"התלמידים לא הצליחו להתקדם ברמת הכתיבה באנגלית, כל הזמן אותן הטעויות חזרו על עצמן. חשבתי איך אפשר לשנות את המצב וקראתי מחקרים על בלוגים שמקדמים כתיבה בשפה זרה", כך מספרת רנא נמוז, מורה לאנגלית כבר 17 שנים בתיכון מקיף ג' בשפרעם ע"ש איבראהים נימר חוסיין, שבמסגרת עבודת התזה שלה בתואר השני במכללת אורנים, בהוראת שפות בהתמחות באנגלית, החליטה לחקור את הנושא.



את המחקר, שליוו המנחות ד"ר אורלי סלע וד"ר חגית מישר טל ממכללת אורנים, תציג נמוז בכנס הבינלאומי eurocall 2017 שיתקיים בחודש אוגוסט באוניברסיטת סאות' המפטון. "בכלל רציתי לעשות תואר בטכנולוגיה ולא בחינוך", מסבירה נמוז "והרעיון למחקר הגיע מכך שבמהלך עבודת הגמר רציתי לשלב בין השניים. ראיתי שהטכנולוגיה מועילה לתלמידים ושהם כל הזמן עם טלפונים סלולריים אז חשבתי לנצל את זה לטובת לימוד האנגלית".



רנא נמוז (במרכז) עם תלמידיה
רנא נמוז (במרכז) עם תלמידיה



נמוז בחרה ב-22 תלמידי כיתות י"א בבית ספרה. היא ידעה כי מדובר בתלמידים המתקשים באנגלית ושלמרות זאת החליטו ללמוד ארבע יחידות לימוד לבגרות. "בהתחלה היכולות שלהם היו מאוד מוגבלות אבל רמת המוטיבציה הייתה גבוהה ואמרתי להם שאני מאמינה שזה יקדם אותם".



"חשוב להבהיר שבלוגים זה לא קסם אלא עוד דרך שהתלמידים ישתפו פעולה במשהו שהם אוהבים", מדגישה נמוז שגייסה למשימה מורות נוספות לאנגלית שקראו את הבלוגים והעבירו לתלמידים משוב. הרשומות בבלוגים נותחו, השגיאות שאותרו חולקו לקטגוריות עיקריות: אוצר מילים, דקדוק וכתיב ונספרו כמויות השגיאות מכל סוג. בנוסף, הוערכו הרשומות באופן כמותי בעזרת המחוון להערכת הבעה בכתב באנגלית של משרד החינוך.



בסוף המחקר הועבר לתלמידים שאלון משוב שמטרתו הייתה להבין את רגשות התלמידים כלפי תהליך הלמידה בעקבות הכתיבה בבלוגים והממצאים מעידים על שיפור ניכר באיכות הכתיבה של התלמידים שבא לידי ביטוי בירידה בכמות השגיאות מכל הסוגים לאורך המחקר.



בזמן שבשבוע שעבר נבחנו כ-160 אלף תלמידים בבגרות באנגלית, תלמידיה של נמוז ניגשו למועד חורף ולאחרונה קיבלו את הציונים: "אלה תלמידים שבעבר כמעט אף אחד מהם לא עבר את ה-50 ובבחינת הבגרות 16 מתוך 22 התלמידים שהיו לי קיבלו ציונים מעל 82 ושישה קיבלו מעל 90", אומרת נמוז בגאווה.