תל אביב היא העיר המובילה בישראל במספר המשרתים במילואים שבאים ממנה - כך אמר היום (חמישי) קצין בכיר בצה"ל לקראת חודש ההוקרה שמשיק צה"ל למערך המילואים שלו.  אף שהיא העיר השנייה בגודלה במדינה לאחר ירושלים, תל אביב מספקת שבעה אחוזים מכלל המשרתים במילואים. ירושלים מספקת חמשה אחוזים, חיפה וראשון לציון ארבעה אחוזים כל אחת. הנתון הזה מפריך את הטענות של חוגי הימין והמתנחלים על "הנהנתנות" של תושבי תל אביב ועל היותם "בועה" המנותקת מהמציאות במדינה.



צה"ל נשען על מערך המילואים שלו שמהוה שבעים אחוזים מכלל סדר הכוחות (סד"ק) שלו. מספר המשרתים במילואים מגיע לכ-560 אלף. בשנים האחרונות עבר מערך המילואים תמורות ושינויים. לדברי הקצין הבכיר צומצם מערך המילואים בכעשרים אחוזים, ו"נגרעו מהמערך כל מי שאינם תורמים ליעילות ולכשירות המבצעית של צה"ל".




 68% מימי המילואים מוקדשים לאימונים


הצבא שם בשנים האחרונות דגש רב "שלא לבזבז את זמ נם של אנשי המילואים ולא לפגוע במשפחותיהם" ולכן הופסק ה נוהג של הזמנת מספר רב של אנשי מילואים ליתר ביטחון, מה שכונה בצה"ל "חליפי כוח אדם". בשנים האחרונות על פי הוראת הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט מקדיש מערך המילואים 68% מימי המילואים לאימונים והכשרות. בסך הכול היו בשנה האחרונה יותר משני מיליון ימי מילואים.



כדי להפגין את הוקרת המדינה למשרתים במילואים קיבלה הממשלה לפני כשנה כמה החלטות אך רובן טרם בוצעו. בין השאר 2500 המפקדים במילואים מדרגת מפקד פלוגה זכאים לחצי נקודת זיכוי במס, מתגבש הסדר עם הביטוח הלאומי שיעלה בעשרים וחמשה אחוזים את התגמול על כל יום מילואים של עצמאי וכן מתקיימים דיונים עם המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) להעניק הקלות למשרתי מילואים במועדי הבחינות והגשת העבודות באוניברסיטאות.



לפי הנתונים של אגף כוח אדם בצה"ל, הגיל הממוצע של איש המילואים הוא 32. התפקידים הנפוצים בקרב משרתי המילואים הם חובש קרבי, לוחם בחיל רגלים, מפקד כיתה רובאי ונהג רכב כבד. בין המילואימניקיות התפקידים הנפוצים הם עובדת חדר מבצעים, צפניות ומפענחות טכנולוגיות וקצינת חיל רגלים.