רבות דובר על חשיבות ההומור לבריאות, אבל כשזה מגיע ממומחית לרפואת משפחה כמו ד"ר דינה אייזן, זה נשמע אחרת. אייזן תרצה ביום שלישי באירוע "אוכלים בריא בירושלים" של הוצאת ספרי הבריאות פוקוס ופורטל התזונה הבריאה Eatwell. ההרצאה שלה חווייתית, מלאת הומור ומציידת את הקהל בכלים מתחום מדעי המוח כדי לסגל הרגלים חדשים ושמחים.



"הייתי רופאת משפחה במשך 15 שנה. התחלתי מלאת מרץ והתלהבות, משוכנעת שיש בכוחי לשנות את העולם", היא מספרת. "ככל שעברו השנים וצברתי ניסיון, הגעתי לכמה תובנות ששינו את חיי, ובסופו של דבר הביאו אותי לעזוב את הרפואה ולהתמסר להוראת חשיבה אופטימית".



לדבריה, בשנים ששימשה רופאת משפחה נוכחה בכך שלעתים קרובות אנשים חולים או מבריאים בהתאם לכוחות הנפש העומדים לרשותם. "כוחות אלה - המחשבות, תפיסת העולם, הגישה לחיים, האמונות, מידת האופטימיות - יקבעו את בריאותם, ומשקלם יהיה לפעמים גבוה משל הטיפול הרפואי עצמו".



הדבר הראשון שראתה אייזן במהפך שעברה הוא שאנשים בריאים חייכנים יותר. "טוב, אמרתי לעצמי, זה משום שאין להם שום בעיית בריאות. אחר כך ראיתי שהם פעילים יותר, הם רצים אחרי הילדים או הנכדים על הדשא, משתתפים בחגים בשירה וריקודים. הם גם פונים יותר לכיוון הירקות בחדר האוכל. טוב, כולם יודעים שפעילות גופנית ואכילה נבונה טובות לבריאות".



השפעות העישון הפסיבי על המשקל


מחקר חדש של אוניברסיטת מרילנד בארה"ב מצא שעישון פסיבי (סביל) מזיק גם באוכלוסייה שבה אין העישון הרגל נפוץ, וכן שעישון פסיבי משפיע באופן שונה על נשים בהשוואה להשפעתו על גברים. הניסוי, שנערך בקהילת האמיש בארה"ב, גילה שנשים שנחשפו לעישון חשיפה פסיבית היו בסיכון גבוה יותר למחלות כלי דם ולב, ואילו גברים שנחשפו לעישון באותו אופן היו בעלי נטייה למשקל גוף גבוה יותר (BMI).



החוקרים, שפרסמו את המחקר בכתב העת המדעי PLOS ONE, טוענים שמחקרים קודמים לא הגיעו לתוצאות מובהקות כמו הפעם, מכיוון שהנבדקים היו שונים מאוד זה מזה ברקע הסוציו־אקונומי שלהם ובמידת השכלתם, נתון שהיה עשוי לגרום לצורת דיווח שונה מצדם. במחקר החדש נבדקה אוכלוסייה הומוגנית של כת האמיש. חבריה אינם מרבים לעשן, והנשים בקהילה כמעט שאינן מעשנות כלל.



ד"ר רוברט ריד, ממובילי המחקר: "מצד אחד בני האמיש פעילים מאוד פיזית ואינם נוהגים במכוניות, ומצד שני הם השתמשו בסיגרים ובמקטרות היוצרים עשן שמשפיע על מעשנים פסיביים יותר מכפי שמשפיע עליהם עשן סיגריות רגילות. החוקרים בדקו בין חברי הקהילה את אוכלוסיית הלא־מעשנים, אולם בעץ המשפחתי שלהם יש או היו מעשנים. מאחר שמדובר בקהילה סגורה ומוגדרת, היו לחוקרים נתונים ברורים על חשיפה של לא־מעשנים למעשנים בתוך משפחות. נבדקו 3,568 מבני קהילה בין שנת 2001 ל־2015. כמו כן נלקחו דגימות דם ובדיקות של תפקוד ריאות, כדי לקבל הערכה לגבי מצב הבריאות של הנבדקים".