מה באמת קורה מאחורי הקלעים בסיפור העברת השגרירות לירושלים? קונור פאוול, כתב בכיר ברשת הטלוויזיה השמרנית FOX, דיווח לפני זמן קצר בטוויטר כי "כל מי ששוחחתי איתו בוושינגטון ותודרך בסוגיה אומר שנתניהו אמר לטראמפ לא להעביר את השגרירות". הדברים באים על רקע עיסוק גובר סביב השאלה האם ראש הממשלה הוא זה שעומד מאחורי ההיסוסים והעיכובים של ממשל טראמפ בהגשמת ההבטחה להעברת השגרירות אל הבירה.

ראש הממשלה הגיב לדיווח וחשף חלקים מפרוטוקולים מפגישה בין נתניהו וטראמפ, שם נכתב: "רה"מ נשאל על השגרירות והסביר שהדבר (העברת השגרירות) לא יגרום לשפיכות דמים באזור, כמו שמפחידים אותו (את הנשיא טראמפ)". 
כזכור, הסיפור התפוצץ לאחר שבראיון לרשת NBC, אמר מזכיר המדינה טילרסון כי "הנשיא דונלד טראמפ מנסה לאמוד אם העברת השגרירות האמריקנית לירושלים תקדם או תפגע בסיכוי להשגת הסכם ישראלי-פלסטיני". הוא הוסיף: "הנשיא ינסה לגלות רגישות לנושא, בתקווה שהדבר יסייע להתקדמות התהליך".

לדברי טילרסון, הנשיא החליט לנקוט בגישה מאוד גמישה, ללמוד את הנושא, להקשיב לכל הצדדים ולנסות להבין את ההשפעה של מהלך כזה על תהליך השלום. "טראמפ מעוניין לקדם את השלום, ובאופן כללי הוא מאוד נזהר בקבלת החלטות שיכולות להשפיע על התהליך", הסביר מזכיר המדינה, "אני חושב שהדברים תלויים בישראל ואיך היא תראה את זה האם זה יעזור להשגת עסקה, או שזה יהווה הפרעה לכך".



נתניהו ובנט. מתיחות חדשה סביב השאלה. צילום: פלאש 90



בעקבות הסיפור, שר החינוך ויו"ר הבית היהודי תקף את נתניהו ודרש ממנו להציג בפני ממשל טראמפ את העברת השגרירות כדרישה חד משמעית. נתניהו אמר אחר כך כי הוא עומד על כך שישראל רוצה בהעברת השגרירות. "שמעתי אתמול את דבריו של מזכיר המדינה האמריקאי רקס טילרסון", אמר נתניהו בפתח ישיבת סיעתו היום, והוסיף. "עמדתי העקבית והחד משמעית היא ששגרירות ארה״ב צריכה לעבור לירושלים וכך צריכות לעשות גם השגירירויות האחרות. הצגתי את העמדה הזאת בפגישותיי עם מנהיגי ארה״ב והעולם, עם כל הסגל הדיפלומטי במדינת ישראל ורק לאחרונה בלשכת הליכוד" והוסיף: "אני שמח לשמוע שגם מפלגות אחרות מאמצות את דף המסרים של הליכוד בעניין הזה. טוב מאוד, תמשיכו כך".

"לא רק שהעברת השגרירות לא תפגע בתהליך השלום", אמר נתניהו "ההפך הוא הנכון, היא תקדם אותו על ידי כך שהיא תתקן עוול היסטורי והיא גם תנפץ את האשליה הפלסטינית שירושלים איננה בירת ישראל. זוהי עמדתי, היא ברורה לכולם, היא לא השתנתה והיא גם לא תשתנה".