מה שהנחה אותי ביצירת הסדרה 'כבודו', הוא מה שמנחה אותי תמיד - בטלוויזיה, בקולנוע ובתיאטרון – לנסות להביא את הסיפור האנושי דרך דרמה גדולה עם עלילה, באמצעותה נוכל להיכנס לנבכי נפשו של האדם", אומר הבמאי רוני ניניו, שיצר עם התסריטאי שלמה משיח את הסדרה המשודרת ב־yes.



במרכז הסדרה – סיפורו של מיכה אלקובי (יורם חטב), שופט בבית משפט השלום בבאר שבע, שבנו התיכוניסט מעורב בתאונת פגע וברח. רגע לפני שהוא מסגיר את בנו יחידו לידי החוק, מתברר לשופט שקורבן התאונה, המרחף בין חיים ומוות, הוא בן למשפחת פשע אכזרית מהדרום. על המאזניים מונחים אמונתו, מקצועו ועולמו הערכי של השופט מול חייו של בנו יחידו.



"ב'כבודו' התחלנו בעצם מכלום, בלי שהיה לנו רעיון כלשהו על השולחן", מוסיף ניניו. "ניגשנו לעניין מתוך כוונה של תסריטאי ובמאי ליצור יחד סדרה, בהמשך לשיתוף הפעולה המיוחד בינינו מאז שיצרנו ביחד את הסדרה 'לתפוס את השמיים' (2000). זאת כשברור מראש שלי יש השפעה על הכתיבה שלו, ולו - על הבימוי שלי. בנוגע לליהוק יש לכל אחד מאיתנו זכות וטו".



לדברי ניניו (63) הרעיון מאחורי "כבודו" מקורי לחלוטין: "היו מקרים שבהם הורים חיפו על בנם שהסתבך באמצעות שינוי גרסה. אבל לא זכור מקרה כזה עם שופט. הרעיון ללכת על איש החוק נבע מהרצון לקחת את השאלה המוסרית עד הקצה".



הרבה שחקנים היו ששים לגלם את גיבור הסדרה, השופט מיכה אלקובי, אבל אתה התעקשת על יורם חטב, שנמצא בנבצרות ממושכת ממשחק. "יורם שחקן נפלא. ממש אדיר. אחד הטובים שיש לנו. אכן, לפני אי אלה שנים הוא הפסיק לשחק בתיאטרון, בעוד שלעתים הוא מגיח לקולנוע. למרות שהוא לא בעניין, מאוד רציתי אותו הפעם על סמך שיתוף הפעולה שלנו ב'לתפוס את השמיים'. כמי שעסוק כיום בייעוץ עסקי וארגוני, לא היה קל לשכנע אותו להתפנות לצילומי הסדרה".



מתוך כבודו. לוסי אהריש (מימין) "הייתה נהדרת על הדקה הראשונה של האודישן". צילום: ורד אדיר
מתוך כבודו. לוסי אהריש (מימין) "הייתה נהדרת על הדקה הראשונה של האודישן". צילום: ורד אדיר



האם יש אמירה במיקום זירת ההתרחשות של הסדרה בנגב?
"רצינו לצאת מתל אביב ולצלם במקום שיביא לידי ביטוי ויזואלי תחושה מהבילה של לחץ. הלכנו לכיוון של באר שבע, גם מפני שההתעסקות עם עולמם של הבדואים מאוד עניינה אותנו. אני לא זוכר סדרת דרמה או מחזה שנגעו בהם. הקצנו את העניין, כשמצד אחד הבאנו בדואי שהוא קצין בצבא ולעומתו בדואי אחר כראש משפחת פשע".



מעניין שגייסתם דווקא את לוסי אהריש לתפקיד אשת הקצין הבדואי.
"'בוא, תזמין את לוסי לאודישן', אמר לי משיח, אחרי שראה אותה בטלוויזיה. הרעיון הדליק אותי, והיא הייתה נהדרת על הדקה הראשונה של האודישן. בקיצור, היא ממש שחקנית שלמדה תיאטרון. לא רק עיתונאית נהדרת. אגב, מדובר לא רק ביורם חטב ולוסי אהריש, אלא שבאווירה שנוצרה בהסרטה, הצלחנו עם המפיק רם לנדס והמפיק בפועל ערן קוצקי להפוך את כל שחקני הסדרה וגם את הצוות הטכני - ולו לחודשי הצילום שלה - למעין סיירת משפחתית. כשיש אנרגיות חיוביות בהסרטה, אני מאמין שבסוף זה יוצא גם על המסך".



מה משמעות הכלב שחוזר בסדרה שוב ושוב?
"חוץ מזה שכלב היה עד לתאונה שעשה בנו של השופט, וככזה הוא זה שיודע את האמת, אני מאוד אוהב כלבים, ויש לי שניים כאלה בבית. נראה לי שבגלגול אחר אולי הייתי כלב".



ביימת שלושה סרטי קולנוע במרווחי זמן גדולים: "המחצבה" (1990), "שחקנים" (1995) ו"היו לילות" (2010). הרביעי בדרך?
"הוא בשלב של כתיבה, אבל נראה שהוא יידחה, מאחר שאנחנו נערכים לעונה שנייה של 'כבודו'. עושה רושם שלפחות הצלחתי להביא משהו קולנועי בסדרה הזאת, דבר שניכר בצילומיו של עופר ינוב, שהוא, לפני הכל, צלם קולנוע. לא מעט סדרות בחו"ל מביאות למעשה קולנוע על המסך הקטן".



ובתיאטרון?
"ביולי אתחיל לביים בקאמרי את המחזה 'אגדת דשא' שכתב שי להב, עם וילוז'ני בתפקיד הראשי. מדובר בקומדיה רומנטית על כדורגל".


לא שוכחים לך שלפני שנתיים יצאת חוצץ נגד שרת התרבות מירי רגב בטקס פרס התיאטרון.



"אם נדייק, יצאתי שם יותר נגד ההתקרנפות של כל מיני גורמים מול ניסיונות של לחץ מצד הממסד על יוצרים מסוימים. בסיכומו של דבר, אנחנו עוברים תקופה לא פשוטה. לדעתי, צריך להשמיע את הקול קודם כל ביצירה והיכן שאפשר - גם את הקול הפוליטי. מה שקורה הוא שככל שעובר זמן, הניסיון להתערב בתכנים נעשה גדול יותר, וזה לא מוביל למקום טוב".



"כבודו" זכתה בפרס הגדול בפסטיבל הסדרות הבינלאומי "סירייס מאניה". במה מדובר?
"הפסטיבל הזה, שנערך בפריז, הוא היום הפסטיבל הגדול ביותר בעולם לסדרות טלוויזיה. במסגרת התחרות הוגשו הפעם 300 סדרות. עשר מהן הגיעו לגמר, ומתוכן אנחנו זכינו. לכבוד לנו הדבר. הזכייה הזאת מקבילה לאוסקר. אין מה לעשות. ההישג מתקבל כמרשים יותר, אם לוקחים בחשבון שסדרה דומה לשלנו, המופקת באירופה, התקציב שלה הוא פי ארבעה ובארצות הברית פי עשרה".



והמשמעות לכך?
"מהבחינה הזאת נראה לי שהבמאים בארץ הם מחוללי נסים. כי לעשות כאן סדרה באיכות של 'כבודו', זה באמת בגדר נס".



מה בתכל'ס?
"הסדרה כבר נמכרה לרימייק לאמריקאים ולגרמנים. יש משא ומתן מתקדם גם עם צרפת ואיטליה. אני מעריך שזה יקרה במדינות נוספות. כמו כן, יש משא ומתן להקרנת הסדרה כפי שהיא, בעברית, דבר שאגב, קרה גם עם 'פאודה'. אם כאן מוקרנות סדרות אפילו בדנית ובפינית, אין שום סיבה שבעולם לא יוקרנו סדרות דוברות עברית וערבית".



מדוע סדרה כמו "כבודו" מוקרנת ב־yes? עם כל הכבוד וההערכה הרבה ל־yes, הם לא מגיעים למסות של קהל כמו ערוץ 2 וערוץ 10.
"כשהיה לנו התדפיס של שני הפרקים הראשונים, פנינו איתו לכולם. היינו אפילו במשא ומתן עם אחד הערוצים המסחריים. לדעתי, בגלל לחצי הרייטינג שם, המקום הטוב ביותר להקרין סדרה איכותית כמו 'כבודו' ובאמת לקבל חופש אמנותי מלא, זה לא בערוץ מסחרי. yes התגלה לנו כבית נהדר ליוצרים".



"כבודו", ימי שבת, 22:00, Oh yes ובאיכות ultra HD בכל עת ב־yes VOD