד נתקלו השניים בשלושה חיילים שמנעו מהם להתקדם לעבר היישוב. כאשר הפעילים סירבו לשוב לכפר, דרכו החיילים את נשקם ועצרו אותם. לאחר מכן החל בצלם בקמפיין שבו הפיץ את הסרטון ברשתות החברתיות ואף תכנן להקרין אותו בסינימטק תל אביב. בסרטון נראה אחד החיילים אומר לפלסטיני: "לך הביתה". תושב הכפר השיב לחייל: "אני בבית" והסביר כי הוא פעיל בצלם.




לאחר הפצת הסרטון כתב ארגון בצלם בעמוד הפייסבוק שלו "להורים של הקצין עם נקודת החן מעל שפתו העליונה, שבפברואר השנה שירת ליד התנחלות יצהר: אם אתם רוצים להתמוגג מהילד הגיבור שלכם בזמן פעילות מבצעית, לכו לסינמטק בתל אביב, ביום שלישי השבוע בשבע בערב. בנכם יככב שם: דורך את הנשק נגד אזרחים, החלטי, מתואם עם שני החיילים שאתו, יורה כאדון את הפקודות בערבית שבורה, מדווח למפקדיו, אל תוך הנייד, על כל פעולה: 'אני עם שלושה צעירים, אחד מהם עם מצלמה, לא שזה מפריע לי יותר מדי'".

"סרט חשוב מהאמת"

בעקבות דברי בצלם יצא דובר צה"ל נגד הארגון: "לכל מוציאי דיבתנו רעה שלום. לא תמיד אנחנו מגיבים כיוון שלעיתים כל מבוקשכם הוא קמפיין ופרסום בחינם גם באמצעות פרובוקציה והחלטה שסרט או התבטאות חשובים יותר מכל, גם מהאמת. בשבוע האחרון הופצו צילומים של קצין צה"ל במהלך פעילות מבצעית באזור הישוב יצהר. מפקדי צה"ל וחייליו עושים לילות כימים להגנה על אזרחי ישראל וימשיכו לעשות כך. הקצין המופיע בסרט פעל כמצופה בגיבוי מלא של מפקדיו", כתב אלמוז בפייסבוק.

בפנייה ישירה לארגון הוסיף: "יש הבדל מהותי בין צילום אירוע בעודו מתרחש, לבין יצירת אירוע בעקבות הגעה לנקודה בשטח עם מצלמה. אתם לרוב בוחרים באפשרות השנייה וגורמים לחיכוך שלא היה נוצר קודם לכן".

מארגון בצלם נמסר בתגובה: "נבהיר לדו"צ כי פלסטינים לא 'מגיעים לנקודה בשטח עם מצלמה' אלא גרים בו, על אדמתם. לצערנו הסטטוס של דובר צה"ל מבהיר פעם נוספת שהמדינה עוסקת בקידום גזל הקרקעות ומפעל ההתנחלויות הלא חוקי תוך רמיסת זכויות האדם של הפלסטינים באמצעות הצבא. השימוש בצבא לשם קידום אג'נדה פוליטית - נישול והתנחלויות - הוא שמכניס את הצבא לוויכוח פוליטי. סיום הכיבוש יסיים גם את זה".