יש לי חצר גדולה שהשכלתי להפוך חלק גדול ממנה לגינה אורגנית, ובה אני מגדלת עשבי תיבול וירקות שונים, שמשמשים אותי לבישול, ובוסתן עצי פרי בהתאם לעונה. מדי בוקר אני מבקרת בגינה, בודקת את גן הירק שלי ועוקבת בהנאה ובסקרנות אחר ההתפתחויות. זה כחודש עץ השסק בגינתי זקוף קומה, משובץ כולו בשפע נקודות מוארכות, כתומות ובוהקות כמו פנסים. השנה הופתעתי מכמות הפרי שהעץ הניב, מה גם שהפעם הפירות היו גדולים ממש.



הספקתי לפזר כמויות בין מכרים, שכנים ובני משפחה, הכנתי ריבות וממרחים מתוקים, המשמשים אותי למליות שונות, וכשעדיין נותרה לי כמות נכבדה, החלטתי להכין לפתן מתקתק, שהגשתי בסיום ארוחת ערב שבת. אומנם היה צורך בניקוי הפרי, אבל הטעם המושלם היה שווה את המאמץ. כדאי לכם לנסות.



לפתן שסק



החומרים:(ל־8־10 מנות)


1 קילו שסק


1/2 כוס סוכר


1/2 1 כוסות מים


מיץ מחצי לימון


2 פרוסות לימון


1 שקית סוכר וניל


1 מקל קינמון


2 פרוסות זנגביל (ג'ינג'ר)



לפתן שסק, צילום: פסקל פרץ רובין



אופן ההכנה:


1. חוצים את הפרי לשניים, מסלקים את הגרעינים ואת הציפה הפנימית של הפרי. בעזרת סכין קטנה מרחיקים את הקליפה של הפרי ושוטפים היטב. מניחים על מסננת לניקוז מרבי של כל הנוזלים.



2. מניחים בסיר בינוני את הסוכר, המים, מיץ הלימון, פרוסות הלימון וסוכר הווניל. מבשלים על להבה בינונית עד להמסת הסוכר לגמרי, מוסיפים את מקל הקינמון ופרוסות הזנגביל, מביאים שוב לרתיחה ומוסיפים את השסק הנקי. מערבבים, מכסים ומבשלים כ־50 דקות עד לריכוך הפרי. לפעמים יש צורך בבישול של שעה ועשר דקות, תלוי בסוג השסק. מכבים את הלהבה, מצננים ושומרים במקרר עד להגשה.



טיפסקל



להכנת מחית שסק מעולה למליות יש לנקות כמות גדולה של פרי, לסלק חרצנים וקליפה, לבשל במעט מים, סוכר ומיץ לימון עד לריכוך ולרסק במעבד חשמלי עד לקבלת מרקם אחיד וחלק. מעבירים לכלי בעל סגירה הרמטית ושומרים במקרר עד לשימוש. אפשר לתבל ולהקפיא.