אנדרו מקייב, מחליפו של ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי העיד היום (חמישי) בשימוע שנערך בפני ועדת המודיעין של הסנאט, במסגרת דיון על חקירה של קשרים שקיימו לכאורה גורמים רוסים עם גורמים שלקחו חלק בקמפיין הבחירות של טראמפ. במהלך עדותו, הוא הבטיח כי "דבר לא יפריע לקיום החקירה". מקייב הוסיף: "אדאג לחשוף כל ניסיון לעצירה של הבדיקה בנושא".



מקייב הכחיש את טענת טראמפ כי עובדי ה FBI איבדו אמון בקומי, ואמר "אני מעריך את קומי בצורה מוחלטת. יש לי את הכבוד הגדול ביותר ליכולותיו". כאשר נשאל על ידי הסנאטור מרקו רוביו האם פיטוריו של קומי היוו הפרעה לחקירה נגד טראמפ, אמר מקייב כי "אי אפשר לעצור את הגברים והנשים של ה-FBI מלעשות את הדבר הנכון, להגן על העם האמריקאי והחוקה". הוא גם הוסיף כי לדעתו יש לבולשת "מספיק משאבים על מנת להשלים את החקירה", בניגוד לשמועות כי קומי ביקש משאבים נוספים על מנת להשלים את החקירה.  








כזכור, בלילה שבין שלישי לרביעי, מזכיר העיתונות של הבית הלבן הוציא הודעה לפיה ראש ה-FBI פוטר מתפקידו. הפיטורין נעשו בעקבות המלצת התובע הכללי ג'ף סשנס. "ה-FBI הוא אחד הארגוני המוערכים ביותר במדינה וזה מסמן התחלה חדשה ביחסים בין הארגון לבית הלבן", אמר טראמפ. בהודעה נכתב כי החיפושים אחר מחליף לקומי החלו במיידי וכי הפיטורין נכנסים לתוקף כעת.



במכתב הפיטורין טראמפ כתב על קומי, שהיה מינוי של אובמה בשנת 2013, כי הוא "לא יכול להוביל את הבולשת הפדרלית בצורה טובה". על פי הדיווח ב"וושינגטון פוסט", קומי פוטר לאחר שנחשף כי מסר לקונגרס נתונים שגויים בנושא פרשת המיילים של קלינטון, אשר על פי ההערכות הובילה להפסדה בבחירות.



מכתב הפיטורין של קומי. צילום: AFP



בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי סוכנויות המודיעין בארצות הברית לא קיבלו התראה מראש על הפיטורין הצפויים של ראש הסוכנות הפדרלית. גורמים רבים בסנאט תהו מה יעלה בגורל החקירה של הקשרים של ממשל טראמפ עם גורמים רוסים שקומי הוביל עד פיטוריו.



טראמפ צייץ על הפיטורין בחשבון הטוויטר שלו וכתב כי מנהיג הדמוקרטים צ'אק שומר יצא נגד קומי לאחרונה ואמר כי אין לו אמון בקומי. "מדוע עכשיו הוא כל כך זועם על הפיטורין?", תהה בציוץ.



ההכרזה המפתיעה יצאה לאחר שה-FBI תיקן משפט בעדות שמסר בשבועה קומי בקונגרס ובה אמר כי "העוזרת הראשית של הילארי קלינטון שלחה 'מאות אלפי' מיילים למחשב הנייד של בעלה, בהן הודעות שהכילו הודעה מידע מסווג". ביום שלישי כתב ראש ה-FBI לשעבר במכתב בן שני עמודים לוועדה של הסנאט כי רק "מספר קטן" מאלפי הודעות המייל של קלינטון שנמצאו במחשב הנייד נשלחו ממנו בפועל.



קומי. צילום: רויטרס



בתוך כך, רשת CNN דיווחה כי ראש ה-FBI המודח, ג'יימס קומי, לא התרגש יתר על המידה לאחר שלמד על פיטוריו דרך התקשורת. על פי מקורות בארגון הביון, קומי, ששהה באותה עת באירוע של סוכנות הביון בלוס אנג'לס למד על פיטוריו מצפייה בחדשות. לאחר שקיבל את הבשורה שאיבד את עבודתו התלוצץ קומי במטרה להפיג את האווירה המתוחה ולאחר מכן התקשר למשרדו כדי לקבל אישור לדבר.



בבית הלבן לעומת זאת טוענים כי קומי היה אמור לקבל את ההודעה וכי קיית' שילר, עוזרתו האישית של נשיא ארצות הברית, העבירה את מכתב הפיטורין למטה ה-FBI באופן אישי.