863 בני אדם, בהם גם 56 נשים, הגישו את מועמדותם לנשיאות איראן. בין המועמדים נמצא גם פנים מוכרות: הנשיא לשעבר מחמוד אחמידנג'אד, זאת, על אף שמועמדותו למעשה כבר נפסלה. לבחירות האלו ניגשו מועמדים ססגוניים במיוחד, שמרביתם כלל לא יוכלו להתמודד לאחר שמועמדותם נפסלה. אחד מהם הוא גבר ששוקל כ־200 ק"ג, שהודיע כי יוותר על המועמדות לנשיאות אם יימצא מועמד ששוקל יותר ממנו.



מועמד אחר הודיע כי אם ייבחר, הוא יעניק שימוש חופשי באופיום, ואף הודה כי הוא בעצמו צורך את הסם כי "זה לא מנוגד להלכה האסלאמית". מועמד שלישי הוא גבר צעיר, החבר בארגון בעלי חיים, שהציע לאסור את "הרג החזירים". מועמד אחר הבטיח תוכנית להפוך "לחלק מאומות העולם". בתוך כך, מבין ששת המועמדים שאושרו על ידי מועצת שומרי החוקה להתמודד על הנשיאות ביום שישי הקרוב, סיכוייו של הנשיא המכהן, חסן רוחאני, נחשבים לגבוהים ביותר.



המועמד המוביל. חסן רוחאני, צילום: רויטרס
המועמד המוביל. חסן רוחאני, צילום: רויטרס



"יהיה הנשיא אשר יהיה"


למרות זאת, רוחאני, שנחשב לאיש דת מתון וחתום על הסכם הגרעין מול המעצמות, "הצליח" לאכזב רבים מבני עמו. למרות ההסכם ההיסטורי, שאמור היה לשפר משמעותית את מצבה הכלכלי של המדינה, שסבלה משמעותית בגין הסנקציות הכלכליות מצד המערב, תושבים רבים מדגישים כי לא נרשם שיפור משמעותי במצבם: "אני לא חושב שמשהו מיוחד יקרה בעתיד, יהיה הנשיא אשר יהיה", סיפר בבאק קיאני (35), סוחר בגדים, שהוסיף כי "אולי אצביע בבחירות האלו, אבל אני יודע שזה לא ישנה כלום".



שכונת מולאבי בטהרן, שם מרבית תושביה נחשבים למעמד הביניים, ממוקמת ליד כביש מרכזי שעובר בדיוק באמצע בירת איראן - הרחק מבתי הקפה החדשים והקניונים הנוצצים של צפון העיר. הרשויות באיראן חוששות כי מצביעים שחיים בעוני יסרבו לקחת חלק בבחירות, עובדה שעשויה לפגוע בלגיטימיות של משטר האייתוללות.



איש לא מדבר עלינו



עובד בשוק המקומי במולאבי, שכינה עצמו "מוחסן", סיפר לסוכנות הידיעות הצרפתית, כי "איש לא מדבר עלינו. גם בעימותים הטלוויזיוניים בין המועמדים לנשיאות, אף אחד לא התייחס לגברים בני 30, שלא מסוגלים להקים משפחה כי אין להם כסף". מוחסן הוסיף כי למרות שהממשלה הצליחה לעצור את האינפלציה האדירה ולהסיר את הסנקציות של המערב, ארבע השנים שעברו מאז תפס רוחאני את השלטון, "היו קשות מאוד. אין קונים ואין מוכרים פה בשוק".



תושב אחר בשם נאסר זמאני הוסיף כי על אף שמועמדותו נפסלה, הוא היה רוצה להצביע למחמוד אחמדינג'אד, "כשהוא היה הנשיא, דברים היו נהדרים והיה פה שפע", טען זמאני שהוסיף: "הוא היה נשיא מצוין".