סגנית דובר הבית הלבן קיימה הערב (רביעי) תדרוך רשמי בנושא פיטוריו המפתיעים של ראש ה-FBI ג'יימס קומי והאשימה אותו האשמות חמורות: "התנהלות קומי בפרשת המיילים של קלינטון הייתה זוועתית". "בחודשים האחרונים טראמפ ומשרד המשפטים איבדו את אמונם בראש ה-FBI, אם קלינטון הייתה נבחרת, היא הייתה מפטרת את קומי מיד", הוסיפה.



מוקדם יותר דווח כי ימים ספורים לפני פיטוריו, ראש ה-FBI היוצא ג'יימס קומי, ביקש ממשרד המשפטים הרחבה משמעותית של כספים וכוח אדם לצורך חקירת התערבותה של רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית האחרונות. הדיווח פורסם בניו יורק טיימס שביסס את הטענות על שלושה גורמים רשמיים.



קומי ביקש את המשאבים במהלך פגישה שהתרחשה בשבוע שעבר עם רוד ג'יי רוזנשטיין, סגן התובע הכללי, שכתב תזכיר למשרד המשפטים, ששימש להצדקת הפיטורין. מוקדם יותר היום אמר העיתונאי האמריקאי שחשף את פרשת ווטרגייט, קרל ברנסטין כי "אין ספק שהנשיא טראמפ פיטר את ראש ה-FBI בכדי להסתיר את האמת לגבי הקמפיין שלו".



נשיא ארצות הברית, דונלד התייחס טראמפ לפיטורין ואמר כי פיטר את קומיי מהסיבה הפשוטה כי "לא עשה עבודה טובה". גם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס לפיטוריו של קומיי והבהיר כי לא תהיה לכך כל השפעה על יחסי ארצות הברית-רוסיה. "אין לנו כל קשר לזה", אמר פוטין. 



מוקדם יותר היום דיווחה רשת CNN כי קומיי לא התרגש יתר על המידה לאחר שלמד על פיטוריו דרך התקשורת. על פי מקורות בארגון הביון, קומיי, ששהה באותה עת באירוע של סוכנות הביון בלוס אנג'לס למד על פיטוריו מצפייה בחדשות. לאחר שקיבל את הבשורה שאיבד את עבודתו התלוצץ קומיי במטרה להפיג את האווירה המתוחה ולאחר מכן התקשר למשרדו כדי לקבל אישור לדבר.



בבית הלבן לעומת זאת טוענים כי קומיי היה אמור לקבל את ההודעה וכי קיית' שילר, עוזרתו האישית של נשיא ארצות הברית, העבירה את מכתב הפיטורין למטה ה-FBI באופן אישי.



במכתב הפיטורין טראמפ כתב שקומיי "לא יכול להוביל את הבולשת הפדרלית בצורה טובה", והוסיף כי "ה-FBI הוא אחד הארגונים המוערכים ביותר במדינה וזה מסמן התחלה חדשה ביחסים בין הארגון לבית הלבן".



מכתב הפיטורין של ג''יימס קומי ראש ה-FBI. צילום: AFP
מכתב הפיטורין של ג''יימס קומי ראש ה-FBI. צילום: AFP



כזכור, עשרה ימים לפני קיום הבחירות, בעוד הילרי קלינטון מובילה בבטחה בסקרים וטראמפ לא מצליח להתאושש מחשיפת הסרטון בו הוא אומר כי בגלל מעמדו ככוכב הוא יכול לשלוח ידיו אל עבר נשים ללא השלכות, פרסם ראש ה-FBI כי נפתחה חקירה בנוגע לפרשת האי מיילים של קלינטון לאחר שנמצאו מיילים שלה במחשבו של סנטור לשעבר מטעם המפלגה הדמוקרטית אנתוני וינר, במסגרת חקירה נפרדת העוסקת בחשד שהסנטור שלח תמונות בעלות אופי מיני לקטינות.



אמנם ימים ספורים לאחר מכן הודיע קומיי כי הוא סוגר את החקירה נגד קלינטון וכי לא היו ממצאים נגדה, אך ההשפעה בסקרים ניכרה. קומיי ניצב תחת ביקורת קשה ואף כאשר מאוחר יותר, כאשר נשאל בנוגע לקשרי טראמפ ורוסיה טען כי אינו מתייחס לחקירות פתוחות.