משרד הביטחון הכריז היום (שני) על הקמת מרכז האספקה הלוגיסטי הגדול והמתקדם ביותר בהיסטוריה של צה"ל. הפרויקט הענק, בעלות של 15 מיליארד שקלים למשך 25 שנה, יכלול את העברת הפריטים המאוחסנים כיום ב-17 בסיסים לשלושה מרכזים לוגיסטיים גדולים – בצפון הארץ, באזור המרכז ובצפון הנגב. במסגרת הפרויקט המורכב יפונו שטחי אחסנה ענקיים גם במחנות צריפין ותל השומר והדבר אמור להוסיף כ-2,000 דונם שטחים זמינים לבנייה באזורי הביקוש במרכז הארץ בהיקף של עשרות אלפי יחידות דיור ומיזמים אזרחיים נוספים. בנוסף יפונו גם בסיסים באזורי ביקוש באזור חיפה.



על פי הצפי במשרד הביטחון, המהלך הכולל של הקמת המרכזים הלוגיסטיים יביא להתייעלות של עשרות מיליוני שקלים בשנה, בין היתר, מחיסכון של כ-25 מיליון שקל בשנה עבור תשלומי ארנונה.



במסגרת הפרויקט היום החל שלב המיון המוקדם (PQ) להקמת מרכז ההספקה האחוד של צה"ל. מדובר בצעד ראשון לקראת הפצת מכרז, שיתבסס על שיתוף פעולה עם המגזר הפרטי (PPP), ויכלול מימון, תכנון, הקמה ותפעול של שלושת המרכזים לתקופה של 25 שנה. במשרד הביטחון ציינו שמדובר בהפרטה העמוקה ביותר שנעשתה עד כה בצה"ל, כאשר חלק משמעותי מתפעול מרכזי ההספקה יתבצע באמצעות מיקור חוץ על ידי זכיין אזרחי (בשיטת PFI).



פינוי מחנה צריפין, אפריל 2016. צילום: מסך
פינוי מחנה צריפין, אפריל 2016. צילום: מסך



הקבוצות, שיתמודדו בהליך המיון המוקדם ויעמדו בתנאי המיון, הכוללים עמידה בתנאי סף של יכולות פיננסיות, הנדסיות, תקשוביות ותפעוליות, יורשו להשתתף בהליך המכרזי. המיון המוקדם צפוי להסתיים בחודש ספטמבר והיציאה למכרז צפויה בסוף 2017. תאריך היעד שנקבע לסיום הפרויקט הוא בשנת 2023.



בנייה לגובה כדי לחסוך שטח


שלושת המרכזים הלוגיסטיים שיוקמו בצפון הארץ, במרכזה ובדרומה, יתבססו על מחנות קיימים. המרכזים ייבנו לגובה בכדי לצמצם את השימוש בקרקע ובכדי להימנע מהרחבת שטחי המחנות. התכנסות צה"ל לכדי שלושה מוקדים לוגיסטיים תפנה כ-4,000 דונמים, מתוכם כ-2,000 דונם באזורי הביקוש.



במסיבת עיתונאים מיוחדת צוין שתפיסת ההפעלה של מרכז ההספקה מבוססת על טכנולוגיות מתקדמות לשליטה במלאי, מערכות אוטומציה,מענה רב זרועי ושיפור השירות ליחידות. זאת תוך תמיכה ברשת לוגיסטית גמישה ומגוונת, הנותנת מענה לרציפות התפקוד וגמישות בהפעלה בשגרה ובחירום.



מרכז ההספקה יאופיין בחדשנות טכנולוגית בקנה מידה עולמי בהיבטי אחסון, ליקוט והפצה. במרכזים הלוגיסטיים יופעלו רובוטים ואמצעים מתקדמים. כמו כן, אחסון וניהול המלאי יופעל באמצעות טכנולוגיות ומערכות מידע מהמתקדמות בעולם. המרה"ס יכלול מגוון רחב של מוצרים, החל במחט לעירוי ועד לחלקי חילוף לטנקים.



דגש נוסף במהלך התכנון והבנייה של המרכזים הוא על התייעלות וחיסכון, כך שניתן יהיה לחסוך עשרות מיליוני שקלים בשנה בהוצאות תפעול, בהוצאות כוח אדם, בתשלומי ארנונה, בעלויות הפצה ועוד.



במשרד הביטחון ציינו שהופקו הלקחים מפרויקט הקמת עיר הבה"דים בנגב ובשלבים הבאים יועברו גם מרכזי הקישוב והמודיעין לנגב ויוקמו מרכזי ההספקה בדרום, במרכז ובצפון הארץ.



"מהלך היסטורי שישנה את פני הלוגיסטיקה בצה"ל"


ראש מנהל מעבר דרומה במשרד הביטחון, תא"ל במיל' איציק כהן, אמר במסיבת העיתונאים כי "מינהל המעבר דרומה מוביל את מכרזי ה-PFI, שותפות ציבורית – פרטית, במשרד הביטחון, זהו הפרויקט הרביעי שמינהל המעבר דרומה מקדם, והוא מהווה השלמה לתכנית להעברת מחנות צה"ל מהמרכז לדרום. ייחודיות הפרויקט הוא בשילוביות עם גופים אזרחיים בדגש התפעול, המכרז פונה לחברות אזרחיות המתמחות בתחום הלוגיסטיקה בארץ ובעולם. זהו פרויקט מורכב ואנו גאים בתהליך ומחויבים לו".



סא"ל שגיב שרביט, ראש מנהלת מרכזי ההספקה בצה"ל, הוסיף כי "מדובר במהלך היסטורי שישנה את פני הלוגיסטיקה בצה"ל בפרט ובמדינת ישראל בכלל. המהלך יביא לקפיצת מדרגה משמעותית ביכולת לתמוך לוגיסטית את שדה הקרב העתידי, תוך שימוש בטכנולוגיות ויכולות מתקדמות המותאמות למאה ה-21". לדבריו, "ההיערכות למימוש הפרויקט וליציאה למכרז לוותה בעבודת מטה נרחבת ומעמיקה המשקפת את השינויים בתפיסה הלוגיסטית הצה"לית ואת מרכזיותו וחשיבתו של המהלך בצה"ל".